We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Investeren in geluk doe je zó

Heb je je vakantie al geboekt? Heel goed: er is geen betere investering!

Sommige mensen vinden reizen zonde van het geld. Twee weekjes weg, een paar duizend euro lichter en niets dan foto’s in je telefoon, een gebruind velletje en een paar leuke herinneringen. Als je dat geld had gebruikt voor een nieuwe TV had je er iedere dag naar kunnen kijken.

Advertentie

Volgens psychologen Tom Gilovich en Leaf Van Boven is dat een denkfout. Zij hebben wetenschappelijk aangetoond dat je gelukkiger wordt van leuke dingen doen, dan van een nieuw tv-toestel, auto of schoenen. Hoe zit dat?

1. Je ziet de wereld door een roze bril
In de psychologie heet dit fenomeen positive re-interpretation (positieve herinterpretatie). Als je spullen koopt zoals hoge hakken of een nieuwe broek, heb je achteraf kans dat je een beetje baalt van je aankoop. In die broek heb je stiekem toch een dikke kont en die hoge hakken zijn leuk om naar te kijken maar je kunt er voor geen meter op lopen. Bij ervaringen is juist het omgekeerde aan de hand. Zelfs als je een echte horrorvakantie achter de rug hebt, onthoud je uiteindelijk toch de leuke dingen.

Om dit te testen, vergeleken de psychologen de ervaringen van mensen die op een fietsvakantie gingen in Californië en mensen die naar Disneyland afreisden. Ondanks de regen bleken de vakantiegangers toch een geweldige tijd gehad te hebben. En, opvallend, een paar weken later vonden ze het fietsen door de regen zelfs lonend. Hetzelfde gold voor de Disney-gangers. Hoewel Disneyland zelf vooral hard werken was (ellenlange rijen met huilende kinderen) woog de voorpret (“Ja! Eindelijk weer eens wat tijd doorbrengen met de familie”) bijna net zo zwaar als de napret (“Dat was beregezellig – we hebben echt weer even iets leuks met elkaar gedaan”).

2: Spullen gaan snel vervelen
In het begin raken we helemaal opgewonden als we bijvoorbeeld een nieuwe telefoon hebben maar al snel raken we eraan gewend en wordt het de normaalste zaak van de wereld. Sterker nog, dan beginnen we ons te ergeren aan het feit dat de video’s slecht tonen of het internet langzaam is. Dan zijn we niet blij, maar juist ontevreden. Dat komt door iets wat psychologen omschrijven als hedonic adaptation (hedonistische adaptatie).

3. Ervaringen kun je niet met elkaar vergelijken
Auto’s, computers of handtassen kun je met elkaar vergelijken, maar ervaringen niet want die zijn subjectief en uniek. Stel dat je een paar Louboutins koopt; je bent dolgelukkig. Dan kom je bij een vriendin en blijkt zij voor een schijntje van het bedrag dat jij ervoor betaalde precies dezelfde te hebben gekocht. Dan voel je je toch een beetje bekocht. Maar, stel nu eens dat je naar Curaçao was gegaan. En diezelfde vriendin is er ook geweest. En zij beweert dat haar vakantie veel toffer was. Dat is onmogelijk te vergelijken omdat jullie ieder je eigen ervaringen en herinneringen hebben. Iets met appels en peren…

4: De magie van flow
Als je ergens helemaal in zit, lekker bezig bent, dan zit je in een bepaalde flow. Die flow, dát is waar spirituele goeroes zoals Eckhart Tolle het over hebben wanneer ze zeggen dat je in het hier en nu moet leven. Flow is essentieel voor geluk. Toen 75 jongeren op willekeurige momenten van de dag werd gevraagd naar wat ze aan het doen waren, gaven ze meestal aan zich stierlijk te vervelen. Behalve wanneer ze iets deden waren waarop ze zich echt moesten concentreren. Die vlieger gaat voor iedereen op: jij moet je toch ook focussen wanneer je een culinair hoogstandje in elkaar draait? Terwijl je die nieuwe schoenen gewoon aantrekt en klaar is Kees.

5: Het begint al bij de voorpret
Als je iets koopt, wil je daar niet te lang op wachten, je wilt het hebben en snel een beetje. Bij kopen ga je voor instant satisfaction. Maar als je een reis boekt kun je enorm genieten van de voorpret. Lekker lezen over je bestemming, koffers testen, prikken halen…

6: Ervaringen maken de man (en vrouw)
Alles wat je doet, draagt bij aan de ontwikkeling van je persoonlijkheid. Ken je de film Eternal Sunshine of the Spotless Mind (2004) met Jim Carrey en Kate Winslet? In deze film proberen ze de herinnering aan elkaar te verwijderen. Geïnspireerd door deze film vroegen Carter en Gilovich een aantal mensen wat ze liever zouden opgeven: hun herinnering aan iets dat ze hadden gekocht, of iets dat ze hadden gedaan. Stel dat je naar een bruiloft bent geweest en iets mag inleveren, wat zou het dan zijn? Wis je dan de herinnering aan het feest, of verkoop je liever de jurk die je op datzelfde feest droeg?

7. We zijn mensen-mensen
Mensen zijn sociale dieren: we houden van knuffelen, vinden het leuk als iemand naar ons luistert. En we willen erbij horen. Gebeurtenissen brengen mensen bij elkaar. Letterlijk en figuurlijk. Het is leuker om te vertellen over iets dat je gaat doen (of hebt gedaan) dan over iets dat je bezit. Dit blijkt ook uit een experiment waarin mensen met elkaar mochten speed-daten. De gesprekken over ‘dingen doen’ werden hoger gewaardeerd dan de gesprekken over spullen.

Kortom, als je je afvraagt hoe je je geld het beste kunt besteden, koop dan geen spullen maar investeer het in leuke dingen doen. Iedere ervaring brengt iets magisch met zich mee. Extra fijn: het is geen aanname of een loze kreet, maar wetenschappelijk bewezen.

Bron: FastCompany. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien