Cadeautip: 4-delige My-Jewellery sieradenset voor € 39,95

Zoek binnen:

5 geheimen van de menukaart onthuld

Naast goed eten en een gezellige sfeer hebben restauranthouders nog een troef in handen om ervoor te zorgen dat je de portemonnee trekt: de menukaart. 

De menukaart is een stuk gecompliceerder dan ‘ie op het eerste gezicht misschien lijkt. De kaart staat namelijk bomvol kleine, psychologische trucjes om ervoor te zorgen dat jij als gast zo veel mogelijk uitgeeft. Gelukkig is daar de vooraanstaande restaurant-consultant Aaron Allen die uit de school klapt en onthult hoe je als gast door middel van de kaart wordt verleid om bijvoorbeeld tóch een toetje te bestellen.

Advertentie

LEES OOK: JE TELEFOON CHECKEN TIJDENS ‘T ETEN? NIET HIER 

  • Kleurgebruik
    Groen impliceert dat het eten vers is, oranje zorgt ervoor dat je trek krijgt. Geel is een vrolijke kleur en wordt gebruikt om de aandacht van de gast te krijgen. Rood is een activerende kleur en wordt gebruikt om mensen over te halen het gerecht waar de meeste winst op zit te bestellen.
  • Geen valuta melden
    De prijs van het eten is het grootste pijnpunt. Restauranthouders leiden de aandacht dan ook graag af door het euroteken niet op de kaart te vermelden. Wees ook extra alert als de prijs is uitgeschreven: die tactiek leidt ertoe dat we zo’n 30% meer uitgeven.
  • De fantasie aanwakkeren
    Superlatieven als ”s werelds beste burger’ kloppen natuurlijk nooit en worden genegeerd door de gasten. Maar met zorg geschreven omschrijvingen met termen als ‘zongedroogd’ en ‘vers gevangen’ zetten de smaakpapillen wél aan het werk.
  • Beperkte keuze
    Een enorm menu leidt meteen tot keuzestress. Slimme restaurants zetten daarom maximaal 7 gerechten per gang op de kaart. Genoeg om uit te kiezen zonder als gast overweldigd te raken door het aanbod.
  • Strategisch plaatsen
    Sommige restaurants zetten het duurste gerecht op de kaart bovenaan. Hierdoor lijken alle gerechten daaronder opeens goedkoop. En omdat je toch een goedkoop hoofdgerecht had, kan er dan ook best nog een toetje vanaf.
  • Inspelen op nostalgie
    Met een zorgvuldige woordkeuze kunnen restaurants inspelen op gevoel. Vooral in combinatie met een beetje nostalgie is het bingo. Als je maar weet dat ‘oma’s appeltaart’ waarschijnlijk al dagen in de ijskast staat.
  • Een verhaal vertellen
    De meeste gerechten op de kaart hebben een beschrijving van gelijke lengte om in de lay-out te passen. Iets wat buiten de lay-out valt, trekt de aandacht. Dat wetende, voorzien restaurants de gerechten die ze het liefst willen verkopen (en de meeste winst opbrengen) van een uitgebreid verhaal.

Bron: The Huffington Post. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien