null Beeld

Zó verminder je de pijn in je onderrug tijdens je menstruatie

Alsof het allemaal nog niet erg genoeg is om ongesteld te zijn, hebben we vaak ook nog te kampen met verschillende pijnen. Naast die heftige krampen in je buik, is die pijn in je onderrug ook heel vervelend. Wat doe je eraan?

Bridget van Alphen

Buiten je rust nemen en veel chocolade eten.

Het ontstaan

De pijn in je onderrug ontstaat door het samentrekken van de baarmoeder tijdens je menstruatie. Je baarmoeder maakt gedurende de maand een slijmlaag aan waar een bevrucht eitje zich in kan nestelen. Als dit niet gebeurt, moeten het eitje en het slijm worden afgevoerd. Het hormoon prostaglandine speelt hierbij een belangrijke rol. De prostaglandine kan de omliggende bloedvaten vernauwen, waardoor de zuurstoftoevoer afneemt richting de spieren. Dat is uiteindelijk de reden dat die heftige pijn van je onderbuik naar je onderrug doorschiet.

Oplossingen

  • Vermijd cafeïne en te veel zout. Die stofjes onttrekken vocht uit je lichaam en je moet juist je vochtgehalte een boost geven.
  • Ga op yoga. Dat is goed tegen die pijn in de onderrug, omdat je én in beweging bent én zorgt voor de nodige ontspanning. Een andere (lichte) vorm van sporten is natuurlijk ook goed.
  • Klassiekers: een warme kruik of kersenpittenkussen tegen je onderrug. Een warm bad kan ook wonderen doen.
  • Is de pijn je echt te heftig? Dan kun je altijd een pijnstiller nemen.

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle Daily in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

Bron: Popsugar. Beeld: iStock.

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden