null Beeld

Zitten er minder vitamines in voorgesneden groenten en fruit?

Als je 's avonds een gezonde en makkelijke maaltijd op tafel wilt zetten, zijn de zakken met voorgesneden groenten uit supermarkt ideaal. Maar is zo'n zak eigenlijk wel net zo gezond als dat je het zelf zou snijden?

Online redactie Libelle

Vitamines zijn gevoelig voor hitte, vocht, lucht en licht. Het maakt dus niet uit wat je met de groenten doet, ze verliezen altijd wel wat vitamines. Dus ook als je zelf je groenten wast en snijdt, gaan er wat vitamines verloren. Maar hoe zit het met die kant-en-klare zakjes gesneden groenten uit de supermarkt?

Minder vitamine C

Voorgesneden groenten kunnen door het snijden voedingsstoffen verliezen. En dan gaat het voornamelijk om de vitamine C. Maar het is lastig om een algemeen oordeel te vellen, want in hoeverre voorgesneden groenten daadwerkelijk minder vitamine C bevatten, hangt af van de soort groente en de bereidingswijze.

Stikstof

De hoeveelheid vitamine C kan verminderen, omdat deze vitamine kan lekken uit groenten als je ze was na het snijden. Daarnaast kan de vitamine verdwijnen doordat het een reactie aan kan gaan met zuurstof in de lucht. In dat geval kunnen voorgesneden groenten íets minder vitamines bevatten.

Toch zijn er ook oplossingen bedacht om het verlies van vitamines in deze kant-en-klaren groentemixen tegen te gaan. Zo worden deze zakken tijdens het verpakken gevuld met gassen, zoals stikstof en/of koolstofdioxide. Dit zijn redelijk normale gassen, die ook gewoon in de lucht zitten. Het verschil is alleen dat er in de groentezakken geen zuurstof meer zit. Hierdoor blijven de voorgesneden groenten langer goed.

Hartstikke gezond

Kortom: het verschil in vitamines tussen voorgesneden en gewone groenten is niet echt groot. Het is vooral belangrijk om iedere dag voldoende groenten en fruit te eten. Het maakt niet zoveel uit of ze uit een zakje komen of nog gesneden moeten worden. Dus als jij bijvoorbeeld meer groenten eet omdat je ze voorgesneden kunt kopen, moet je dat ook zeker blijven doen. Ook deze groenten zijn namelijk hartstikke gezond.

Wat is gezonder: fruit uit de blender, versgeperste sap of toch zelf kauwen? Diëtiste Wendy geeft antwoord:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Radar, NU.nl. Beeld: iStock

null Beeld
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden