Mooie gatenplant: Monstera Deliciosa voor slechts € 22,95

Zoek binnen:

Korte nacht gehad? Zo kom je de werkdag door

Heb je te weinig geslapen vannacht? Geen zorgen: met deze 6 tips kom je de werkdag wel door.

1. Niet snoozen
Het is zo verleidelijk: zodra de wekker afgaat, druk je zo snel mogelijk de snooze-knop in zodat je nog even kunt blijven liggen. En na 10 minuten doe je dat nog een keer… Maar snoozen is juist helemaal niet goed voor je: je krijgt namelijk toch niet de extra slaap die je nodig hebt. Ook schopt het je slaapcyclus in de war, waardoor je je juist vermoeider en slomer voelt. Niet meer snoozen dus: spendeer die minuten liever aan een frisse douche om wakker te worden.

Advertentie

2. Neem tijd voor het ontbijt
Als je binnen een uur na het opstaan wat eet, wordt je lichaam gestimuleerd om in actie te schieten en wakker te worden. Een vezelrijk ontbijt dat traag zijn energie aflevert is een goede keuze, zoals volkoren brood of havermout.

3. Doe het lastigste eerst
’s Ochtends ben je op je scherpst, dus doe je belangrijke taken het eerst. Dat zet je ook meteen productief in gang voor de rest van de dag. Maak je niet te veel illusies: slaapwetenschappers beweren dat je maar 10 minuten geconcentreerd kan focussen op een taak als je niet geslapen hebt. Maak zeker gebruik van die 10 minuten, en neem tussendoor voldoende pauze door af en toe wat rond te wandelen.

4. Vermijd suiker
Als je moe bent, heb je meer trek in lekkernijen of frisdrank: veel suiker dus. Weersta de verleiding: die suikerpieken geven je voor heel eventjes energie, maar daarna voel je je vermoeider dan voorheen.

5. Ga de buitenlucht in
Veel licht van buiten en frisse lucht helpen ook om je wakker te houden. Natuurlijk daglicht doet je lichaamstemperatuur stijgen en maakt je alerter. Laat die zonnebril om je wallen te verbergen maar thuis, hoe meer rechtstreeks licht, hoe beter.

6. Drink niet te veel koffie
Als je moe bent, ben je geneigd sloten koffie naar binnen te werken. Maar dit helpt niet: het zal je alleen maar zenuwachtig en misselijk maken. Beperk je koffie-inname tot een kopje ’s ochtends (liefst na 10 uur, want na het opstaan maakt je lichaam zelf cortisol aan, een natuurlijke oppepper, en heb je die cafeïneboost niet nodig) en eentje in de middag. Drink ’s avonds zeker geen koffie meer, want cafeïne blijft zo’n 8 uur in je systeem zitten. En het laatste wat je wilt, is vanavond weer wakker liggen.

BEKIJK OOK DEZE VIDEO: Zo creëer je rust in de slaapkamer.

LEES OOK:

De mooiste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Goedgevoel. Beeld: iStock

Dít is de numerologische weekvoorspelling van week 4

Premium

Ben jij benieuwd wat jou deze week te wachten staat? Bekijk dan elke week hier je numerologische weekvoorspelling.

[premium-verder-lezen]Numerologie is een studie over de getallen in je leven. Het is een eeuwenoude wiskundige wetenschap die gebaseerd is op het idee dat het hele universum een systeem is dat te ontrafelen valt naar basiselementen: nummers. Gebeurtenissen en persoonlijkheden ontwikkelen zich niet in het wilde weg, maar hebben samenhang en betekenis. De getallen helpen ons om onszelf en de wereld om ons heen beter te begrijpen.

Numerologie werkt met cycli v

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien