We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

9 praktische manieren om je hoofd een boost te geven

We maken ons vaak zorgen over de gezondheid van ons lijf, maar het kan ook geen kwaad om je hoofd een extra boost te geven. Wij zetten 10 praktische manieren op een rijtje om dat te doen.

1. Zet een plant in iedere kamer
Kamerplanten zijn een makkelijke en effectieve manier om de lucht in je huis te zuiveren en ze werken verzachtend voor je geest. Palm-achtige planten en leliesoorten zijn het meest zuiverend.

Advertentie

2. Vermijd elektronische apparaten voor je gaat slapen
Een lastige, want niets is leuker dan een spannende serie kijken voor je gaat slapen. Toch is het voor je hersenen niet zo goed om naar een scherm te kijken wanneer het buiten al donker is. Door het felle licht denkt ons brein namelijk dat het dag is en wordt je biologische klok verstoord. Nu hoef je niet meteen alle elektronica uit je huis te verbannen, maar het is wel verstandig om een uur voor je gaat slapen alvast de tv uit te zetten en bijvoorbeeld een boek te lezen. Ook fijn toch?

LEES OOK: 9 REDENEN WAAROM JE ALTIJD ZO MOE BENT 

3. Eet meer spinazie
Popeye weet het al jaren: spinazie zit vol vitamine B en dit kan helpen om depressie, dementie en alzheimer tegen te gaan. Niet zo’n fan van spinazie? Ook spruitjes, zwarte en kidneybonen, asperges en broccoli zitten boordevol vitamine B.

4. Zorg dat je suikerspiegel op pijl blijft
Om je brein goed te laten functioneren is het belangrijk dat je bloedsuikerspiegel niet continu op en neer schiet. Zorg dus dat je iedere 2 uur iets eet en drinkt. Vooral kaneel, kort gekookte groenten, azijn, thee en rode wijn helpen je bloedsuikerspiegel op pijl te houden.

5. Daag je brein uit
Probeer continu nieuwe dingen zodat je hersenen worden uitgedaagd. Dat betekent niet dat je opeens moeilijke sommen moet gaan maken, het gaat vooral om de afwisseling. Lees bijvoorbeeld de ene dag een goed boek en deel de volgende dag je kledingkast zo effectief mogelijk in.

6. Fijne wandeling
Dat sporten goed is voor lichaam én geest wist je al, maar ook als je geen sporter bent is er een hoop te winnen. Ga in plaats van met de auto of fiets eens lopend naar je werk. Je zult merken dat je na een lange werkdag een stuk minder gestrest thuiskomt dan normaal.

7. Drink koffie met een vriendin
Wij mensen zijn groepsdieren, dus we hebben behoefte om ons gesteund en geliefd te voelen. Geen wonder dus dat mensen die eenzaam zijn ook vaker depressieve gevoelens ervaren. Hoewel social media prima zijn om contact te leggen met vrienden en kennissen, is het positieve effect van een ontmoeting in real life nog altijd vele malen groter.

8. Laat je niet afleiden
Even snel dat mailtje/appje/Facebook-berichtje lezen terwijl je eigenlijk druk bent met het doen van de administratie… Niet doen! Want iedere keer dat jij je laat afleiden kost het tijd en moeite om opnieuw te focussen op dat wat je aan het doen was. Daardoor ben je er langer mee bezig en heb je aan het eind van de dag een vermoeider gevoel. Ga even offline en stop je telefoon in je tas tot je klaar bent.

9. Welterusten
Hoeveel uur je nu precies moet slapen per nacht, daar is de wetenschap nog altijd over verdeeld. Maar met 7 á 8 uur per nacht zit je zeker in de goede richting en het helpt je om de volgende ochtend weer met een frisse blik aan de slag te gaan. Onderzoekers van de Universiteit van Pennsylvania ontdekten dat mensen die slechts 6 uur per nacht sliepen, meer moeite hadden met het maken van opdrachten die ze nog niet eerder gedaan hadden.

LEES OOK: 6X DIT IS WAAROM SLAPEN ZO BELANGRIJK IS

Bron: Daily Mail. Beeld: Dabble.co 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien