Anastasia nu met € 10,- voordeel naar de voorpremières!

Zoek binnen:

5 redenen waarom je van sporten niet afvalt

Nieuw onderzoek uit Engeland zegt dat je van sporten niet afvalt. Sterker nog: als je niet oppast, kom je er zelfs van aan.

Je bent je al weken aan het afbeulen in de sportschool, loopt iedere week braaf je hardlooprondje en toch val je niet af. Heel irritant als je vooral sport om een paar kilo eraf te trainen. Het goede nieuws: dat ligt niet aan jou. Het slechte nieuws: van sporten val je zelden af. De kans bestaat zelfs dat je eerder aankomt van sporten dan dat je afvalt. Yikes!

Advertentie

Gewichtverlies
In een artikel in de British Journal of Sports Medicine waarschuwen artsen dat sport onterecht wordt gezien als een manier om overgewicht te bestrijden. Hoewel beweging goed is om allerlei ziektes te voorkomen, stimuleert het niet per se gewichtsverlies. Volgens de artsen is dat verhaal de wereld in geholpen door de pr-machines achter de voedselindustrie die net als de tabaksindustrie mensen door middel van ‘ontkenning, twijfel en verwarring’ op het verkeerde been zet.

Onwaarschijnlijk
De Mayo Clinic, een gerenommeerde onderzoeksgroep uit de Verenigde Staten, onderschrijft het ietwat verontrustende bericht. Volgens hen blijkt uit onderzoek dat je niet afvalt door alleen te sporten en dat het heel onwaarschijnlijk is dat je snel gewicht verliest met een streng trainingsprogramma.

Dit zijn de waarschijnlijkste oorzaken waarom je sportschoolabonnement je niet die gedroomde wespentaille geeft:

1. Je beloont jezelf onbewust
De meeste onderzoeken tonen aan dat je door sporten niet per se meer, maar wel slechter gaat eten. Na je work-out jezelf trakteren op een stuk chocola of zelfs een relatief gezonde banaan kan al je goede werk in de sportschool teniet doen. Sportwetenschappers omschrijven dit als compensatie: de verbrande calorieën haal je achteraf dubbel en dwars in als een soort beloning.

De Universiteit van Arizona volgde 81 vrouwen met overgewicht en een zittend beroep. Ze werden 12 weken lang 3 keer per week op een loopband gezet. Daarnaast moesten ze gewoon eten zoals ze altijd doen. Aan het eind van het experiment was hun conditie verbeterd, maar waren ze niks afgevallen. Sterker nog: 70% torste juist extra vet mee.

De onderzoekers vermoeden dat de vrouwen automatisch meer gingen eten omdat ze ook meer beweging kregen. “Veel mensen vinden dat ze na het sporten een beloning hebben verdiend. WeightWatchers heeft dat concept zelfs toegepast in hun programma door extra punten te geven als je sport. Maar meestal is de traktatie die mensen zichzelf nadien geven buiten proportie in vergelijking met het werk dat ze hebben verricht”, licht obesitas onderzoeker Zoe Harcombe toe.

Zelfs als je een uur lang lui op de bank hangt, verbrand je nog 70 calorieën. Als je een uur op de roeimachine hebt gezeten, staat op het apparaat dat je 250 calorieën hebt verbrand, maar in feite heb je ‘maar’ 180 calorieën meer verbrand dan wanneer je niks zou doen. Stel dat je 20 minuten rent op de loopband, dan verbrand je ongeveer 218 calorieën. Dat zijn er ‘maar’ 140 meer dan wanneer je op de bank hangt. Als je jezelf daarna trakteert op een latte (180 calorieën), krijg je dus meer calorieën binnen dan dat je hebt verbrand. Doe dat een paar keer per week en je snapt wel waarom die kilo’s er niet vanaf vliegen.

2. Stress saboteert de boel
Sport wordt vaak opgevoerd als manier om te ontspannen, maar je maakt tijdens het sporten juist het vecht- of vluchthormoon cortisol aan; ook wel bekend als het stresshormoon. Normaal gesproken is je lichaam prima in staat om cortisol zelf in te dammen door endorfines in de strijd te gooien. Maar als je al gestrest bent voor het sporten en je hormonen niet werken als zou moeten, wordt de overtollige cortisol niet tegengehouden, waardoor je uiteindelijk nog meer stress in je lichaam krijgt.

Cortisol is slecht nieuws voor iedereen die wil afvallen. Door veel cortisol houdt je lichaam vet vast en krijg je sneller trek. Nog erger zelfs: door cortisol sla je vooral vet op rondom je middel en dat wordt weer in verband gebracht met een hoger risico op hartziekten, diabetes en borstkanker.

3. Het gevaar van geheime calorieën
Een recent onderzoek laat zien dat mensen maar een derde van het geschatte aantal kilo’s verliezen op basis van het aantal calorieën dat ze verbranden met een work-out. Mensen reageren heel verschillend op precies hetzelfde sportschema: de een verliest een paar pondjes, terwijl de ander juist aankomt.

Het is nu populair om een intervaltraining met hoge intensiteit te doen waarmee je 12 calorieën per minuut verbrandt. Dat klinkt indrukwekkend, maar in feite verbrand je met 20 minuten intervaltraining alleen maar een groot glas wijn. Tel maar uit hoe lang je dan in de sportschool moet hangen om een halve fles wijn, gedeelde zak chips en een handje olijven te verbranden.

Als je eenmaal begint met sporten, is het cruciaal om ermee door te gaan. Het gewicht dat je aankomt als je bent gestopt met sporten is namelijk nog moeilijker om er weer vanaf te krijgen. En niet om je nu compleet te ontmoedigen, maar als je eenmaal je streefgewicht hebt bereikt, is het heel hard werken om dat vast te houden.

4. Eten als een atleet is slecht voor je
Als je een energiedrankje neemt in de sportschool of extra koolhydraten eet ter voorbereiding op je hardlooprondje de volgende dag, kan het misgaan. In gezondheidsmagazines en online vind je tal van voedingstips die prima werken voor doorgewinterde atleten, maar niet voor gewone stervelingen.

“Ik kan niet meer bijhouden hoeveel fitness-fanatiekelingen met gewichtsproblemen ik heb geholpen alleen omdat ze ergens hebben gelezen dat ze extra koolhydraten moeten eten, sportdrankjes of energierepen moeten nemen. In feite hebben ze geen van die dingen nodig. Ze zitten vol calorieën en maken alleen maar dik.”

Powerade, een van de grootste energiedrankfabrikanten, adviseert alleen atleten die langdurige (langer dan een uur) intervaltrainingen met een hoge intensiteit uitoefenen om wat extra energie bij te tanken met zo’n drankje.

5. Je doet altijd dezelfde sportroutine
Je kent ze wel: mensen die een nieuwe routine hebben ontdekt in de sportschool en opeens in mum van tijd kilo’s verliezen. Maar ook dat houdt een keer op. Wetenschappers van de Universiteit van Tampa zagen dat mensen die 3 keer per week 45 minuten lang op een stabiel tempo aan cardio doen in eerste instantie wel afvallen, maar dat het afvallen na een paar weken stopt. Dit komt doordat je lichaam went aan de routine en daarop anticipeert, waardoor dezelfde work-out steeds minder moeite kost.

Als je langdurige cardio ook nog eens combineert met een weinig calorieën tellend dieet, ben je al helemaal de sigaar. Omdat diëten met weinig calorieën vaak ook weinig koolhydraten bevatten, gaat je lichaam zodra het de koolhydraten uit je spieren heeft verbruikt energie halen uit de spieren zelf. Daardoor verlies je niet alleen vet, maar ook spiermassa.

We denken misschien wel dat we de meeste calorieën verbranden met sporten, maar de meeste calorieën verbrand je door simpelweg te bestaan. Al voer je een hele dag geen mallemoer uit, dan nog verbrand je (gemiddeld) 1.700 calorieën. En hoe meer spiermassa je hebt, des te meer je verbandt.

Toch blijven sporten
Dit  klinkt misschien allemaal of je maar beter zo snel mogelijk moet stoppen met sporten, maar dat is natuurlijk onzin. Ondanks dat het misschien niet de manier is om gewicht te verliezen, is het wel goed voor je. Daarom 3 redenen om je sportschoolabonnement nog niet op te zeggen:

1) Sporten is gezond
Het verkleint het risico op een heleboel ziektes: van kanker tot hartziekten, diabetes type 2, dementie, depressie en hoge bloeddruk. Ook voel je je er lekkerder en fitter door dan als je op de bank blijft hangen.

2) Het geeft je tijd voor jezelf
Een stuk wandelen of zwemmen geeft je de kans om even te ontsnappen uit je drukke leven. Het lijkt misschien niet zo, maar ook als je in de sportschool traint, ben je even alleen bezig met je eigen lichaam en wat het nodig heeft.

3) Het kan ook heel leuk zijn
Sporten is heus niet alleen maar afzien; het kan ook gewoon heel leuk zijn. Of het nou kickboksen of yoga is: zoek iets wat je echt leuk vindt om te doen en zorg dat het makkelijk in je dagelijkse routine past om het laagdrempelig te houden.

Dat sporten leuk is, weet ook deze fitte moeder. Als ze samen met haar vier kinderen op een hotelkamer verblijft, gaat ze met alle vier de jochies sporten. En ze hebben er duidelijk lol in!

LEES OOK:

Bron: The Daily Mail. Beeld: Sanne Tulp

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien