1e rang kaarten voor Mamma Mia! de musical, nu €29,-

Zoek binnen:

Alma: Hoe verhoog je je omzet?

 

Alma (39) woont met haar man Finn en hun drie kinderen Eva (6), Suusje (4) en Tijn (2) op Aruba.

Advertentie

Gisteren besloot Tijn dat hij nieuwe sandalen nodig had. Hij gooide zijn oude in de prullenbak en daar kwamen we pas achter toen de werkster de prulllenbakken had geleegd in de grote container. “Tijn, waar zijn je schoenen?” “Daar is-ie!” zei hij triomfantelijk en met een glimlach op zijn gezicht drukte hij met zijn grote teen op het pedaaltje van de vuilnisbak. “O, is op.”

Ja, is op en dat betekende dat we de volgende dag vroeg in de ochtend de schoenenwinkel binnenstapten. Tijn liep op de roze schoenen van zijn zus flink te sloffen, want drie maten te groot. We waren de eerste klanten in de winkel en zagen hoe de verkoper ervoor zorgde dat zijn omzet die dag werd gegarandeerd.

In Nederland hebben we daar complete studies voor. Omzetverhoging realiseer je door meer verkeer op je website, door je bedrijf te presenteren op beurzen, door succesvolle direct mailing en aansprekende brochures. Als dat allemaal niet wil lukken, zijn er gelukkig talloze adviseurs die je terzijde willen staan.

De eigenaar van de schoenenwinkel pakte het heel anders aan. Hij nam een rood glaasje waarin een kaars zat en stak het kaarsje aan. Hij hield het glaasje boven de kassa en prevelde een gebed. Daarna hield hij de kaars boven zijn hoofd, sloot zijn ogen en zei nog een gebed. Ten slotte zette hij de kaars op een plankje met drie schilderijen en een beeld van Buddha. Hij sloot zijn ogen, hield zijn vingers bij elkaar en raakte zijn voorhoofd aan en zijn hart. Weer een gebed. Hij opende zijn ogen vroeg: “How can I help you?”

Een paar prachtige sandalen rijker liepen we de winkel uit en begaven we ons naar de toeristenmarkt, op het parkeerterrein van het winkelcentrum waar we ons bevonden. We zagen talloze marktkraampjes met daarin vrijwel identieke souvenirs: nummerborden, knuffelschidpadden en schildpadjes van steen, schilderen van de waaibomen, en magneten met stenen leguanen.

De marktkoopmannen wisten wel hoe ze hun omzet zo hoog mogelijk konden krijgen. We werden ingewijd in het mysterie van het afdingen toen Suusje verliefd werd op een roze, en Tijn op een blauw aapje. “How much?” vroegen we. Tja, dat wist de man achter de kraam ook niet. Zijn vrouw werd erbij gehaald. “Eight dollars.” Na wat gedoe en weglopen en geschreeuw van de vrouw: “Dit is inkoopsprijs!” werd het 6 dollar, toen 18 gulden, toen 2 voor 25 gulden. Uit eerdere blogs weet u misschien dat ik geen held ben in omrekenen, maar deze logica ontging me totaal.

Juist toen ik wilde bedenken welke van de drie methodes nu het best bij mij zou passen, hoorde ik de deur opengaan. Oei, de werkster. Snel kijken waar Tijn zijn sandalen heeft opegeborgen.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien