Ontvang wekelijks de e-column van Manon (dochter Anne-Wil)

Zoek binnen:

Last van een herfstdip? Dit doe je ertegen

Met zoveel regen en donkere wolken buiten kunnen we niet anders stellen dan dat de herfst begonnen is. Veel mensen krijgen in deze donkere dagen last van somberheid. Wat kun je doen tegen die herfstdip? 5 tips.

1. Plan een gezellig avondje met vriendinnen
Als het slecht weer is, heb je vaak geen zin om de deur uit te gaan. Natuurlijk is het heerlijk om af en toe met een dekentje op de bank een fijne serie te kijken, maar zorg ervoor dat je ook nog genoeg onder de mensen komt. Pak nú je telefoon en stuur een berichtje naar je vriendinnen: het is tijd voor een gezellig etentje! Wedden dat je vol energie thuiskomt na zo’n leuke avond?

Advertentie

2. Probeer iets nieuws
Iets doen wat je nog niet eerder hebt gedaan, is goed voor je gesteldheid: in je hersenen wordt dan een nieuwe verbinding gemaakt tussen de zenuwcellen, die nieuwe prikkels aansturen. Hier wordt je vrolijker én slimmer door. Dus: wat ga jij deze herfst doen? Die cursus Frans die je altijd al hebt willen volgen? Yogalessen? Een cursus schilderen?

3. Zorg ervoor dat je genoeg vitamine D binnenkrijgt
Vitamine D is nodig om calcium uit onze voeding in ons lichaam op te nemen. Het is dus belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Zonlicht is de belangrijkste bron van vitamine D en laten we daar nou net een tekort aan hebben in de herfst. Gelukkig zit vitamine D ook in voedsel: vooral in vette vis, vlees en eieren. Ook wordt het toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. En je kunt natuurlijk vitaminepillen D slikken, die verkrijgbaar zijn bij de drogist.

4. Slaap voldoende
Je lichaam moet wennen aan de omslag van het weer en de koudere temperaturen. Veel mensen krijgen hierdoor last van vermoeidheid. Geef hieraan toe: een avondje lekker vroeg naar bed kan wonderen doen.

5. Eet winterse kost
In de zomer eten we graag salades, maar naarmate de dagen korter worden, krijgen we steeds meer zin in stampotten, stoofpotten en wild. Dat is niet voor niets: door veel dierlijke proteïnen te eten, wordt het voor je lichaam makkelijker om voldoende cortisol, een natuurlijke oppepper, te produceren. En daar krijg je dus energie van!

LEES OOK:

Ook elke dag de leukste artikelen van Libelle Daily in je mailbox? Meld je dan nu aan voor de nieuwsbrief via Libelle.nl/nieuwsbrief.

BEKIJK OOK:
Zo help je je planten hun herfstdip door!

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien