Anastasia nu met € 15,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

Een week lang zette ik 10.000 stappen per dag - en dit is het resultaat

Wat gebeurt er met je als je een week lang elke dag 10.000 stappen zet? Libelle’s Caroline testte het uit. “Verklaar me voor gek, maar ik heb echt het idee dat ik een deel van m’n lovehandles heb weggelopen.”

Ik ben niet vies van een wandelingetje door het park, en ook naar het station lopen als m’n fiets kapot is, vind ik geen probleem. Maar écht veel lopen, nee, dat doe ik niet. Terwijl uit onderzoek blijkt dat het ontzettend goed voor je is. Sterker nog: je zou 7 jaar langer kunnen leven als je geregeld wandelt. Kijk, dat vind ik motiverend.

Advertentie

Uitdaging
En dus besluit ik de uitdaging aan te gaan: een week lang ga ik proberen 10.000 stappen per dag te zetten. Waarom zoveel? Dat aantal is volgens onderzoekers de norm om je gezondheid (en gewicht) op peil te houden. Om bij te houden of dat lukt, gebruik ik een stappenteller. Een klein dingetje dat makkelijk in je broekzak past en waar je niets van merkt.

Dag 1
Omdat ik eigenlijk geen idee heb hoeveel ik normaal gesproken loop op een dag, begin ik met een ‘testdag’. Ik fiets naar het station en neem eenmaal op werk de lift naar boven – zoals altijd. Halverwege de dag kijk ik op m’n stappenteller: 1.300 stappen. 1.300?! Ik schrik ervan hoe weinig ik blijkbaar loop. Om het gemiddelde toch nog een beetje op te krikken, loop ik na werk naar huis, een tochtje van zo’n 10 minuten. Toch ben ik aan het einde van de dag nog steeds niet echt onder de indruk: een magere 4.000 stappen…

Dag 2
De testdag zit erop, tijd voor het echte werk. Ik loop naar het station en zet daarmee al zo’n 1.500 stappen. Hoppa, dat zijn er al meer dan gister halverwege de dag. Normaal gesproken gun ik mezelf ’s ochtends de lift, maar ik neem dit keer de trap. Dit gaat goed! Tot ik naar huis wil lopen: er liggen 2 pakketjes voor me op het station en ik dacht die wel even onder m’n arm mee te kunnen nemen, maar ze blijken zo groot te zijn dat ik met de bus moet (hè, jammer). Gelukkig ga ik ’s avonds uit eten en kan ik nog wat stappen inhalen door naar het restaurant te wandelen. Toch valt het resultaat tegen: 6.600 stappen.

Dag 3
Ik heb vandaag ochtenddienst en zou mezelf in een normale week de bus gunnen, maar ga nu lekker lopen. Het is nog geen half 7 en ik heb al 1.500 stappen gezet, best een goed gevoel! Ook op de terugweg ga ik lopen. Thuis ontdek ik dat ik m’n vuilnis weg moet gooien: niet bepaald een klusje dat ik graag doe, maar dit keer denk ik vooral aan de extra stappen die ik zet. Omdat het resultaat nog steeds tegenvalt (hoe doen mensen dit?) bel ik m’n zusje op voor een wandeling. En ja hoor, eenmaal thuis zie ik 9.873 stappen op m’n scherm staan, bíjna gered dus.

Dag 4
Vandaag werk ik in Amsterdam, de uitgelezen kans om veel te wandelen. Vanaf Amsterdam Centraal is het zo’n 25 minuten lopen naar m’n bestemming. Dat het ook nog eens een heel leuke route is, maakt het stukken makkelijker. Ook terug loop ik en bij thuiskomst knipper ik met m’n ogen: 10.754, bijna zonder dat ik het doorhad. Dat betekent dat ik ongeveer 1,5 uur en 7 kilometer gelopen heb. Dit is leuk! En ja, ik moest natuurlijk even een foto maken van het bewijs:

10000

Dag 5
Ik ga, uiteraard, opnieuw voor de 10.000. Ik merk dat ik de uitdaging leuk begin te vinden en dat ik tijdens het wandelen kan ontspannen. Ik weet het, het is een cliché dat hardlopers vaak gebruiken en ik wilde er niets van weten, maar het blijkt dus écht zo. Vooral na het werk glijden alle gedachten van me af. Bij thuiskomst staan er 6.500 stappen op de teller, maar ik moet nog boodschappen doen. Lopend, natuurlijk. Op de terugweg begint het te regenen en krijg ik kramp in m’n voet, maar ik zet door. En met resultaat: bij thuiskomst staan er 10.490 stappen op de teller.

Dag 6
De hele dag heb ik een feestje en draag ik een jurkje. Ik kan m’n stappenteller dus niet kwijt en besluit er ook niet moeilijk over te doen: het is weekend.

Dag 7
Er staat een dagje Den Haag op de planning. Ik slenter van winkel naar winkel en zie om een uur of 1 dat ik het vandaag makkelijk ga halen: ik zit al op de 7.000 en ben nog lang niet uitgewinkeld. En dat klopt: aan het eind van de dag zit ik vér boven de 10.000 stappen.

Conclusie
Oké, ik heb niet alle dagen de 10.000 stappen aangetikt, maar ik denk dat ik over het algemeen tevreden mag zijn. Het voelde goed om zoveel te lopen, en verklaar me voor gek, maar ik heb echt het idee dat ik een deel van m’n lovehandles heb weggelopen. Nu volhouden. Mijn tip: kies leuke routes uit. Dat wandelt een stuk makkelijker. Maar misschien nog wel belangrijker: stel geen belachelijk hoge eisen aan jezelf. Als je gewend bent dagelijks 3.000 stappen te zetten, is het al een hele prestatie als je de 6.000 haalt. Mijn stappenteller is trouwens niet meer verkrijgbaar, maar deze is qua gebruik en prijs ongeveer hetzelfde. Ga jij het proberen?

 

De leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien