We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Kun je ook teveel vitamines nemen?

Zodra het najaar begint slaan we massaal vitamines in om die verkoudheid en griep maar te ontlopen. Vitamines en mineralen zijn gezond en dus kun je er nooit genoeg van binnen krijgen. Of zit dat toch anders?

Voordat je de ene na de andere vitaminepil inneemt: het is een misverstand te denken dat het innemen van meer vitamines, mineralen of spoorelementen dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid beter is voor de gezondheid.

Advertentie

Let maar op
Sterker nog: als je veel te veel neemt kan dit zelfs leiden tot averechtse effecten. Zo kan het langdurig innemen van zogenaamde antioxidanten, zoals bèta-caroteen, leiden tot een verhoogde kans op longkanker. Het lichaam kan zelf geen vitamines maken, met uitzondering van vitamine D. Dus op zich kan een extra steuntje in de rug geen kwaad wanneer het buiten kouder is.

Steeds weer anders
Van vitamines hebben we, afhankelijk van het type vitamine, elke dag enkele microgrammen tot tientallen milligrammen nodig. De behoefte aan vitamine C is bijvoorbeeld hoog, ongeveer 70 milligram, die aan vitamine B12 laag: ongeveer 2 microgram. Om voldoende vitamines binnen te krijgen, is het vooral belangrijk voldoende en gevarieerd te eten.

Oppassen
Maar neem je teveel, dan kan dit belastend zijn voor je lichaam. Zo is een overschot aan vitamine C slecht voor je nieren, omdat je dit allemaal uit moet plassen. Van teveel vitamine A kun je hoofdpijn krijgen, duizelig of misselijk worden of vermoeid zijn. Teveel vitamine D kan schadelijk zijn voor nieren en bloedvaten. Dus lukraak de ene na de andere vitaminepil nemen: niet doen.

Bekijk hier hoeveel vitamines jij zelf nodig hebt per dag.

Bron: Metronieuws. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien