Anastasia nu met € 10,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

10 redenen waarom je moe bent

Het duurt uren voordat je ’s ochtends het gevoel hebt dat je écht wakker bent. Zo rond een uur of 15.00 wil je het liefst een dutje doen en je komt de dag niet door zonder cafeïne. En dat terwijl je iedere nacht genoeg slaapt. Heb je al eens gedacht aan een van deze 10 oorzaken van je moeheid?

1. Dehydratatie
Vooral in de zomermaanden is het belangrijk om genoeg water te drinken. Zelfs als je een héél klein beetje bent uitgedroogd (1,5% minder water in je lichaam dan normaal), heeft dat al invloed op je humeur, je hersencapaciteit en je energieniveau.
Volgens onderzoekers van het Natural Hydration Council kan een vochttekort het bloedvolume in je lichaam laten afnemen waardoor je lichaam veel harder moet werken om het te voorzien van voedingsstoffen en zuurstof, waardoor je snel moe wordt. Het NHS raadt vrouwen daarom aan om iedere dag minstens 1,6 liter water te drinken.

Advertentie

Tip: zet een flesje water in je blikveld zodat je er de hele dag aan wordt herinnerd om genoeg te drinken.

2. Alcohol
Even een slaapmutsje in de vorm van een glas wijn of een paar biertjes helpt je in feite helemaal niet aan een betere nachtrust. Hoewel je van een borrel wel lekker rozig kunt worden, is je slaap een stuk minder kwalitatief. Je slaapt lichter en wordt veel vaker wakker. Resultaat: je wordt net zo moe wakker als voordat je je bed indook.

3. Mobiele telefoon
We doen het allemaal wel eens: nog even door je Facebook-tijdlijn scrollen totdat je zo moe bent dat je je ogen echt niet meer op kunt houden. Dat is funest voor je slaap. Je zet je hersenen juist aan het werk terwijl ze eigenlijk in de rustmodus moeten komen. Bovendien maak je door het blauwe licht weinig of geen melatonine aan waardoor het je nog lastiger wordt gemaakt om in slaap te vallen. Zet een halfuur voordat je gaat slapen je telefoon uit en lees bijvoorbeeld een boek om te ontspannen.

Vind je het moeilijk om je telefoon weg te leggen? Zo kom je van je verslaving af:

[sm-video-embed]

[/sm-video-embed]

Lees ook: lekker slapen doe je zo

4. Niet genoeg bewegen
Sporten na een hele dag werken vereist een hoop motivatie. Maar een work-out overslaan om je energie te sparen, heeft juist een averechts effect. Uit onderzoek blijkt dat volwassenen die 3 keer per week 20 minuten sporten zich minder uitgeput voelen. Zelfs lichte lichaamsbeweging verkleint vermoeidheidssymptomen al met 65 (!)%.

5. Teveel trainen
Sporten is dus heel goed, maar je moet het ook weer niet overdrijven. Door te intensief te trainen vraag je teveel van je reactiesysteem waardoor je het stresshormoon cortisol aanmaakt en het moeilijk wordt om in slaap te vallen.

6. ’s Avonds laat eten
’s Avonds laat nog even in de koelkast koekeloeren op jacht naar iets lekkers is verleidelijk, maar werkt vermoeidheid in de hand. Je geeft je spijsvertering zo voor het slapen gaan nog een opdonder en het kan leiden tot maagzuur, allemaal factoren die een diepe slaap in de weg staan.

7. Te weinig ijzer
IJzer verplaatst zuurstof door je lichaam door middel van rode bloedcellen. Zonder voldoende zuurstof in je lichaam word je suf. Vooral vrouwen kampen nogal eens met een ijzertekort. IJzer vind je in ontbijtgranen, brood, bruine rijst en groene bladgroenten als spinazie, waterkers en boerenkool.

8. Medicijnen
Als je begint met nieuwe voorgeschreven medicijnen kun je daar suf en slaperig van worden. Bètablokkers bijvoorbeeld houden hormonen zoals adrenaline tegen om de hartactiviteit te verminderen. Hierdoor kun je je moe voelen. Maak je je zorgen over de bijwerkingen van medicatie? Vraag dan je huisarts of er alternatieven verkrijgbaar zijn om je energieniveau op te krikken.

Lees ook: zo val je binnen een minuut in slaap

9. Cafeïne
Niets lekkerder dan rustig wakker worden met een kopje koffie. Maar teveel cafeïne is juist nadelig voor je energieniveau. Door de cafeïne maak je meer adrenaline aan die je hersenen alert en actief houdt. Maar zodra de adrenaline weer afneemt, vooral als je veel koffie hebt gedronken, klapt je energieniveau in elkaar waardoor je moe en prikkelbaar wordt.

10. Rommel
Een rommelig huis zorgt niet alleen voor onrust, maar maakt je ook moe. Door de chaos moeten je hersenen veel prikkels verwerken waardoor je overweldigd raakt en het moeilijk is je te focussen. Gevolg? Je wordt hartstikke moe.
Hou je rekening met al deze factoren en ben je nog steeds chronisch moe? Dan is het slim om even langs je huisarts te gaan, want het kan zijn dat er meer aan de hand is.

Bron: The Daily Mail. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien