Anastasia nu met € 10,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

9 redenen om juist wél koolhydraten te eten

Gezondheidsgoeroes zijn het erover eens: koolhydraten staan gelijk aan hel en verdoemenis. Maar is dat wel zo terecht? Hier 9 redenen om juist wél koolhydraten te eten.

Sinds een paar jaar zitten koolhydraten in het verdomhoekje van de dieetwereld. Volgens sommige gezondheidsgoeroes is een bord spaghetti of een boterham met kaas zo’n beetje het slechtste wat je je lichaam aan kunt doen. En dat terwijl een simpel pastaatje of ouderwetse stamppot op z’n tijd zo lekker kunnen zijn…

Advertentie

Daarom 9 redenen waarom je juist wel koolhydraten moet eten (en ja, ook als je aan de lijn bent).

1. Een voedingspatroon met veel koolhydraten is net zo effectief als minder calorieën
De Universiteit van Sydney presenteerde vorige maand een onderzoek dat als een geschenk uit de hemel kwam vallen. Veel koolhydraten en weinig proteïne eten heeft net zoveel effect op de gezondheid als minder calorieën eten. Uit de onderzoeksdata blijkt dat veel goede koolhydraten (we hebben het hier dus niet over koek, taartjes en chips) en proteïne van hoge kwaliteit (rood vlees, vis en eieren) innemen dezelfde voordelen oplevert voor de gezondheid als een caloriearm dieet.

Kleine kanttekening: het onderzoek is alleen nog getest op muizen. “Als die resultaten ook voor mensen gelden, betekent dit gezonder oud worden met meer plezier en minder klachten dan bij een caloriearm dieet”, zegt academisch directeur Stephen Simpson.

2. Omdat het verdomd lastig is koolhydraten te vermijden
Dacht je dat je er al was door brood, pasta, rijst en zoetigheid te laten staan? Helaas: koolhydraten zitten ook in fruit, groente, yoghurt, ingeblikte tomatensaus, groene bonen, saladedressing en proteïnerepen, om maar wat te noemen. En om nou iedere dag eieren te eten…

3. Mensen die koolhydraten eten zijn slanker
Huh? Je verwacht het niet, maar toch is het zo. Recent onderzoek liet zien dat mensen bij wie hun eetpatroon voor 70% uit koolhydraten bestaat, slanker zijn en blijven dan mensen bij wie koolhydraten ongeveer 30% van hun dagelijkse inname beslaan. Volgens de onderzoekers is het het best als je calorie-inname per dag voor 64% (of 361 gram) uit koolhydraten bestaat.

4. Koolhydraten geven langer een vol gevoel
Voedsel dat veel langzame koolhydraten bevat voorkomt dat je snel weer trek krijgt. Ze geven zelfs een verzadigder gevoel dan proteïne of vet. Je lichaam verwerkt koolhydraten langzamer dan andere soorten voedsel, waardoor je buik en je brein minder snel naar eten snakken. Uit onderzoek van de Universiteit van Surrey blijkt dat mensen die koolhydraten eten, de volgende dag zo’n 10% (150 à 200 calorieën) minder aten omdat ze simpelweg minder honger hadden.

Lees ook: eiwitrijke voeding, ja of nee?

5. Je kunt koolhydraten zo gezond maken als je zelf wil
Van pizzapunten en stukken cheesecake naar binnen is nog nooit iemand afgevallen. Maar een snee volkorenbrood met avocado, tomaatjes en een beetje peper en zout is hartstikke gezond. Of wat dacht je van een goed gevulde quinoasalade?

6. Koolhydraten zijn veelzijdig
Je kunt ze koken, bakken, pureren, weken in melk, besmeren met olijfolie of boter – de mogelijkheden zijn eindeloos. En dat biedt net wat meer variëteit dan iedere dag een salade of groentepapje.

7. Koolhydraten beschermen je tegen een kater
Als je een avond net iets te lang hebt doorgepimpeld, heb je de volgende dag een stuk minder last van een kater als je daarvoor een stevig bordje koolhydraten hebt genuttigd. Daarom zijn die oliebollen op Oudejaarsavond ook altijd zo’n goed idee (als je het maar niet ieder weekend doet).

8. Koolhydraten houden je bloedsuiker en diabetes onder controle
Een goede balans van koolhydraten houdt je bloedsuiker onder controle en diabetes op afstand. Om te voorkomen dat je bloedsuiker niet in een keer als een dolle omhoog schiet, is het wel belangrijk om bijvoorbeeld zilvervliesrijst of volkorenpasta te eten in plaats van witte rijst of macaroni. Combineer dat met bonen, maïs of ander voedsel dat rijk is aan licht verteerbare vezels; de zogenaamde resistant starch.

9. Omdat bijna alles met koolhydraten lekker is
Het mandje brood bij de Italiaan onaangeraakt laten is één ding, maar pasta met ansjovis en amandelen, patatas bravas met pittige tomatensaus en al deze hamburgers... het leven is toch veel kort om daar allemaal nee tegen te zeggen?

Meer weten over het effect van koolhydraten op de lijn? Tom Barten van Personal Body Plan schept nog meer duidelijkheid.

Sommige mensen zetten echt alles op alles om af te vallen:

[sm-video-embed]

[/sm-video-embed]


LEES OOK:

Bron: Health.com, The University of Sydney, Elite Daily. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien