Opbrengst Kinderpostzegelactie flink lager

De Kinderpostzegelactie van dit jaar heeft 9,1 miljoen euro opgeleverd. Dat lijkt veel, maar is een stuk lager dan de 11,6 miljoen van vorig jaar. Volgens Stichting Kinderpostzegels komt deze daling vooral doordat er gewoonweg minder kinderen zijn én het op de dag dat de actie van start ging slecht weer was.
Dit jaar gingen ruim 200.000 kinderen van 4700 scholen de straat op om de Kinderpostzegels aan de man te brengen. Volgens Angélique Klifford van Stichting Kinderpostzegels is dat tien procent minder dan vorig jaar. ‘Het aantal kinderen neemt demografisch gezien ieder jaar af’, vertelt ze.
Crisis
Of de crisis en de populariteit van het online versturen van kaarten en felicitaties iets met de daling te maken hebben, is volgens Klifford moeilijk te toetsen. ‘Deze zaken spelen natuurlijk al een aantal jaar’, vertelt ze. ‘Maar wij hebben wel het geluk dat veel mensen de zegels kopen, terwijl ze vervolgens vaak ongebruikt in de keukenla blijven liggen.’ Wel gekocht, niet geplakt dus.
Klifford benadrukt dat Stichting Kinderpostzegels ondanks de daling heel blij is met de opbrengst, waarmee ze wereldwijd projecten ondersteunen waarin de bescherming en ontwikkeling van kwetsbare kinderen centraal staan. ‘9,1 miljoen is een hoop geld. We zijn blij dat de kinderen de straat op zijn gegaan’.
Heeft u dit jaar Kinderpostzegels gekocht?