Hoe sterk is jullie relatie? Doe hier de test>

Zoek binnen:

Dit zijn de 5 tekenen dat je te weinig drinkt

En voor alle duidelijkheid: we hebben het over water, niet over wijn.

Het blijft lastig en met name voor vrouwen lijkt het een terugkerende vraag: heb ik vandaag eigenlijk wel voldoende gedronken?

Advertentie

Ideaal zou zijn als je ten minste 8 grote glazen water per dag achterover klokt en – als een gezond gevolg daarvan – eens per uur of per 2 uur een plasje pleegt. Haal jij dit bij lange na niet? Dat kan weleens heel vervelend uitpakken voor je gezondheid. Dit zijn de 5 signalen die je lichaam geeft als je te weinig drinkt:

  1. Hoofdpijn
    Geen grote verrassing, ook je brein heeft voldoende vocht nodig om optimaal te functioneren en de theorie luidt dat te weinig vocht betekent dat de druk op je hersens te snel toeneemt. Voor migrainepatiënten en mensen die spanningshoofdpijnen ervaren, is vochttekort zelfs een trigger, dus zorg dat je het voor bent.
  2. Plasproblemen
    Als je plas donkergeel is en je ietwat irritatie ervaart bij het plassen, is de kans groot dat je die dag te weinig gedronken hebt. Je urine zou – aan het einde van de dag – licht van kleur moeten zijn. Drink je structureel te weinig, dan geef je je nieren niet de kans hun werk goed te doen.
  3. Zweten = aanvullen 
    Natuurlijk mag je bij een stevige work-out een lekker potje zweten, het zou gek zijn als dat niet gebeurt. Maar als je hebt gezweet, en dat kan ook gebeuren als je een zware tas boodschappen de keuken in tilt, is het verstandig dit direct op te vangen door een glaasje water te drinken. Je lichaam is immers vocht kwijtgeraakt en snakt naar aanvulling. Op warme dagen doe je er verstandig aan standaard iedere 20 minuten een flinke slok te nemen, óók als je geen typische zweter bent.
  4. Constipatie
    Ook je darmen hebben voldoende water nodig om optimaal te functioneren. Als jij last hebt van constipatie die langer aanhoudt dan een paar dagen, dan is er mogelijk sprake van een chronisch probleem en doe je er goed aan éxtra scherp te letten op de hoeveelheid water die je drinkt.
  5. Concentratieproblemen 
    Zelfs een klein vochttekort kan al leiden tot een sterk verminderde concentratie en alertheid, en alsof dat nog niet genoeg is, kan het zelfs angstgevoelens, enorme vermoeidheid en verwardheid in de hand werken. Allemaal niet zo prettig als er groot project op je ligt te wachten op je werk, of als je op weg naar huis in het drukke verkeer de nodige alertheid moet hebben. Eérst nog maar een loopje naar de kraan dus, voor een flink glas water.

LEES OOK:

BEKIJK OOK:
Tips om meer water te drinken:
[sm-video-embed]

[/sm-video-embed]

Bron: Dr. Oz The Good Life. Beeld: iStock

Zó hou je je brein fit naar mate je ouder wordt: “Nieuwe dingen proberen is een must voor het oudere brein”

brein

Dat je hersenen net als de rest van het lichaam ouder worden, is niet per se slecht nieuws, in sommige opzichten werkt het oudere brein zelfs beter dan dat van een dertiger. Wel is het van belang om de hersenen fit en lenig te houden: “Kantklossen, sambadansen, sudoku’s: nieuwe dingen proberen is een must!”

Eh, hoe heette die acteur ook alweer? En wat was de titel van dat mooie boek dat ik laatst las? Het zal veel 50-plussers bekend voorkomen. Als de jaren gaan tellen laat het geheugen ons nu eenmaal wat vaker in de stee

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien