Nu te koop: speciale uitgave Libelle Vrijheid 75 jaar

Zoek binnen:

Handig om te weten: déze noten zijn het gezondst

Dat noten goed voor je zijn, wisten we al. Maar ook in de wereld der noten is er baas boven baas. De ene noot is namelijk de andere niet en dus is de één gezonder dan de ander.

Dus waar vinden de meeste eiwitten, vezels, mineralen en vitamines? We zetten het even voor je op een rij. Weet je meteen wat je voortaan het beste door je yoghurt heen kunt gooien.

Advertentie

Hazelnoten
Schermafbeelding 2016-03-18 om 16.34.22

Deze noten bevatten een grote hoeveelheid proteïnes, koolhydraten, vezels en mineralen zijn de ideale vleesvervanger. In hazelnoten zitten bijzonder veel B-vitaminen: er zit B1, B2, B3, B5, B6 en B11 in. Verder zit er vitamine C, E en K in. Relatief gezien bevat de hazelnoot het meeste vitamine E.

Pecannoten
Schermafbeelding 2016-03-18 om 16.39.00
Pecannoten bestaan voor 75% uit gezonde vetten en voor ruim 10% uit eiwitten. De pecannoot is één van de meest vette noten die je kunt vinden. Maar pecannoten en walnoten bevatten van alle noten de grootste hoeveelheid antioxidanten en cholesterolverlagende bestanddelen. Daarnaast zitten in  deze noten meer dan 19 vitamines en mineralen, zoals vitamine E en A, foliumzuur, calcium, magnesium, koper, fosfor, kalium, mangaan, zink.

Macadamianoten
Schermafbeelding 2016-03-18 om 16.42.30
De macadamianoot bevat het hoogste gehalte aan onverzadigde (gezonde!) vetten. Deze vetzuren verlagen het cholesterolgehalte in het bloed en helpen hierdoor om hart- en vaatziektes te bestrijden. Verder bevat de macadamianoot veel kalium, fosfor, magnesium, calcium, vitamine B1, koper, zink en ijzer. Maar, let wel: om maximaal te profiteren van de hoge voedingswaarde van de macadamianoot, is het belangrijk om deze zo vers mogelijk te eten. Als de noten te lang blijven liggen, neemt de voedingswaarde gauw af.

Pistachenoten
Schermafbeelding 2016-03-18 om 16.45.20
Pistachenoten bevatten relatief weinig calorieën, en zijn dus heel erg geschikt voor iedereen die af wil vallen. Bovendien bevat de noot veel fosfor wat, samen met het calciumgehalte, zorgt voor sterke botten en tanden. Het is ook bijzonder rijk aan antioxidanten. Sterker nog, in alle noten zitten antioxidanten, maar pistachenoten spannen de kroon. In 100 gram nootjes zit maar liefst 150% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine E. De nootjes verbeteren daarnaast het immuunsysteem, met name omdat er vitamine B6 in zit.

Cashewnoten
Schermafbeelding 2016-03-18 om 16.52.30

Cashewnoten bevatten zeer veel mineralen. Twee handjes met cashewnootjes kan een tekort aan mangaan, kalium, magnesium, ijzer, zink, seleen, fosfor en koper voorkomen. Naast mineralen bevatten cashewnoten veel vitaminen. Het bevat bijna alle vitaminen van het B-complex; B1, B2, B3, B5, B6 en B11. Cashewnoten bevatten minder vet dan andere nootsoorten. Bovendien bestaat 75% hiervan uit de gezonde enkelvoudige onverzadigde vetzuren.

Paranoten
Schermafbeelding 2016-03-18 om 17.33.00
De paranoot is best een bijzondere: je mag er per dag namelijk maximaal maar 6 van eten. Er zitten bijzonder veel mineralen in paranoten. Het percentage voor seleen is duizelingwekkend hoog. Seleen is een mineraal dat goed voor je is. In een ons paranoten zit maar liefst 3485% van de ADH aan seleen. Dit is zo hoog dat er nooit 100 gram paranoten per dag gegeten moet worden; anders kun je een seleenvergiftiging krijgen. Een seleenvergiftiging kan leiden tot maagpijn, vermoeidheid, broze nagels, witte nagels, haaruitval, jeuk, huiduitslag en geïrriteerdheid. Het is wel een gezonde kanjer: de noot heeft ook eigenschappen die ziektes bestrijden. Seleen en vitamine E werken samen als krachtige antioxidanten in het lichaam.

Walnoten
Schermafbeelding 2016-03-18 om 16.55.29

Botanisch gezien is de walnoot helemaal geen noot, maar een steenvrucht. Maar omdat-ie toch wel erg lekker is (en de meeste mensen stiekem ervan uit gaan dat het een noot is; gezien de naam ook niet geheel onlogisch), zetten we ‘m toch in dit lijstje. Walnoten bevatten de meeste en beste antioxidanten van alle notensoorten. En: je vindt in deze noot fosfor, zink, magnesium, kalium, ijzer, vitamine B1 en foliumzuur. Ook verlaagt het je cholesterol.

Amandelen
Schermafbeelding 2016-03-18 om 17.01.35
Ook dit is technisch gezien geen echte noot, maar een zaadje. Het komt uit dezelfde familie als perziken en abrikozen. Toch hoort de amandel een beetje bij de notenfamilie. In vergelijking tot de andere noten, bevat de amandel de meeste voedingsstoffen. Het is een hele rijke bron van calcium, vitamine C, fosfor, magnesium en ijzer. Amandelen helpen ook tegen hoesten, aandoeningen aan het hart, bloedarmoede, impotentie en het kan helpen in de strijd tegen diabetes. Zien we hier een kleine winnaar…?

De 5 meest gezonde noten zijn, in willekeurige volgorde: hazelnoten, walnoten, pecannoten, amandelen en pistachenoten.

LEES OOK: ZO MAAK JE BANANENBROOD MET PECANNOTEN

Bron: Optimale Gezondheid. Beeld: iStock

20 vragen aan Lex Uiting: “Er zijn anderen die beter zijn, maar ik kan óók iets”

Lex uiting - Libelle

Premium

Presentator Lex Uiting (33) bracht onlangs het nummer Danse Ôs Vreej uit, als eerbetoon aan 75 jaar vrijheid. Hij woont met zijn vriendin Suus in Amsterdam.

Waarom heb je het nummer Danse Ôs Vreej uitgebracht?
“Het is het meest persoonlijke liedje dat ik ooit heb geschreven. Het is het verhaal van mijn omaatje, zij is nu 90. Ik was bij haar op bezoek en ze vertelde over de oorlog, hoe ze tijdens de bevrijding al die jaren oorlog van zich heeft afgedanst.”

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien