Dagelijks puzzelen voor slechts € 2,99 per maand >

Zoek binnen:

8 zomeractiviteiten om te ontstressen

De zomer is het uitgelezen moment om te ontspannen. Dit zijn de zomeractiviteiten waarvan je veel meer opknapt dan lusteloos bankhangen.

Naar buiten gaan is een van de beste manieren om te ontspannen. Nu de dagen nog lekker lang zijn, kun je na je werk nog genoeg dingen ondernemen die verder reiken dan je comfortabele bank. Probeer deze zomeractiviteiten eens uit en je zult zien dat stress verdwijnt als sneeuw voor de zon.

Advertentie

1. Een stuk watermeloen eten
Pure chocola zou goed zijn tegen stress, maar watermeloen is een nog gezondere optie. De universiteit van Florida ontdekte vorig jaar dat een stuk watermeloen eten mensen met overgewicht helpt hun bloeddruk te verlagen. Het fruit bevat ook lycopeen, waarvan wordt gezegd dat het je stressniveau omlaag brengt.

2. Door het park wandelen
Laat de boel de boel en maak een wandeling door het park. Recent onderzoek uit Engeland wijst uit dat wandelen door een groene omgeving hetzelfde voor je kan doen als meditatie. Wandelen geeft bovendien je humeur een boost, omdat het je stressniveau omlaag brengt en goed is voor je algehele welzijn.

3. Yoga in de buitenlucht
Yoga is al heel goed om te relaxen, maar yoga in de buitenlucht helemaal. Neem op een rustige ochtend je matje mee naar het park, bos of strand en beoefen daar wat oefeningen die erop zijn gericht stress tegen te gaan. Je kunt ook kijken of je bij jou in de buurt kunt meedoen aan een outdoor yogaklasje.

4. De hond uitlaten 
Door de natuur wandelen is op zichzelf ontspannend (zie punt 2), maar het is nog beter met een huisdier. Een onderzoek uit 2002 wees uit dat moeilijke taken uitvoeren in het bijzijn van een huisdier een stuk minder stressvol zijn. Volgens onderzoeker Karen Allen kun je niet alleen sociale steun krijgen van mensen, maar ook van dieren.

5. Een nieuwe fietsroute ontdekken
Fietsen is goed voor lichaam en geest, zeker op een zonnige dag. Fysieke activiteiten en cardio in het bijzonder zijn goed voor je zelfbewustzijn en kunnen symptomen van milde depressie en angsten verzachten. En als je dan toch op het zadel springt, stap dan uit je comfortzone en probeer een nieuwe route uit. Schijnt wonderen te doen voor je creativiteit.

6. Een dagje uitgaan
Onderzoek wijst keer op keer uit dat je van nieuwe ervaringen gelukkiger wordt dan van nieuwe spullen. Hoe leuk een dagje shoppen ook is, als je wilt ontspannen heb je meer aan iets avontuurlijks als kajakken of abseilen. Ervaringen zeggen meer over wie je bent dan je persoonlijke bezit.

7. Ga tuinieren
Uit Nederlands onderzoek blijkt dat niets zo kalmerend werkt als tuinieren. Het verlaagt je cortisolgehalte en bracht mensen die net een stressvolle taak hadden gedaan in een betere stemming. Zelfs 30 minuten lezen brengt niet zoveel ontspanning als een halfuurtje tuinieren.

8. Duik in de zee 
Net als aan fietsen hangen er veel emotionele voordelen aan zwemmen, omdat er dan endorfine vrijkomt. Zwemmen wordt gelinkt aan afname van depressie en angst. Als je strand in de buurt hebt, heb je extra mazzel: zand en zee maakt mensen over het algemeen gelukkiger dan een stadse omgeving – niet in de minste plaats door het kalmerende geluid van de golven.

Ga je je wagen aan punt 1? Dit is een leuke en handige manier om je watermeloen te snijden:

[sm-video-embed]

[/sm-video-embed]

 

De beste artikelen van Libelle Daily in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan op Libelle.nl/nieuwsbrief.

LEES OOK:

Bron: The Huffington Post

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien