null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Zó laat kun je het beste een bad nemen voor een goede nachtrust

Ben jij ook zo gek op badderen? Een bad is heerlijk ontspannend en, zo blijkt uit onderzoek, kan zelfs helpen om beter in slaap te vallen.

Kirsten BloemenGetty Images/iStockphoto

Dat blijkt uit een onderzoek van de Universiteit van Texas.

Temperatuur

Voor dit onderzoek hebben de biomedische onderzoekers naar 5322 onderzoeken gekeken die de link tussen badderen en kwalitatieve slaap hebben onderzocht. Hieruit hebben ze de conclusie getrokken dat de ideale temperatuur van het badwater tussen de 40 en 42.8 graden moet zijn voor een betere slaapkwaliteit. Best warm, dus!

Tijd

Daarnaast kwam uit het onderzoek dat je het beste tussen de 1 en 2 uur, het liefst 90 minuten, voor bedtijd dat warme bad kunt nemen. Hierdoor zou je gemiddeld 10 minuten eerder slapen dan wanneer je niet zou badderen. Dit komt omdat je biologische ritme hierdoor wordt verbeterd. Win-win!

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Bedrock. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden