We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Gezond eten? Zó geef je het goede voorbeeld aan je kinderen

Dikke kinderen worden vaak dikke volwassenen. En daarom moeten ouders het goede voorbeeld geven, vindt gedragscoach Hanneke de Bruin. Zij zette een aantal tips voor je op een rijtje. 

Onze genen spelen een belangrijke rol bij het ontstaan van overgewicht. Dit betekent overigens niet dat dikke vrouwen altijd dikke kinderen op de wereld zetten. Het betekent wél dat dikke ouders een extra uitdaging hebben. Want naast genen speelt de omgeving een belangrijke rol. Jouw gedrag is het voorbeeldgedrag. Dat geldt voor zowel eten als bewegen.

Advertentie

Eerst de cijfers
30% van alle ouders schat het gewicht van hun kind te laag in en onderschat daarmee de gezondheidsrisico’s voor later. Dikke kinderen worden bijna altijd dikke volwassen. Zij hebben meer kans op een hoge bloeddruk, hart- en vaatziekten, gewrichtsklachten en suikerziekte.

Schaamte 
Daarnaast gaan veel dikke kinderen gebukt onder gevoelens van schaamte. Zo worden vaker gepest en voelen zich eenzamer dan hun leeftijdgenootjes. Eén op de acht schoolgaande kinderen in Nederland is te zwaar. Kom in actie als jouw kind te zwaar is.

8 handige tips:

1. BMI 
Bepaal de BMI van je kind. BMI is een afkorting voor Body Mass Index; het geeft de verhouding aan tussen het lichaamsgewicht en -lengte. Let op: voor kinderen gelden andere gezonde BMI-scores dan voor volwassenen. Gebruik daarom voor het bepalen van de BMI voor je kind de tabel van het Voedingscentrum.

2. Op naar de diëtist 
Bepaal het dieet voor je kind niet zelf. Kinderen hebben voldoende voedingsstoffen nodig voor de groei. Een dieet voor een volwasse ziet er anders uit dan dat van een kind. Je huisarts kan je adviseren en verwijzen naar een diëtist.

3. Samen is niet alleen 
Behandel je kind niet als een uitzondering. Moet je kind gewicht verliezen, doe dat dan samen.  Ga als gezin aan de slag met een nieuw eet- en leefpatroon. Dikke kinderen voelen zich al vaak genoeg buitengesloten.

4. Het goede voorbeeld 
Geef het goede voorbeeld. Niet alleen wat betreft eten en snoepen. Maar laat ook zien dat je zelf (meer) beweegt en minder tijd besteedt aan tv of (spel)computer.

5. Troost niet met snoep 
Door een kind altijd iets lekkers te geven als het verdrietig of boos is, gaat het later negatieve gevoelens met eten verbinden.

6. Bewéég
Ga op de fiets of lopend naar school en maak duidelijke afspraken over tv- en game-tijden.

7. Aan tafel! 
Dek de tafel. Begin de dag met een ontbijt en geniet de avondmaaltijd aan tafel zonder afleiding van de tv.

8. Welterusten 
Zorg voor voldoende nachtrust.

hanneke_libelle Meer tips? Volg Hanneke op @WilMoetKan en Facebook.

Tekst: Hanneke de Bruin. Foto Hanneke: Jeroen Toirkens. Beeld: iStock 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien