We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Waarom je 's ochtends nooit moet sporten op een lege maag

Heel veel sportievelingen gaan ’s ochtends in alle vroegte nog voor het ontbijt een rondje joggen. Maar als je wilt afvallen, kun je dat beter niet doen. 

Als je een slanke taille wilt, is het verstandiger om voor het sporten ’s ochtends juist wel wat te eten. Jarenlang werd gedacht dat je vetverbranding een slinger kreeg als je ging sporten op een lege maag. Dat zou je lichaam aansporen om vetcellen te verbranden in plaats van de calorieën. Het tegendeel blijkt waar.

Advertentie

Spiermassa
Of je nou sport op een lege of volle maag: je verbrandt in beide gevallen ongeveer evenveel vet. Het verschil is dat je op een lege maag ook spiermassa verliest omdat je lichaam daaruit energie haalt als er geen calorieën zijn om te verbranden. Bovendien sport je minder intensief en lang omdat je lichaam zonder brandstof sneller moe is. Dat blijkt uit een onderzoek dat is gepubliceerd in het Strength and Conditioning Journal.

Lichte snack
De onderzoekers vergeleken een groep fietsers die trainden op een volle maag, en een groep die trainde na een lichte maaltijd. De fietsers met een legere maag haalden ongeveer 10% van de verbruikte energie uit proteïnen en spiermassa. Eet dus voordat je naar buiten sprint een lichte snack. Denk bijvoorbeeld aan een rijstwafel met pindakaas en banaan of een gekookt ei.

LEES OOK:

BEKIJK OOK:
Gezinsvlogger Christien heeft 4(!) sportende kinderen. Wat een werk!

Bron: HLN. Beeld: Shutterstock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien