50% korting op dagentree bij verschillende wellness resorts >

Zoek binnen:

Hair-fooding

Het haar is voor veel vrouwen een belangrijke accessoire en verleidingsinstrument. Het is alleen de kunst om je haren een glanzende en gezonde look te geven.

Heb je ooit al de link gelegd tussen je voeding en je haar? Hair-fooding is een nieuwe manier van eten waarbij je je haar kunt laten herleven. Wat heeft je haar het hardst nodig en in welk eten vind je dat? Check hier wat je moet eten voor een gezonde haardos.

Advertentie

Dorre pieken
Dof haar, wat eruit ziet alsof je een tijdje in de woestijn hebt gewoond. Voor dit welbekende, maar niet geliefde haar heb je vitamine A nodig. Deze vitamine doet zijn best voor glanzende lokken. Een natuurlijke hair repair vind je in groenten zoals worteltjes, broccoli, paprika en spinazie. Maar ook in eieren, melkproducten, boter en vette vis zit vitamine A verstopt. Als je je haren wilt laten groeien doe je er ook goed aan om het te voorzien van vitamine A.

Breekbaar haar
Heb je allemaal knikjes aan de onderkant van je haar? Dan heb je haar dat op het punt staat af te breken en hiervoor moet je voorraad vitamine B en C worden bijgevuld. Deze vitamines zijn ook verantwoordelijk voor onder andere de bloedcirculatie, haargroei en haarkleur.

De B-vitamines zijn essentieel voor je haar en mogen dan ook niet ontbreken. Het helpt uitdroging, haaruitval en gespleten haarpunten tegen te gaan en geeft je haar body en soepelheid. Vitamine B kun je vinden in nootjes, sojabonen, melk, vlees en vis. Ze zorgen ook voor een gezonde huid en nagels!

De C-vitamines geven je haar energie. Het verbetert de conditie van het haar en geeft het vitaliteit en glans. Door het eten van citrusvruchten krijg je genoeg vitamine C binnen.

Dun haar
Niet iedereen is gezegend met een dikke haardos. Als je dun haar hebt zijn vitamine B en proteïnen erg belangrijk. De vitamine B regelt de talgproductie en zorgt voor voller en dikker haar. Een tekort aan deze vitamine kan leiden tot haaruitval, waardoor je ook nog eens minder haar krijgt. Vis is een belangrijke bron van proteïnen, maar je vindt het ook in vlees, kaas, peulvruchten, eieren en yoghurt.

Futloze bos
Slap haar zonder fut, ofwel haar waar je niks mee kunt. Dit haar vraagt om voldoende mineralen. Mineralen zorgen voor het transport van belangrijke voedingsstoffen en zuurstof. Bovendien groeit je haar ook sneller dankzij mineralen. Verder ga je slap en futloos haar te lijf met ijzer, koper en zink. IJzer is vooral te vinden in spinazie, broccoli en vlees. Koper vind je in peulvruchten, noten en zaden. Zink is te vinden in vlees, vis en noten.

Dood haar
Eigenlijk is al je haar dood, want zodra het je hoofd uit groeit is het per definitie dood. Je kunt er wel voor zorgen dat je haar er niet gestorven uit gaat zien. Hiervoor moet je minimaal acht glazen water per dag drinken. Dit is belangrijk voor een goede afvoer van afvalstoffen en het werkt reinigend. Het houdt niet alleen je lichaam schoon en soepel, maar ook je haar. Alcohol is slecht voor je haar, want daardoor wordt er juist vocht uit je lichaam en haar onttrokken.

Eerder verschenen op VrouwOnline

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien