null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

Zo zorg je (zonder pillen) voor genoeg vitamine D in de wintermaanden

Met de steeds kortere dagen is het soms lastig om voldoende zonnestralen op te vangen, met als gevolg dat we te weinig vitamine D binnenkrijgen. Toch is een bezoek aan een zonnige bestemming (hoe lekker ook), niet het enige dat je kunt doen voor een flinke vitamineboost.

Anni KarvonenGetty Images/iStockphoto

Door het eten van de juiste voeding zorg je ervoor dat je de wintermaanden gezond doorkomt.

1 Portobello's

Deze gigantische champignons zijn niet alleen uitstekend als vleesvervanger, zijn ook een grote bron van vitamine D.

2 Vette vis

Behalve omega 3-vetten die vooral goed zijn voor je geestelijke en fysieke gezondheid, zitten vette vissen als forel, makreel en zalm boordevol vitamine D. Heb je trek in iets chiquers dan een zalmmoot? Ga dan voor kaviaar. Een portie kaviaar komt het immuunsysteem, het zenuwstelsel en de bloedsomloop ten goede.

3 Zuivel

Melk is goed voor elk. Ondanks dat zuivelproducten van nature geen grote hoeveelheden vitamine D bevatten, is deze vitamine van cruciaal belang voor het proces waarbij je lichaam calcium opneemt. Daarom wordt aan producten die calcium bevatten vaak kunstmatig vitamine D toegevoegd, zoals bij melk, kaas, yoghurt en boter.


Eieren

Een eitje bij het ontbijt is een lekkere en makkelijke manier om een dosis vitamine D binnen te krijgen. Verwerken in een quiche of dessert mag natuurlijk ook.

Optimaal

Wil je ervoor zorgen dat je de vitamines optimaal binnenkrijgt? De manier van de voeding koken en eten kan dit beïnvloeden. En hoewel vitamine D een vrij stabiel element is en de meeste kooktechnieken weinig schadelijke gevolgen voor het effect hebben, is het bakken in olie een minder groot succes. Bak je een eitje bijvoorbeeld met hete olie in de pan, raakt 20% van de vitamine D verloren, dit in vergelijking met slechts 10% bij een gepocheerd ei. Ook mijd je liever zeer hoge temperaturen en lang bakken van voedsel om zoveel mogelijk vitamines te behouden.

LEES OOK:

De beste Lekker in je Vel-berichten gratis ontvangen op WhatsApp? Meld je nu aan!

BEKIJK OOK DEZE VIDEO:

De leukste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: HLN. beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden