Mamma Mia! Ontvang tot € 20,- voordeel per kaart t/m 31 mei

Zoek binnen:

Opvliegers? Deze 3 mindfulness-oefeningen helpen meteen

Er zijn genoeg middelen op de markt om de symptomen van de overgang te bestrijden. Geen zin in poeders en pillen? Probeer dan deze 3 nuchtere mindful-tips!

Mindfulness-teacher Marisa Garau heeft een nuchtere aanpak ontwikkeld waarbij je niet op een meditatiekussentje hoeft te kruipen: zij houdt van mindfulness zonder zen-gedoe. Ze heeft 3 oefeningen bedacht waarmee je opvliegers, hartkloppingen en stemmingswisselingen snel de baas bent.

Advertentie

1. Niet verzetten
Word je overvallen door een opvlieger? Geen paniek! Want hij neemt direct af – als je ten minste je gevoelens accepteert. Schiet je automatisch in een ‘oh nee, daar gaan we weer!’ – houding, dan blaas je de opvlieger onbewust juist op. Probeer de eerstvolgende keer gewoon te denken: ‘Hé, een opvlieger. Vervelend, maar het is zo. Ik laat ’t er gewoon zijn en ga me niet verzetten.’ Zo geef je deze intense gevoelens de vrijheid. Je zult zien dat door jouw rustige acceptatie elke opvlieger een stuk sneller zal overwaaien.

2. Verleg je aandacht
Springen de tranen in je ogen als je ontdekt dat je favoriete koekjes op zijn? Ga er dan maar vanuit dat deze reactie door hormonen veroorzaakt wordt. Ook hier geldt: laat je niet overweldigen, maar verleg je aandacht naar iets anders, iets wat je kunt doen. Was bijvoorbeeld de ontbijtspullen met de hand af en dwing jezelf om alleen maar met dat afwasje bezig te zijn. Kijk hoe je handen in het sop hun werk doen; hoe je vingers de bordjes en kopjes vastpakken; hoe soepel je polsen bewegen. Let ook op je houding: sta je een beetje naar voren geleund, of helemaal rechtop? Zijn je schouders gespannen of juist niet? En wat is de uitdrukking op je gezicht? Verbeten, verdrietig of neutraal? Als je op al deze kleine lichamelijke details let, hebben je hersenen geen ruimte meer voor vervelende gedachten.

3. Loop niet op de zaken vooruit
Veel stress tijdens de overgang wordt veroorzaakt doordat je brein een meester is in het creëren van negatieve toekomstscenario’s. Voor je ’t weet, loop je de hele dag te piekeren over je klachten: ‘Is ’t wel de overgang, misschien heb ik een burnout! Dit is toch niet normaal, ik ga er helemaal aan onderdoor!’ En zo praten je hersenen dag-in-dag-uit op je in. Gelukkig kun je ook in deze situatie mindfulness inzetten: door elke dag te nemen zoals deze is. De overgang is een natuurlijk proces en iedere vrouw komt er hoe dan ook doorheen. Morgen kan alles weer anders zijn… Neem elke dag één stap, en kijk niet vooruit naar volgende maand of volgend jaar.

Als je meer wilt lezen over hoe je overgangstress kunt verminderen, lees dan ook dit artikel van Marisa Garau. Op haar website kun je Marisa’s e-boek ‘In de flow van mindfulness’ gratis downloaden.

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien