1e rang kaarten voor Mamma Mia! de musical, nu €29,-

Zoek binnen:

Zo krijg je in 30 dagen meer zelfvertrouwen

Volgens therapeuten is er niet meer dan pen en papier voor nodig om in 30 dagen je zelfvertrouwen een boost te geven. Volgens een methode uit de cognitieve therapie kun je je brein makkelijk trainen om het positieve in jezelf te zien.

Het simpele trucje kost maar een paar minuten per dag en je krijgt er een positief zelfbeeld voor terug. 

Advertentie

Gemeenschappelijk probleem
Therapeute Jennice Vilhauer uit Atlanta (Amerika) zegt dat al haar patiënten van de afgelopen 15 jaar één ding gemeenschappelijk hebben: ongeacht het achterliggende probleem waarmee ze haar bezoeken, worstelen ze allemaal met een laag zelfbeeld. Het probleem is vooral dat ze zich focussen op hun slechte eigenschappen en de positieve negeren. Hierdoor creëren zij negatief beeld van zichzelf.

LEES OOK: MEER ZELFVERTROUWEN? DOE DIT METEEN NA HET DOUCHEN

De oplossing
Gelukkig is dat beeld zelf bij te stellen, aldus Vilhauer. “Je kunt jezelf zodanig trainen dat het een automatisch proces wordt. Als je je voortdurend fixeert op wat je níet leuk vindt aan jezelf, wordt dat het meest actieve pad in je brein en daardoor het meest toegankelijke.” Je moet dus van het meest actieve pad een positieve maken. Dit doe je door de volgende 3 stappen 30 dagen lang toe te passen:

1. Leg pen en papier naast je bed. Schrijf  daar elke dag voor je gaat slapen 3 dingen op die je de afgelopen dag leuk vond aan jezelf.

2. Lees dit lijstje de volgende dag zodra je wakker wordt.

3. Doe dit elke dag gedurende 30 dagen achter elkaar, zodat de lijst met positieve dingen steeds langer wordt.

Op zoek naar het goede
De wetenschap achter deze truc is dat je op den duur al gedurende de dag op zoek gaat naar goede eigenschappen van jezelf. Na de eerste dagen zal je merken dat de voorraad voor de hand liggende superlatieven zoals ‘ik was vriendelijk’ uitgeput raken, waardoor je op zoek moet naar meer specifieke goede dingen zoals ‘ik heb lekker gekookt voor mijn familie’. Na een tijdje zal je brein zich niet meer automatisch vastklampen aan negatieve gedachten en uiteindelijk zullen je hersenen het actieve pad naar het positieve herinstalleren, waardoor je meer zelfvertrouwen krijgt.

Positief zelfbeeld
Niet alleen pen en papier kunnen je helpen om een positiever zelfbeeld te krijgen. In onderstaande video geeft een spiegel voorbijgangers een goed gevoel over zichzelf. 

[sm-video-embed]

[/sm-video-embed]

Bron: HLN. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien