Cadeautip: 4-delige My-Jewellery sieradenset voor € 39,95

Zoek binnen:

5 manieren om af te vallen terwijl je slaapt

Van weinig slapen is slecht voor je én je wordt er dik van. Reden genoeg om voortaan een uurtje eerder naar bed te gaan. Maar we hebben nog mooier nieuws: ook in je slaap verbrand je calorieën. Wij verzamelden de beste trucjes om nét dat beetje extra te verbranden. Tijd om slapend slank te worden!

1. Maak je slaapkamer pikdonker
Doe je gordijnen dicht, zet een oogmasker op en zet die lichtgevende klok uit. Uit onderzoek blijkt namelijk dat als het helemaal donker is, je lichaam het hormoon melatonine aanmaakt. Melatonine zorgt er niet alleen voor dat je slaperig wordt, maar helpt ook om meer vet te verbranden.

2. Slaap in een koele ruimte
Zet je raam een uur voordat je gaat slapen open of zorg dat je bij hele warme dagen een ventilator in huis hebt. In een koele slaapkamer verbrand je meer calorieën dan in een warme slaapkamer. Dat blijkt uit onderzoek door de Harvard Medical School. Deelnemers die sliepen in 18 graden, verbruikten 7% meer calorieën dan andere deelnemers. Dat komt omdat je lichaam bij koude temperaturen harder moet werken om op temperatuur te blijven.

Advertentie

3. Snack slim
Kan je het echt niet laten om nog iets te eten of drinken voordat je gaat slapen? Ga dan voor een proteïneshake. Uit een studie aan de Florida State University blijkt dat mensen die dagelijks een shake met 30 gram proteïne drinken voor het slapen gaan, meer calorieën verbranden dan mensen die dat niet doen. Daar komt bij dat proteïnen ervoor zorgen dat je spieren ’s nachts kunnen herstellen. En hoe meer spieren je hebt, hoe meer je lichaam verbrandt in rusttoestand. Win win!

4. Alles uit 
Dit sluit aan bij punt één. Telefoons en tablets zorgen voor een felblauw licht dat de productie van het slaaphormoon melatonine in de war brengt. Dat betekent dat je minder goed slaapt én dat je metabolisme minder goed werkt. Zet alle elektronische apparaten een half uur voor je naar bed gaat uit.

5. Ga op een vast tijdstip slapen
Leg jezelf een vast uur op waarop je gaat slapen, zodat je niet in de verleiding komt om dat tv-programma nog even af te kijken of een nieuwe serie te beginnen. Hoeveel slaap je nodig hebt, hangt af van je leeftijd, levensstijl, lichamelijke activiteit en de hoeveelheid daglicht. Hoe meer je lichamelijk en geestelijk bezig bent, hoe meer slaap je nodig hebt. En als je veel in de buitenlucht bent, slaap je beter en langer. Bovendien blijk uit een Amerikaans onderzoek dat mensen die meer slapen, meer calorieën verbranden. Vanaf nu elke dag op tijd naar bed!

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle Daily in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

 

Bron: feeling.be Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien