We Will Rock You de musical: nu tot 50% korting!

Zoek binnen:

Zó slecht is zitten voor je lijf

We zitten allemaal veel te lang op ons gat. Op een normale werkdag van 8 uur zou je minstens 2 uur lang moeten staan. 

Uren op je luie gat zitten is een van de slechtste dingen die je je lijf kunt aandoen. Onderzoekers ontdekten dat mensen die veel zitten een groter risico lopen op hartziekten, diabetes, obesitas, kanker en depressie. Inderdaad, dat is nogal een opsomming. Sommige mensen beweren zelfs dat lang zitten nog slechter voor je is dan roken. Zélfs als je voor of na een werkdag nog een stevige work-out doet in de sportschool. De boodschap is duidelijk: we moeten in de benen komen.

Advertentie

Lees ook: druk op mannen om zittend te plassen neemt toe 

Lunchpauze
Maar hoe lang moet je op een dag dan precies staan? Britse researchers zeggen dat je op een werkdag van 8 uur om te beginnen minstens 2 uur moet staan. Uiteindelijk moet je eigenlijk toewerken naar 4 uur op een dag staan of lopen. De helft van je dag dus. Neem de trap, pleeg staand telefoontjes, maak een ommetje tijdens je lunchpauze, loop naar iemands bureau in plaats van een mailtje te sturen, organiseer staande vergaderingen, doe al wandelend overleg met een collega of regel een bureau waarachter je staand kunt werken: het maakt niet uit hoe je het doet, als je maar als de wiedeweerga van je luie reet komt.

Lees ook: kantoorbaan? Elk halfuur even lopen is gezond

Stofwisseling
“Je moet het een beetje variëren”, tipt Gavin Bradley van het Britse initiatief Active Working. “Je stofwisseling gaat na 30 minuten zitten al met 90% omlaag. De enzymen die de slechte vetten van je aorta en spieren vervoeren, worden langzaam. De spieren in je onderlichaam gaan op slot. Na 2 uur zitten duikt goed cholesterol omlaag met 20%. Alleen al 5 minuutjes opstaan brengt de boel weer aan de gang. Het is allemaal zo ontzettend simpel dat het bijna stom is.”

Bron: The Washington Post

 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien