null Beeld Getty Images
Beeld Getty Images

Zo organiseer je een gezonde én lekkere barbeque

Het zomerseizoen is in volle gang en dus staan er waarschijnlijk veel barbecues met vrienden op de planning. Heel gezond is het eten wat dan geserveerd wordt alleen niet. Maar wel met deze tips, want zó houd je het verantwoord en lekker tegelijk.

Getty Images

Allereerst: altijd gezond door het leven gaan hoeft natuurlijk niet. Maar met dit mooie weer loopt het aantal barbecues waarschijnlijk wat uit de hand. En daar komen deze gezonde tips dan weer goed voor van pas.

Groente én fruit grillen

Je hoeft niet alleen maar grote hoeveelheden vlees op de grill te leggen. Want ook groente en fruit kan prima op de barbecue gelegd worden. Onder andere courgette, paprika en champignons zijn heerlijk gegrild. Maar ook ananas wordt nóg zoeter, wanneer je het goudbruin laat kleuren op de grillplaat.

Minder stokbrood

Zó verleidelijk, maar niet echt goed voor de slanke lijn: bij ieder hapje van de barbecue een stuk stokbrood eten. Probeer het dus te beperken tot een paar stukjes waar je extra van geniet. Zo houd je nog meer ruimte over om van de andere gezondere gerechten te genieten.

Salades

Een grote tafel vol hapjes ziet er ontzettend feestelijk uit. Met een paar salades creëer je al snel dat luxe gevoel en ben je ook gezond bezig. Een groene salade met tomaatjes en komkommer en een salade caprese met pesto, siert je bord en maakt van je simpele stukje vlees een feest.

Geen olie

Als je vlees in de koekenpak bakt, is het meestal wel zo handig om er boter of olie bij te gebruiken. Maar wist je dat dit op de barbecue helemaal niet hoeft? Dit maakt het stukje vlees of vis direct al een stuk gezonder én minder vet. Als je het wat meer smaak wilt geven, kun je het van tevoren een paar uur marineren met verse kruiden.

Visje

Wissel al dat vlees eens af met wat vis. Zo krijg je een deel van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid gezonde vetten binnen. Onder andere witvis en zalm is erg lekker op de barbecue. Door een vispakketje te maken en de vis in folie te wikkelen, voorkom je dat het te droog wordt. Ook erg lekker met verse groenten erbij.

Eigengemaakte dips

Dips en sauzen uit fles of pot zijn doorgaans niet echt gezond. Daarom is het een beter idee om je gasten van zelfgemaakte dips te voorzien. Wat dacht je van eigengemaakte tzatziki, met magere kwark, knoflook, komkommer en wat peper en zout? Of een lekkere hummus, van kikkererwten, komijnzaad, tahin en citroensap bijvoorbeeld.

De laatste nieuwtjes, tips en trends in je mailbox? Meld je aan voor de gezelligste nieuwsbrief van Nederland!

Bron: I love health, Fitgirl. Beeld: iStock

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden