Dagelijks puzzelen voor slechts € 2,99 per maand >

Zoek binnen:

Hoe fit ben jij? Doe de test!

Of je nu 3 keer per week op de loopband staat of nog nooit een sportschool van binnen hebt gezien, hoe fit je bent hangt van meer dingen af dan keihard sporten. Of jouw conditie in orde is kun je zelf meten met onderstaande test.

Volgens de Londense personal trainer Tom Wanless is onderstaande test een goede indicatie om je fitheid te meten.

Advertentie

1. Hoe snel raak je buiten adem?
Hoe beter je longfunctie is, des te makkelijker je een oefening aankunt. En daar hebben je lichaam en hart dan weer profijt van. Dat klinkt simpel, maar een goede test om dit te meten is bijhouden hoe snel je buiten adem raakt en hoe vaak het zweet uitbreekt als je op de trap loopt, een stuk fietst of een blokje om gaat.

2. Hoe snel is je hartritme weer normaal?
Het gaat er niet om hoe vaak of hoe hard je traint, maar wel hoe snel je hartslag en ademhaling weer in een normale toestand is na een oefening. Als je fit bent ben herstelt je hartslag, en je lijf, zich sneller.

3. Kun je 1,5 kilometer rennen?
Rennen is de beste manier om je fitheid te testen; het geeft een idee van hoe efficiënt je hart en longen zuurstof opnemen. Hoe langer je hardlopen volhoudt, des te beter is je gezondheid. Mocht je binnen 10 minuten 1,5 kilometer op een lekker tempootje halen, geef jezelf dan maar een schouderklopje (en een glas water), dan zit het met jouw gezondheid wel snor.

4. Kun je een minuut lang ‘de plank’ volhouden?
Het is een heftige oefening, maar als je de plank (leunen met tenen en ellebogen op de grond en rug en benen gestrekt houden) een minuut volhoudt, hoef je je nergens zorgen over te maken.

5. Kun je je tenen aanraken?
Hoe zit het met je lenigheid? Kun je in een staande positie je tenen aanraken (zonder je knieën te buigen)? Gefeliciteerd, dan mag je door naar nummer 6.

6. Beweeg jij elk half uur?
Het zijn de kleine beetjes die helpen. Een lunch is een mooie onderbreking van waar je mee bezig bent, zoals werken achter een computer. Maar ook voor en na de lunch is ieder half uur even bewegen een heel goed idee. Ieder half uur bewegen helpt trouwens ook nog een snellere stofwisseling te bereiken.

7. Train je je geheugen meteen even?
Regelmatig sporten geeft je geheugen een boost en maakt het makkelijk om nieuwe dingen te leren, omdat bewegen het denkvermogen stimuleert. Win-win, dus.

Lees ook: Slapen is goed voor je geheugen.

8.  Slaap je wel goed?
Slaap je niet goed ’s nachts en helpen zelfs deze bizarre slaaptips niet meer? Dan kan de verklaring liggen in een gezondheid die niet tip-top is en in zo’n geval kan een beetje bewegen helpen je weer rustig in slaap te laten vallen.

Bron: Dailymail.co. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien