Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Waarom vrouwen van chocola houden (en mannen van vlees)

Terwijl jij levendige fantasieën koestert over brownies en chocoladetaartjes, wordt manlief wild van een zo groot mogelijk stuk vlees. Herkenbaar? Dit is de reden!

Volgens onderzoeker David Katz, directeur van The Yale-Griffin Prevention Onderzoekcentrum, zijn deze voorkeuren te verklaren doordat mannen en vrouwen psychologisch verschillen. Mannen zouden vlees eten omdat ze verantwoordelijk waren voor het jagen. Vrouwen eten chocola omdat de dopamine in de chocola zorgt voor een vrolijk gevoel. Maar er is nog een andere reden die verklaart waarom we soms smachten naar een reep. Het antwoord is… marketing!

Advertentie

Romantische teksten
Reclame beïnvloedt ons eetgedrag en wat we willen eten. Zo blijkt uit onderzoek dat de manier waarop eten is verpakt invloed heeft op welk geslacht het koopt en eet. Romantische, lieve teksten op de verpakking zoals ‘Dream chocolate’ worden vaker gekocht door een vrouw dan door een man, ook al heeft de man wellicht best zin in een stukje chocola. Toch kunnen vrouwen echt húnkeren naar chocola.

Chocola en PMS
“De helft van de vrouwen krijgen die hunkering naar chocola rond de menstruatie”, legt Dr. Julie Hormes, assistent-professor klinische psychologie aan de Universiteit van Albany, uit aan The Huffington Post. Chocola en PMS zijn nauw met elkaar verbonden. Cultuur speelt daarin een belangrijke rol. Reclames verkopen chocola als een manier voor vrouwen om om te gaan met negatieve gevoelens zoals stress en hoofdpijn. “Het is een ‘zonde’ want chocola mag alleen gegeten worden als het echt ‘nodig’ is, want tegelijkertijd worden vrouwen aangespoord om op hun voeding te letten in het kader van een bepaald schoonheidsideaal.”

LEES OOK: VERLANG JE NAAR CHOCOLA? DIT IS WAT JE LICHAAM ECHT NODIG HEEFT

Cultuurgebonden
Dat het cultuurgebonden is, blijkt ook uit de resultaten in andere landen. In Spanje bijvoorbeeld is dat stereotype beeld rondom chocola er niet. Spaanse vrouwen dragen niet minder make-up, hebben ook een menstruatieyclus, maar tampon- en chocola-commercials worden er niet in hetzelfde reclameblok uitgezonden. “Spaanse mannen hunkeren bijna net zo vaak naar chocola als Spaanse vrouwen.” In Egypte hunkert geen van beide geslachten naar chocola. “Dat komt omdat ze de neiging hebben naar hartige gerechten te verlangen”, zegt Hormes.

Macho-eten
Terug naar de man! Uit een andere studie, gepubliceerd in Journal of Consumer Research, blijkt dat het snakken naar vlees door de man komt door sterke culturele associatie tussen biefstuk, rood vlees en mannelijkheid. Uit jarenlange studies blijk dat mensen vlees als mannelijker beschouwen dan groenten. In gesprekken over vlees werden meer mannelijke woorden gebruikt. Daarnaast beoordeelden proefpersonen in het onderzoek dat mannen die vlees eten, mannelijker zijn dan mannen die vegetarisch eten. Hieruit blijkt dat vlees echt macho-eten is – als we dit onderzoek mogen geloven.

Man = vlees
“Vlees is sex!” Dat verkondigt de Amerikaanse arts Leonard Shlain in zijn boek Sex, time and power. ‘Vroegâh’, in de prehistorie, ontwikkelden vrouwen een grote behoefte aan vlees door bloedverlies tijdens hun menstruatie. De man ging op jacht en in ruil voor een stuk vlees kreeg hij betaald in natura. Goed vlees in ruil voor sex was handel, dus de man ging op pad.

Slimmer
Hoe meer vlees men at, des te meer spieropbouw men kreeg vanwege de eiwitten. De vetten zorgden ervoor dat de hersenen zich ontwikkelden. Volgens Shlain bestaan de hersenen voor een belangrijk deel uit water en vetzuren. Ons lichaam kan deze vetzuren zelf niet aanmaken, dus moeten we deze stoffen uit onze voeding halen. De oermens haalde dit uit rood vlees en hoe meer we daarvan aten, des te slimmer we werden.

Psychologisch
Al met al blijkt dat vlees macht is. Dat vindt ook hoogleraar Roos Vonk. In een interview in de Gelderlander vertelt ze dat ze vanuit haar intuïtie denkt dat macht, status en vlees eten iets is dat vooral bij mannen speelt. “Ik weet niet of ze er fysiek meer behoefte aan hebben dan vrouwen. Het is vooral psychologisch. Vlees eten heeft iets stoers. Veel vrouwen eten vlees, omdat hun man anders begint te piepen.”

Bron: CookLoveShare. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dít familielid is afwezig bij de verjaardagsparade van Queen Elizabeth

Ieder jaar wordt de verjaardag van koningin Elizabeth (94) groots gevierd. Maar dit jaar zal zoon Prins Andrew (61) er op 12 juni niet bij aanwezig zijn. Daarmee lijkt de kans op een door hem gehoopte terugkeer naar het openbare koninklijke leven nog kleiner te worden.

De Britse prins Andrew legde in 2019 zijn koninklijke taken neer. Aanleiding voor het besluit zijn de banden die de prins had met wijlen Jeffrey Epstein, die voor seksueel misbruik is veroordeeld, en zijn compagnon Ghislaine Maxwell. Een oud-medewerkster van Epstein verklaarde in de zomer van 2020 aan tijdschrift The Sun dat ze had gezien dat Epstein en Maxwell naar een naaktvideo van de prins keken.

Advertentie

Vervanger

In 2019 was Andrew, de tweede zoon van Elizabeth, wel nog aanwezig bij de verjaardag van de Queen, de zogeheten ‘Trooping the Colour’. Maar als de festiviteiten kunnen doorgaan zal de hertog van York dit jaar vervangen worden door voormalig generaal-majoor Roland Walker, zo meldt The Sunday Times.

Het is niet bekend of Andrew bij alle festiviteiten van de Queen zal ontbreken. Zo is niet duidelijk of de prins wel met zijn familieleden op het balkon van Buckingham Palace zal verschijnen.

De koningin zal haar 95ste verjaardag privé vieren op 21 april, wanneer ze echt jarig is. Vorig jaar werd de grote parade afgeblazen vanwege de coronacrisis. Ook de traditionele balkonscène ging toen niet door. In plaats daarvan was er een kleinschalige militaire ceremonie op Windsor Castle.

Prins Andrew stond ook in 2019 op een negatieve manier in de schijnwerpers:

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

1

Bron: The Sunday Times. Beeld: Brunopress

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

'Zondag met Lubach' helpt zwevende kiezers met hilarische stemwijzer 'Keezers Quest'

Rond de Tweede Kamerverkiezingen maakt Arjen Lubach nog één seizoen van Zondag met Lubach. Heb je nog geen idee waarop je moet stemmen? Presentator Arjen heeft dé oplossing voor zwevende kiezers: zijn ‘Keezers Quest’. Een game waarmee je kunt uitvinden op welke partij je moet stemmen.

En dat zorgt voor de nodige hilariteit bij de kijker thuis, blijkt aan een stortvloed van berichten.

Advertentie

Stemwijzers

Zondag met Lubach is in de wereld van de stemwijzers gestapt. Online zijn er namelijk heel veel verschillende kieswijzers te vinden, van een ‘boerderij kieswijzer’ tot een ‘technologie kieswijzer’. “De uitslagen van stemwijzers kúnnen nogal confronterend en uiteenlopend zijn”, grapt Arjen, doelend op huishoudens waarin de politieke voorkeuren nogal verschillen.

Keezers Quest

Zijn antwoord voor zwevende kiezers en twijfelaars? Een volgens hem nog ontbrekende kieswijzer, gebaseerd op de allereerste kieswijzer ooit.

“We gaan terug naar de oorsprong met Keezers Quest: een stemwijzer zoals hij bedoeld is: als game. Kies je hondje, en ga op avontuur. Je dwaalt door allerlei gebieden die wel érg veel op onze wereld lijken en onderweg kruisen allerlei wezens je pad en kom je voor lastige dilemma’s te staan”, legt hij uit.

“Aan het eind van de rit bepalen jouw keuzes bij welke gilde je je moet aansluiten. Wordt het ’t gilde voor de Dieren, voor de Vrijheid of toch weer het Volksgilde voor Democratie”, gaat hij verder. “Nog niet zeker? Speel het spel dan gewoon opnieuw en je krijgt weer een heel nieuwe uitkomst”, aldus Arjen Lubach.

Reacties

De kijker thuis speelt de game in grote getale en raakt niet uitgepraat over Lubachs Keezers Quest. De uitkomsten van de stemwijzer worden dan ook massaal op Twitter gedeeld:


Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

1

Bron: Twitter. Beeld: BrunoPress


Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Alsjemenou: Loeki de Leeuw keert écht terug op de beeldbuis

Na lang speculeren is de kogel dan écht door de kerk: Loeki de Leeuw keert terug in de Nederlandse huiskamers. Dat maakt radiomaker Jeroen Kijk in de Vegte maandagmorgen bekend op Instagram, met een foto waarop hij met ’t welbekende oranje diertje te zien is.

De terugkeer van Loeki had heel wat voeten in de aarde. Het koste een petitie en twee jaar aandringen om het te bewerkstelligen. Maar deze zomer is het leeuwtje écht terug in de reclameblokken rond de grote sportevenementen.

Advertentie

Geschiedenislesje

Oh, de nostalgie! Loeki de Leeuw werd leven ingeblazen door animator Joop Geesink, die de leeuw in 1952 als mascotte voor de KLM ter ere van het Nederlands elftal ontwierp. Loeki maakte de overstap naar televisie in het begin van de jaren zeventig, toen er nieuwe wettelijke eisen werden gesteld aan televisiereclame’s.

De kijkers moesten vanaf toen duidelijk onderscheid kunnen maken tussen programma’s en reclame.  Door een korte bumper aan het begin en eind van het reclameblok te tonen moest dit onderscheid duidelijker worden. Deze rol vertolkte Loeki.

Groot succes

De humoristische animaties van Loeki en zijn vrienden waren een groot succes, en dus verscheen het diertje al snel tussen losse televisiereclames door. In de periode van 1972 tot en met 2004 was hij dan ook geregeld op televisie te zien.

In 2019 keerde hij nog eenmaal terug, verder waren de nostalgische reclames met hem niet meer op televisie te zien. Daar komt deze zomer dus verandering in, na een succesvolle petitie van radiomaker Jeroen Kijk in de Vegte.

Sportieve Loeki

Jeroen schrijft: “Twee jaar geleden startten we een petitie om het vrolijke leeuwtje terug te krijgen op tv. In no-time werd die 20.000 keer ondertekend. Loeki kwam eenmalig terug. Maar de petitie heeft ook bij de Ster Reclame wat losgemaakt. Met als resultaat dat vandaag bij ons aangekondigd wordt dat Loeki echt terugkomt. Komende zomer in de reclameblokken rond de grote sportevenementen. En het is alweer twee jaar geleden, maar toch: dank je wel voor je steun!”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Jeroen Kijk in de Vegte (@jeroenkidv)

En tot de zomer is aangebroken en we weer van het leeuwtje kunnen genieten, kun je nu al kijken naar deze nostalgische beelden van de oranje vriend uit de reclamewereld.

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

1

Bron: Televizier. Beeld: ANP

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

CBS geeft eerste beelden vrij van Oprah-interview met Harry en Meghan

Over een week, op 7 maart, is het zover. Dan wordt het interview met Harry en Meghan door Oprah Winfrey uitgezonden. Voor wie niet kan wachten, is er goed nieuws: televisiezender CBS heeft al de eerste beelden online gezet.

De preview belooft alvast een stevig gesprek, waarin ‘niets off limits is’.

Advertentie

Moeder Diana

“Mijn grootste angst was dat de geschiedenis zich zou herhalen. Ik ben heel erg opgelucht om hier samen met mijn vrouw te zitten en met jou te spreken”, horen we Harry zeggen, die met Meghan te zien is in hun tuin in Montecito.

“Ik kan me niet voorstellen hoe dat destijds geweest moet zijn geweest voor mijn moeder, die dit allemaal alleen heeft moeten doorstaan. Wij hebben tenminste elkaar nog, zij was alleen. En voor ons was dit proces al loodzwaar.” Ook geeft Harry nog aan hoe ontzettend moeilijk het was om de koninklijke familie te verlaten.

In de trailer zien we Oprah ook reageren op een antwoord van Meghan: “Dus deze situatie was niet te overleven? Dat klinkt wel alsof er op een gegeven moment een breaking point is geweest.”

Familiespanningen

Een bron dichtbij het stel vertelde eerder al tegen zender E! wat we kunnen verwachten van het interview: “Er is veel spanning tussen het stel en de koninklijke familie. In het interview zullen ze vertellen waar ze – volgens hen – doorheen zijn gegaan. Meghan en Harry zijn opgelucht dat ze nu ver weg van alles zijn.”

Omdat het stel ervoor heeft gekozen om definitief hun koninklijke werk neer te leggen, hoeven zij zich volgens deze persoon niet in te houden en zullen ze dus heel openhartig zijn. “Ze zullen heel open zijn over het effect van alle aandacht op hun mentale gezondheid en eigenlijk hun hele leven.”

Of ze het ook zullen hebben over de relatie van prins Harry met zijn broer William (38) is nog even afwachten.

BEKIJK OOK: Meghan Markle kijkt haar zwangerschapslooks af van dít stijicoon:

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de Daily Update!

1

Bron & beeld: CBS

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien