Libelle Zoomeravond in Blijdorp: nu maar € 10,- p.p.

Zoek binnen:

7 tips voor een betere nachtrust

Een goede nachtrust is belangrijk, maar weinig mensen lukt het om iedere nacht 8 uur slaap te pakken. Met deze 7 tips voor het slapen gaan haal je het beste uit je nachtrust.

1. Leg de smartphone/tablet/laptop een halfuur voordat je gaat slapen aan de kant. Door het blauwe licht maak je minder melatonine (het slaaphormoon) aan. Als je echt niet zonder kan: download F.Lux. Deze app geeft het scherm een warmer licht.

Advertentie

2. Vermijd alle dranken met cafeïne, dus ook thee. Kruidenthee zoals rooibosthee mag wel. Of nog beter: warme anijsmelk met een lepeltje honing.

3. Neem een warme douche of bad. Door het warme water ontspannen de spieren en word je voor het slapen gaan al lekker loom.

4. Let op de ademhaling. De gratis app Headspace begeleidt je stap voor stap door meditatieoefeningen waarbij je je bewust wordt van je ademhaling en geen ruimte meer is voor gepieker.

5. Zorg voor een goed verduisterde kamer met donkere gordijnen. Als het lichaam daglicht ‘voelt’ maakt het automatisch minder melatonine aan.

6. Rond 4 uur ’s nachts is het stresshormoon cortisol op een dieptepunt. Vanaf dit moment begint het hormoon weer te stijgen waardoor het stresshormoon aanwakkert. Ontspan en probeer voor het naar bed gaan wat te lezen. Zo verlaag je je stresshormoon en slaap je door.

7. Time de verwarming. Om te dromen heb je een lage lichaamstemperatuur nodig. Als het stresshormoon cortisol stijgt, gebeurt dat ook met de lichaamstemperatuur. Tijdens het ontwaken moet je lichaam een paar graden opwarmen. Zet je verwarming daarom ’s nachts uit en stel hem weer in voordat de wekker gaat.

LEES OOK:

De beste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief. 

BEKIJK OOK DEZE VIDEO: Dokter Rutger geeft 5 tips tegen slapeloosheid.

Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien