Ontvang wekelijks de e-column van Manon (dochter Anne-Wil)

Zoek binnen:

Zó ga je werkstress te lijf

Het aantal vrouwen met een burn-out is enorm gestegen: 15% zegt een burn-out te hebben of te hebben gehad. Twee jaar geleden was dit nog 9,4%. Het aantal overspannen mannen steeg ook: van 6 naar 9 procent. Hoe verklein je de kans om overspannen te raken? 

Dit blijkt uit onderzoek van het Nationaal Salaris Onderzoek, waarvoor universiteit Nyenrode en het online tijdschrift Intermediar afgelopen jaar 72 duizend werknemers een enquête lieten invullen. Volgens de onderzoekers komt deze stijging met name door het grote aantal tijdelijke contracten in Nederland. Werknemers met een vastdienstverband, tweeverdieners en hoogopgeleiden lopen minder risico om overspannen te raken omdat zij zich financieel zekerder voelen.

Advertentie

Alle ballen in de lucht 
Waarom vrouwen vaker een burn out krijgen dan mannen? Nyenrode-onderzoeker Jaap van Muijen vermoedt dat vrouwen naast hun werk meer taken hebben dan mannen. “Denk aan opvoeding en mantelzorg”, vertelt hij in de Volkskrant.

Gezichtsverlies  
Werkstresscoach Michiel Holtrop legt uit hoe je werkstress te lijf gaat én hoe je het bespreekbaar maakt bij je baas. Bijna een kwart van de werknemers denkt namelijk dat het aankaarten van werkstress leidt tot een lagere beoordeling, 16% is bang voor gezichtsverlies en 14% is zelfs bang om zijn baan te verliezen.

We zijn allemaal wel eens gestrest. Wanneer wordt het gevaarlijk?
“Als je een kikker in een pan heet water gooit, springt-ie er meteen uit. Dit is niet goed, denkt hij. Maar wanneer je een kikker in een pan met koud water gooit en het vuur langzaam opstookt, merkt hij het niet en is het op een gegeven moment te laat. Dat is ook het probleem met werkstress. Je herkent het niet altijd op tijd. Maar wanneer je iedere dag moe wakker wordt, meer eet of drinkt dan normaal, vergeetachtig bent óf gewoon moeite hebt om naar je werk te gaan, dan is het zeker tijd om er iets aan te doen.”

Hoe kom je van die werkstress af?
“Veel sporten, gezond eten en iedere dag een haalbare to do-list maken zijn bekende tips. Maar vooral moet je het probleem eerst beter bekijken. Waardoor wordt jouw werkstress veroorzaakt? Dit kan je ontdekken door eens van een afstandje naar jezelf te kijken. Ga eens buiten je kantoor op een bankje zitten en bedenk wat je daarbinnen allemaal doet. Waarin loop jij jezelf voorbij? Is het de inhoud van je werk, zijn het je werkrelaties of vooral je gedachtes hierover? Laat je in stressvolle situaties in gedachten eens adviseren door een goede vriend of inspirerende leraar. Wat zou hij of zij op dit moment tegen je zeggen?”

Werknemers zijn bang voor negatieve reacties op hun probleem. Hoe bespreek je werkstress met je baas?
“Veel mensen met werkstress zijn bezig met wat ze niet willen (ik wil niet naar mijn werk, ik wil geen fouten maken). Zodra je dit probleem erkent, kan je gaan bekijken wat je wél zou willen en hiervoor een oplossing zoeken. Daardoor wordt het ook makkelijker om je probleem aan te kaarten bij je werkgever. Als jij te veel op je bord krijgt, vraag je aan je leidinggevende wat hier volgens hem/haar aan gedaan kan worden. Vertel hoe jij het beste kan werken, daar heeft je baas ook voordelen bij. Neem initiatief en draag zelf zoveel mogelijk oplossingen aan. Zo laat je zien dat je nog altijd gemotiveerd bent.”

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bronnen: Volkskrant, Het Parool, Nu.nl. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien