Exclusieve artikelen en onbeperkt puzzelen voor € 2,99 per maand

Zoek binnen:

Zo kom je de dag door na een slechte nacht

We hebben er allemaal weleens last van: zo’n nacht waarin je maar niet in slaap kunt vallen of gewoon slecht slaapt. De volgende ochtend voel je je moe en ellendig. Maar daar kun je gelukkig ook weer snel vanaf komen.

Na een slechte nacht met weinig slaap ben je de volgende dag niet alleen moe, maar kun je je ook trillerig of angstig voelen. Met een beetje hulp hoef je je nergens zorgen om te maken. Want ook op zo’n dag kun je het tij keren. Deze strategieën helpen je daarbij:

Advertentie

Acceptatie
De beste truc die er bestaat. Goed, je nacht was niet best, maar er chagrijnig om worden maakt de situatie niet beter. Accepteer dus dat je slecht hebt geslapen. Vertel je collega’s of familieleden dat je niet of nauwelijks hebt geslapen, dan houden ze er rekening mee dat je vandaag misschien minder energie hebt.

Go with the flow
Net als elke andere dag heb je ook na een slechte nacht energiepieken en -dalen, maak daar gebruik van. Stribbel niet tegen en doe wat meer op het moment dat je je wel goed voelt.

Uitstellen mag
Beter gezegd: stel prioriteiten. Doe vandaag alleen wat je echt moet doen en al dat andere kan morgen wel, als je je nachtrust weer hebt gepakt.

Loop een rondje
Doe rustig aan op de momenten dat je echt even geen energie hebt. Loop een rondje, ga even liggen, of zitten en (dag)droom lekker weg.

Volg je dagelijkse routine
Blijf niet langer dan normaal in bed liggen en doe wat je altijd doet. Maak een ommetje of ga fietsen en eet voedzame maaltijden. Drink veel water en thee. Vooral groene thee kan helpen, dat bevat minder cafeïne dan koffie maar bevat wel L-theanine, waardoor je wat kalmeert.

Daglicht
Daglicht geeft je energie. Ga dus vooral naar buiten, ook als je daar misschien geen zin in hebt. Je zult merken dat het je oppept.

Suiker
Eet niet te veel suiker en drink weinig koffie. Zo voorkom je energiedipjes. Ook een dutje wordt afgeraden, anders loop je het risico dat je ineens diep slaapt waardoor je je de rest van de dag alleen maar slechter voelt. Ook alcohol voor het slapen gaan is geen goed idee: daar slaap je juist onrustiger door.

Mediteren
Probeer eens wat meditatie-oefeningen. Veel mensen worden hier rustiger van. En baat het niet, dan schaadt het niet.

Voorzichtig
Pas goed op jezelf na een nacht met weinig rust. Je bent minder alert en gefocust en een ongelukje zit in een klein(er) hoekje. Let dus extra goed op als je autorijdt of naar huis fietst.

Einde van de dag
Zorg ervoor dat je ’s avonds weinig moet. Probeer te ontspannen, eet een lichte maaltijd en ga op dezelfde tijd naar bed als op andere dagen. Grote kans dat je binnen een paar seconden in slaap valt.

Iedere dag (gratis!) de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Huffington Post. Beeld: iStock 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien