Ontdek Drenthe! Boek nu met 40% korting>

Zoek binnen:

Grip op de chaos: van Ma Flodder tot Mien Dobbelsteen

Heb je regelmatig het gevoel dat er een bermbom in je huis ontploft is? Dat je appartement meer wegheeft van een kringloopwinkel dan een plek om te wonen? En dat de ongeopende post een bont tafelkleed vormt op de eettafel? Dan zou ik ab-so-luut verder lezen. Je bent niet de enige.

Er is hoop
Eén op de drie Nederlanders leeft ongewild in een chaos, leren we uit het nieuwe boek van Els Jacobs, professional organizer van beroep. Maar er is hoop. Met haar nieuwe boek Grip op de chaos kunnen zelfs sloddervossen hun leven onder controle krijgen.

Advertentie

Ras-chaoot
Er zijn legio mensen die boeken hebben geschreven over een georganiseerd leven. Maar wat het boek van Els Jacobs zo interessant maakt, is dat zij geboren is als ras-chaoot. “Voor mensen die van nature georganiseerd zijn, is het geen kunst om een georganiseerd leven te leiden. Dat zit erin gebakken.”

Chaos op de loer
Maar voor een chaoot ligt dat anders. Ze herkent als geen ander wat de valkuilen, slappe smoezen en struikelblokken van chaoten zijn. Jacobs: “Ik ben zelf chaoot. Een vos verliest zijn haren, maar niet zijn streken: chaos ligt altijd op de loer. Maar je kunt er controle over krijgen.”

Wanneer ging het roer om?
“Toen ik mijn huidige man – georganiseerd van geboorte – leerde kennen, was ik met mijn proefschrift bezig. Als ik mijn studeerkamer betrad, dan waadde ik tot aan mijn knieen in de papieren en boeken die op de grond opgestapeld lagen. Hij schrok zich kapot toen hij zag in welke omstandigheden ik aan het werk was. Toen ik in verwachting raakte van onze tweeling, ging het roer om. We besloten samen de bende aan te pakken.”

Hoe herken je een chaoot?
“Dit zijn dingen die chaoten zeggen: ‘Wegdoen? Maar ik wil het verkopen op Marktplaats!’; ‘Rommel? Nee joh, het is hier gewoon heel gezellig!’; ‘Die jurk? Nee, die doe ik niet weg, want die was heel duur!’ of ‘Die spullen op zolder bewaar ik voor als m’n kinderen het huis uit gaan.'”

Testcase
Aangezien ik mezelf nogal herken in de chaotische trekken die Jacobs beschrijft in haar boek, heb ik mezelf als testcase aan Jacobs voorgelegd. De situatie: een Amsterdams appartement aan de kleine kant, twee volwassenen, één vier maanden oude baby, een overschot aan spullen, een tekort aan bergruimte. Lees: continue zooi.

Ik bewaar tijdschriften/kranten/boeken omdat er iets in stond wat ik nog wil lezen, maar in werkelijkheid kan ik daar geen tijd voor vinden. Wat te doen?
“Maak een systeem, zodat je de papieren die je zoekt in elk geval makkelijk kunt terugvinden. Of downsizen. Als je er de afgelopen vijf jaar niet meer naar omgekeken hebt, dan is de kans groot dat je dit in de toekomst ook niet zult doen. Weg ermee.”

Ik vind kleren – hoe oppervlakkig dit ook mag klinken – belangrijk. Ik heb kasten vol. Ook nog in de berging. Hoe maak ik hierin een shift?
“Welke spullen draag je en welke niet? Leg de kleren die uit de was komen, onderop de stapel. Als je de bovenste steeds weglegt om bij de onderste shirts te kunnen komen, moet je eerlijk tegen jezelf zijn. Die bovenste shirts voldoen kennelijk niet, dus: hup, exit. Leg ze apart, en doe alvast mentaal afstand. Als je er een jaar niet meer naar omgekeken hebt, dan weet je hoe laat het is. Marktplaats, Leger des Heils of maak familieleden blij. Voorwaarde voor dit systeem is dat je elke lente en herfst je zomer- en winterspullen wisselt.”

De administratie belandt vaak op de keukentafel. Daar wordt niet meer naar omgekeken tenzij er boetes, aanmaningen en dwangbevelen tussen zitten. Suggestie?
“Maak twee cassettes: op een ervan staat ‘doen’, en op de andere staat ‘bewaren’. Eens in de week maak je een uur vrij om de ‘doen’-bak door te ploegen. De ‘bewaren’-bak neem je onder je arm mee naar je archief en berg je op.”

Van Ma Flodder naar Mien Dobbelsteen in drie stappen:
1. Focus. Dat is erg belangrijk. Probeer niet het hele huis in een keer op te ruimen, maar stel jezelf elke keer een klein, overzichtelijk doel. Eén plankje, één kastje. Als je alles tegelijk wilt doen, verzand je in het verschuiven van dingen en wordt het opruimen een levende schuifpuzzel.

2. Activiteit x ruimte. Bedenk welke activiteiten je in welke kamer wil laten plaatsvinden. Maak een lijstje van welke spullen je daarvoor nodig hebt. Zo voorkom je dat je naar dingen hoeft te zoeken en leg je spullen automatisch op de juiste plaats terug. Ergo: minder rommel.

3. Beslis. Opruimen is eigenlijk niets anders dan beslissingen nemen. Als je niet toe komt aan bepaalde spullen, dan heeft het ook geen zin om ze te bewaren. Je kunt ze beter wegdoen in plaats van extra bergruimte te maken/te huren. Hak de knoop door.

Nog meer tips van Els Jacobs, download het gratis e-book‘Grip op de Chaos’ van Els Jacobs is te koop voor € 18,95.

Voor meer opruimtips en huishoudcoaching kun je ook altijd terecht bij de columns van Libelle’s Caroline Griep 

 

 

Overwin je grote en kleine angsten met de fear setting methode

fear setting methode

Bij belangrijke beslissingen spelen vaak allerlei doemscenario’s door ons hoofd, en dat kan verlammend werken. Want wat als…? Met de fear setting methode durven we, weloverwogen, wél tot actie over te gaan.

Ontslag nemen en voor jezelf beginnen, speechen op een bruiloft, alleen op vakantie gaan, je leidinggevende de waarheid zeggen, autorijden, een echtscheiding aanvragen, solliciteren op een hogere functie, koken voor een grote groep: bijna allemaal hebben we wel een droom, doel of verlangen. Iets wat we graag willen of waarvan we vinden dat we het
Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien