50% korting op dagentree bij verschillende wellness resorts >

Zoek binnen:

Krijg jij een burn-out? Dit zijn de signalen

Niet gek dat we allemaal wel eens moe en gestrest zijn: altijd alle ballen in de lucht houden kost eindeloos veel energie. Maar wanneer moet je gewoon een paar nachten goed doorslapen en wanneer wordt het tijd voor een gesprek met de huisarts?

We willen allemaal een leuke vrouw, collega, moeder, vriendin of buurvrouw zijn, maar de waarheid is dat tenzij je over superkrachten bezit, niemand al die rollen tegelijkertijd perfect kan vervullen. Probeer je het toch, dan ligt een burn-out op de loer. Maar wanneer heb je gewoon een paar vrije dagen nodig en wanneer wordt het tijd om aan te kloppen bij de huisarts? We hebben drie belangrijke signalen van een burn-out op rij gezet.

Advertentie

Lees ook: als de bom barst op vakantie. ‘Ik kon mijn naam niet meer horen’

1. De goede dingen wegen niet meer op tegen de minder goede
Bijna geen enkele dag is de perfecte balans tussen goede en minder goede gebeurtenissen. Soms loop je op wolken en soms heb je nou eenmaal een stinkende baaldag waarbij mensen beter uit je buurt kunnen blijven. Hoort er allemaal bij. Maar als de leuke dingen niet meer opwegen tegen de dingen die alle energie uit je lijf zuigen, is het tijd om in te grijpen. Het is niet de bedoeling dat je door mindere dingen zo uit het veld geslagen raakt dat je geen oog meer hebt voor alles dat je vrolijk maakt.

Probeer dit: ga actief op zoek naar dingen die goed zijn voor je humeur en je gezondheid. Maak tijd voor een goed gesprek met een vriendin. Maak tijdens je lunchpauze een wandelingetje in plaats van een boterham achter je beeldscherm naar binnen te proppen, zorg voor quality time met je partner voordat je na het avondeten weer achter je laptop kruipt, plant een paar petunia’s voor je raam, kijk net zo lang gekke kattenfilmpjes tot je wel móét lachen – doe iets dat je blij maakt en doe dat iedere dag.

2. Je maakt constant ruzie, of nog erger: je bent moegestreden
Je smijt misschien niet iedere dag het servies door de kamer, maar je bent wel kattig, ongeduldig en ontvlamt al bij de kleinste vorm van miscommunicatie. Ruziemaken zorgt er niet alleen voor dat je dag ontspoort, maar kan ook een onoverbrugbare kloof veroorzaken. Je wilt niet op het punt belanden waar je door constant ruziën zo’n afstand hebt gecreëerd tussen jou en anderen dat je in een isolement raakt.

Probeer dit: sluit je niet af, maar probeer constructief ruzie te maken. Deel geen gemene sneren uit die voor nog meer frictie zorgen. Schiet niet meteen in de verdediging maar probeer iemand aan te moedigen de problemen te bespreken. Je kunt een verhitte discussie voeren als je een punt wilt maken, maar probeer ook open te blijven als je zelf ergens tekort schiet. Zo blijf je betrokken. Zo’n soort ruzie klaart de lucht en schudt de boel wakker op een goede manier. Het is niet altijd rozengeur en maneschijn, maar een knetterende ruzie met uiteindelijke overeenstemming is ook oké.

3. Je voelt je grijs
Je drukt zes keer op de snoozeknop voordat je uit bed stapt. Je dagen voelen mat en zwaar. Je bent vermoeid tot op het bot en kunt je niet herinneren wanneer je voor het laatst enthousiast over iets was. Hetgeen waar je altijd het meest gepassioneerd over was – je werk, je kind, je hobby – doet je nog maar weinig. Dat is duidelijk het gedrag van iemand met een burn-out. Je moet dat gevoel zo snel mogelijk corneren voordat je leven daadwerkelijk net zo ongeïnspireerd wordt als het voelt.

Probeer dit: slaap niet alleen, maar rust ook uit. Voldoende slaap is essentieel, maar dat alleen redt je niet van een burn-out. Je hebt tijd nodig om op een rijtje te zetten wat belangrijk voor je is en om dat te kunnen, moet je uit de buurt zijn van chaos en afleiding. Als het je niet meer lukt om goed te functioneren (opstaan, een normale dag leiden), is het tijd om een huisarts te zien. Erken dat je in staat bent om weer je normale, energieke zelf te worden, maar doe dat wel door je voet van het gas te nemen in plaats van het pedaal nog harder in te trappen.

Bron: The Huffington Post. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien