Is deze campagne pornografisch? In dit land vinden ze van wel

Zeepjeswinkel Lush ligt in Australië onder vuur om hun nieuwste campagne. Op een poster zijn de blote billen van 4 naakte vrouwen te zien. Volgens sommige mensen is de advertentie ‘aanstootgevend’ en ‘pornografisch’.
Lush bedacht de campagne met de blote modellen omdat veel van hun zeepjes ook geen verpakking hebben. “Wij gaan liever naakt. Net als meer dan 100 van onze producten”, luidt de slogan. De vrouwen op de foto zijn allemaal medewerkers van Lush. De beelden zijn onbewerkt, waarmee het merk wil uitstralen dat iedereen, wat je lichaamstype ook is, er mag zijn.
De foto waar het allemaal om gaat:
Pornografisch
Hoe leuk bedacht ook, veel inwoners van Australië kunnen het niet waarderen. Ze klagen dat de poster op ooghoogte van kinderen hangt. “De poster is pornografisch en hangt in een winkelcentrum. Op de foto staan naakte vrouwen die andere naakte vrouwen aanraken en het wordt ook nog eens getoond op een openbare plek”, is een van de vele klachten. Het bedrijf is daarom op de vingers getikt door een Australische waakhond die reclamecampagnes in de gaten houdt.
Overbodig verpakkingsmateriaal
Lush begrijpt de ophef niet en benadrukt dat de campagne bedoeld is om te laten zien dat er in de industrie veel overbodig en onnatuurlijk verpakkingsmateriaal wordt gebruikt. Bovendien willen ze met de foto’s een positief zelfbeeld promoten. “Het is absoluut nooit onze intentie geweest om aanstoot te geven. De vrouwen op de beelden behoren allemaal tot het Lush-team en voelen zich allemaal heel betrokken bij dit onderwerp. Ze hebben allen vrijwillig meegedaan om te laten zien hoe belangrijk dit probleem is.”
Bevrijdend
Een van de vrouwen op de foto is Courtney Fry. Ze vertelt aan Buzzfeed wat voor doorbraak het was om letterlijk met de billen bloot te gaan. “Ik ben al vrijwel m’n hele leven onzeker over m’n lichaam. Hieraan meedoen was een enorme stap voor me. Ik heb geleerd mijn lichaam en alle fantastische en minder fantastische dingen eraan te accepteren. En dat is echt heel bevrijdend.”
Bron: Buzzfeed. Beeld: Lush