Holland Zingt Kerst: € 24,95 per kaart >

Zoek binnen:

5 gouden tips voor meer rust in je leven

Boodschappen doen, de kinderen naar school brengen, op tijd op het werk zijn en uit eten met vriendinnen: we rennen de hele dag van hot naar her. Voor je het weet, ben je jezelf voortdurend voorbij aan het rennen en raak je jezelf volledig kwijt. Om dat te voorkomen: 5 tips voor meer rust in je leven.

In het nieuwe boek Retreat Yourself: voor een gezond en gelukkig leven staat balans in je leven centraal. Om goed in balans te zijn en te blijven, is regelmatig even stilstaan essentieel, stelt schrijfster Willemien van Egmond, die retraites (retreats) in binnen- en buitenland organiseert. Want rust is het geheim van een gezond en gelukkig leven. “Een retreat is een periode waarin je tijd neemt voor jezelf om te reflecteren, te verdiepen, te vertragen,” legt ze uit. Het resultaat? “Je doet nieuwe inzichten op, waardoor je persoonlijk groeit en dichter bij jezelf en je kern komt.”

Gouden tips
Het boek is opgedeeld in 5 delen: Retreat your mind, heart, body, food en home. In elk hoofdstuk staat een aantal tips om jezelf te ‘retreaten’. Een kleine selectie van 5 gouden tips uit het boek:

1. Maak een wandeling en zet je zintuigen open
Ga een halfuur à een uur wandelen in de natuur en let op al je zintuigen, maak de wandeling heel bewust. Let op je voeten en probeer je stappen bewust te zetten. Voel je voetzolen de grond raken. Je zult merken dat je aandacht en ademhaling zich vanzelf op de grond richten en je daarmee uit je hoofd raakt. Schrijf na thuiskomst 4 dingen op: wat heb je gezien, gehoord, geroken en gevoeld? Door op deze manier te wandelen en het daarna op te schrijven, word je steeds bewuster van de natuur en de stilte om je heen.

2. Durf ‘nee’ te zeggen
Als je hier moeite mee hebt, probeer dit dan eens: is je iets gevraagd waar je niet meteen antwoord op wilt geven? Zeg dan tegen die persoon dat je er later op terugkomt. Sluit je ogen, durf naar je echte gevoel te luisteren, zonder je te laten beïnvloeden wat je ratio je zegt. Er zit nog een voordeel aan ‘nee’ zeggen: je zult merken dat je des te meer geniet van dat waar je wel ‘ja’ tegen zegt. Simpelweg omdat je daar dan meer aandacht en energie voor hebt.

LEES OOK: 7 TIPS VOOR EEN BETERE NACHTRUST

3. Doe (thuis) een spadagje
Natuurlijk is het fijn om naar de spa of sauna te gaan, maar je kunt ook thuis een spadagje houden. Neem een voetenbad, doe een gezichtsmasker op, vijl en lak je nagels en/of ga lekker lang in bad liggen. Je waant je helemaal in de sauna of een Marokkaanse hammam!

4. Laat koffie en suikers staan
Probeer eens een weekend geen koffie te drinken of suikers te eten en ontdek wat dat met je lichaam doet. Probeer hier open naar te kijken en de signalen van je lichaam te (h)erkennen. Krijg je bijvoorbeeld last van hoofdpijn doordat je geen koffie drinkt, dan merk je dus wat (veel) koffie met je lijf doet. Hoe heftiger de reactie van je lichaam, hoe duidelijker het signaal dat je er normaal gesproken te veel van inneemt. Zo weet je wat goed zou zijn om in je dagelijks leven te veranderen qua voeding en dranken.

5. Hou een cocoon-dag
Cocoonen is: je binnenshuis terugtrekken om te ontspannen. Zet je mobiele telefoon en laptop uit, trek een joggingbroek en warme trui aan, drink een kop thee en kruip lekker onder een dekentje op de bank. Lees een goed boek, tijdschrift (Libelle natuurlijk) of kijk een film. En: maak een wensenlijst van wat je de komende maanden zou willen doen.

rust
Het boek ‘Retreat Yourself: voor een gezond en gelukkig leven’ van Willemien van Egmond is nu verkrijgbaar. Prijs: € 17,95. Je vindt ‘m hier.

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien