Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Online netwerken? Waarom zo populair?

Er zijn inmiddels 3 miljoen twitteraars, 6,6 miljoen mensen zitten op Facebook en Hyves heeft 7,6 miljoen bezoekers per maand. Maar euh…Twitter, Hyves en Facebook, wat is er zo leuk aan?

Janneke de Groot (37) heeft een Facebookprofiel waar ze iedere dag op kijkt.”Ik check of mijn vrienden iets geplaatst hebben, geef hier en daar een reactie en zet eventueel zelf iets op mijn prikbord. Meestal wat grappigs over kleine dagelijkse dingen, of een foto of filmpje van mijn dochter. Binnen mijn familie en vrienden- en kennissenkring zit bijna iedereen op Facebook. Zoals anderen mailen en bellen, gebruik ik Facebook als communicatiemiddel.”

Advertentie

En Janneke is niet de enige. Het aantal gebruikers van sociale netwerken als Facebook, LinkedIn en Twitter groeit met de dag. Volgens onderzoeksbureau Forrester gebruikt zelfs 78% van alle Nederlanders gemiddeld één keer per maand zo’n internetnetwerk. Hyves staat in ons land nog steeds bovenaan met tien miljoen gebruikers. Maar het internationale Facebook heeft op dit moment de snelst groeiende gebruikersgroep. In 2009 waren er nog 1,5 miljoen Facebook-gangers, inmiddels zijn dat er al vier miljoen. Ook LinkedIn, het meer zakelijk georiënteerde netwerk, heeft in Nederland zo’n twee miljoen gebruikers. Twitter ten slotte, groeit ook erg hard. In minder dan een jaar tijd is het aantal Nederlandse twitteraars verdubbeld, men schat dat dat er inmiddels 400.000 zijn.

Kijken en bekeken worden

Wat is er toch zo leuk aan deze sociale netwerken? Waarom zijn we zo massaal bezig met onszelf en onze ‘vrienden’ op internet? Jaap van ’t Kruis van internetconceptenbureau Ventanaz geeft workshops en lezingen over social media. Volgens hem is nou juist het ‘sociale aspect’ de grote aantrekkingskracht:”Een Facebookprofiel kun je vergelijken met de voorpagina van je eigen krant. Hier schrijf je op hoe je je voelt, wat je hebt gedaan of welke muziek je mooi vindt. Daarop krijg je reacties of tips, soms wel tientallen of honderden. Die interactie, het feit dat je iets de wereld in stuurt en daar weer iets voor terugkrijgt, dat maakt het zo verslavend.”

Ook speelt volgens Van ‘t Kruis het ‘kijken en bekeken’ worden een grote rol.”Je profiel is je uithangbord: je zet er mooie foto’s op en laat zien dat je leuke en interessante dingen hebt gedaan. Het is een beetje exhibitionistisch, en tegelijkertijd ook voyeuristisch. Want je kunt ook ongestoord andere mensen bekijken.” Janneke de Groot zegt daarover: ”Je wilt natuurlijk wel dat iedereen ziet hoe goed het met je gaat, daarom zet ik er eigenlijk alleen positieve dingen op. Als ik een rotdag heb, zet ik dat niet op Facebook, dat hoeft niemand te weten.”

Het einde van Hyves

Een steeds groter deel van ons leven speelt zich af op het web. Volgens de meeste deskundigen zullen social media dan ook nooit meer verdwijnen. Wel zullen de media zelf waarschijnlijk veranderen. Zo voorspellen kenners nu al het einde van Hyves, vanwege de massale overstap van gebruikers naar Facebook. Van ’t Kruis: ”Het lijkt logisch dat er mettertijd ook voor Facebook weer een alternatief komt.” Vooralsnog loggen internetgebruikers gemiddeld twee keer per dag in op Hyves, Facebook, Twitter of LinkedIn. Vermoedelijk ligt dit getal een stuk hoger sinds de opkomst van mobiel internet. Sanne Vroom (30), fervent twitteraar, bevestigt dit. ”Ik check mijn sociale netwerken in de trein, in de rij voor de kassa of in mijn pauze, eigenlijk de hele dag door. Op mijn iPhone heb ik Twitter en Facebook aan elkaar verbonden. Zo kan ik alles makkelijk bijhouden. Facebook gebruik ik voor mijn vrienden, dat is echt persoonlijk. Twitter is oppervlakkiger omdat het snel, kort en vluchtig is. Die snelheid is verslavend en effectief: je stuurt iets de wereld in en voor je het weet, ben je ‘in gesprek’ met iemand die je normaal niet zou ontmoeten. Hierdoor heb ik een enorm netwerk opgebouwd, zowel zakelijk als privé.”

Door de populariteit van sociale netwerken verplaatst een groot deel van ons sociale leven zich van de echte wereld naar internet. Nu al spreekt 57% van de mensen op een dag al meer mensen ‘online’ dan ‘face to face’. Heeft dat gevolgen voor hoe we in de toekomst met elkaar om zullen gaan? Jan van Dijk, mediasocioloog aan de Universiteit van Twente denkt van wel. ”Social media zullen nooit de fysieke contacten tussen mensen vervangen. Bestaande vriendschappen worden juist intensiever, en contacten die anders zouden verwateren, vanwege afstand of tijd, houden langer stand. Maar, de ‘echte contacten’ zullen wel minder spontaan worden. Zomaar bij iemand langsgaan, zal bijvoorbeeld minder voorkomen, want je agenda is al volgeboekt via je netwerk.”

Dat netwerk wordt dus steeds belangrijker. Zo belangrijk dat mensen hun profiel een stuk mooier maken dan dat het in werkelijkheid is. Van Dijk: ”De keerzijde daarvan is dat het de eenzaamheid en minderwaardigheidsgevoelens van anderen kan vergroten. Omdat ze bijvoorbeeld denken dat ze te weinig vrienden hebben. In de moderne netwerksamenleving moet je daarom heel sterk in je schoenen staan. Let wel, die vereenzaming is niet de schuld van internet, maar van de individualisering van de samenleving. Door social media wordt dat gevoel uitvergroot.”

Toch hoeven de mensen die niet deelnemen aan Facebook of Twitter zich geen zorgen te maken over of ze buiten de boot zullen vallen. Jan van Dijk: ”Het gebruik van social media wordt vaak overdreven, omdat een groot deel Hyves en Facebook maar eens in de zoveel tijd gebruikt. Daarnaast doet vooralsnog 40% van de bevolking niet mee aan social media, voor Twitter is dat zelfs 88%.” Van Dijk voorspelt dat een groep gaan krijgen die hij ‘de puristen’ noemt. ”Zij keren zich bewust af van de ontwikkelingen op internet en willen niks met (nieuwe) media te maken hebben. Ze willen alleen fysiek mensen ontmoeten.”

Alles weten over Facebook, Twitter en LinkedIn? Volg dan nu de spoedcursus online netwerken bij de Libelle Academy. Het boekje Get Social geeft ook een heleboel informatie over social media.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Belangrijke feiten en cijfers over alarmmiddel NL-Alert

Als er in onze omgeving een ramp gebeurt of een noodsituatie ontstaat, informeert de overheid ons via een NL-Alert. Deze melding op je mobiele telefoon vertelt wat er aan de hand is, wat we het best kunnen doen en waar we meer informatie kunnen vinden. Bij wat voor situaties wordt een NL-Alert ingezet? En wat als je ‘m niet ontvangt?

Libelle samen met de Rijksoverheid

Advertentie

Op 14 december 2012 werd NL-Alert voor het eerst ingezet bij een brand in het Groningse Tolbert. Sindsdien zijn er heel veel NL-Alerts uitgezonden tijdens allerlei incidenten. Het alarmmiddel wordt door de overheid ingezet bij uiteenlopende noodsituaties, zoals een grote brand, terroristische aanslag of onverwacht noodweer.

Verschillende situaties

In maart 2020 gebruikte de Rijksoverheid NL-Alert om mensen op te roepen thuis te blijven en drukke plekken te vermijden. Strandgasten kregen afgelopen zomer een NL-Alert om hen te waarschuwen voor gevaarlijke stromingen in zee. Hierbij was het advies om alleen tot kniehoogte het water in te gaan.

Via mobiel én schermen

Als je een NL-Alert ontvangt op je mobiele telefoon, hoor je een hard en doordringend alarmgeluid. Dit klinkt anders dan bij een appje of e-mail. Om zo veel mogelijk mensen te bereiken, wordt een NL-Alert ook getoond op digitale reclameborden en reisinformatieschermen in het openbaar vervoer.

Wat als er tijdens de les een NL-Alert binnenkomt?

Onderstaande video laat zien in wat voor situatie een NL-Alert mensen bijvoorbeeld kan waarschuwen.

Geen NL-Alert ontvangen?

9 op de 10 Nederlanders lezen een NL-Alert direct na ontvangst. Maar wat als je in de buurt van een incident was, maar geen NL-Alert hebt ontvangen? Daar kunnen meerdere redenen voor zijn:

  • Je mobiele telefoon stond uit of in de vliegtuigmodus
  • Je had tijdelijk geen bereik
  • Je telefoon was verbonden met een zendmast buiten het getroffen gebied, die het NL-Alert niet uitzond

Controleberichten

De overheid zendt 2 keer per jaar een NL-Alert controlebericht uit, op de eerste maandag van juni en december rond 12.00. Met dit bericht kun je ervaren hoe het is om een NL-Alert te ontvangen. Ook checkt de overheid hiermee het bereik van NL-Alert. Maar liefst 9 op de 10 Nederlanders ouder dan 12 jaar ontvingen het controlebericht afgelopen december. Op maandag 7 juni 2021 wordt rond 12.00 uur weer zo’n controlebericht uitgezonden.

Kom in actie

Zie je een NL-Alert? Lees meteen het bericht, kom in actie en help anderen daarbij. Hier kun je meer informatie en antwoorden op veelgestelde vragen vinden. Een NL-Alert ontvang je automatisch, hiervoor hoef je niks te doen.

Deze campagne is mede mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van het Fonds voor interne veiligheid van de Europese Unie in het kader van ‘Balancing Security and Mobility’.

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Reacties op nieuwe spelshow 'Showcolade' lopen enorm uiteen

Zondagavond was de aftrap van het nieuwe MAX-spelprogramma Showcolade. De reacties op de show, die wordt gepresenteerd door Edsilia Rombley (43), zijn zeer wisselend.

Het programma gaat over de kunst van het chocolade maken. Iedere week daagt Edsilia twee teams van BN’ers, onder leiding van teamcaptains Richard Kemper en Remco Veldhuis, uit om te ontdekken wat er van chocolade is gemaakt en wat niet. Er komen verschillende voorwerpen op de lopende band voorbij, maar niet alles is eetbaar. Denk je dat iets van chocola is? Dan is het tijd om je tanden erin te zetten.

Advertentie

Showcolade

De voorwerpen worden gemaakt door patissiers en chocoladespecialisten Robin Hoedjes, Boudewijn Nijmeijer en Marike van Beurden, die (inter)nationaal hun sporen hebben verdiend. Het programma is geïnspireerd op het Japanse format Sokkuri Sweets.

Eerste aflevering

In de eerste aflevering bestond het team van Remco uit Irene Moors en Berget Lewis en het team van Richard uit Carrie ten Napel en André Dongelmans. Zij gingen de uitdaging vol enthousiasme aan en zetten overal hun tanden in. Helaas konden ze niet iedere kijker meeslepen, want de eerste aflevering kreeg lang niet alleen positieve reacties.

Positieve reacties

De reacties op het nieuwe programma zijn erg wisselend. Zo zijn er veel kijkers die erg genoten hebben van Showcolade. Zij noemen het programma vermakelijk en vinden het leuk om te zien hoe de chocoladekunstwerkjes worden gemaakt. Maar er zijn ook negatieve reacties…

Negatieve reacties

Helaas is niet iedereen het met de positieve reacties eens. Er kwamen ook flink wat negatieve reacties binnen. Zo vinden sommigen het programma zo slecht dat ze het liever nooit meer zien en wordt het zelfs ‘minachting voor de kijker’ genoemd.

Zó veel kilo is Edsilia Rombley afgevallen

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: Omroep Max, Twitter. Beeld: Omroep Max.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Reacties op nieuwe spelshow 'Showcolade' lopen enorm uiteen

Zondagavond was de aftrap van het nieuwe MAX-spelprogramma Showcolade. De reacties op de show, die wordt gepresenteerd door Edsilia Rombley (43), zijn zeer wisselend.

Het programma gaat over de kunst van het chocolade maken. Iedere week daagt Edsilia twee teams van BN’ers, onder leiding van teamcaptains Richard Kemper en Remco Veldhuis, uit om te ontdekken wat er van chocolade is gemaakt en wat niet. Er komen verschillende voorwerpen op de lopende band voorbij, maar niet alles is eetbaar. Denk je dat iets van chocola is? Dan is het tijd om je tanden erin te zetten.

Advertentie

Showcolade

De voorwerpen worden gemaakt door patissiers en chocoladespecialisten Robin Hoedjes, Boudewijn Nijmeijer en Marike van Beurden, die (inter)nationaal hun sporen hebben verdiend. Het programma is geïnspireerd op het Japanse format Sokkuri Sweets.

Eerste aflevering

In de eerste aflevering bestond het team van Remco uit Irene Moors en Berget Lewis en het team van Richard uit Carrie ten Napel en André Dongelmans. Zij gingen de uitdaging vol enthousiasme aan en zetten overal hun tanden in. Helaas konden ze niet iedere kijker meeslepen, want de eerste aflevering kreeg lang niet alleen positieve reacties.

Positieve reacties

De reacties op het nieuwe programma zijn erg wisselend. Zo zijn er veel kijkers die erg genoten hebben van Showcolade. Zij noemen het programma vermakelijk en vinden het leuk om te zien hoe de chocoladekunstwerkjes worden gemaakt. Maar er zijn ook negatieve reacties…

Negatieve reacties

Helaas is niet iedereen het met de positieve reacties eens. Er kwamen ook flink wat negatieve reacties binnen. Zo vinden sommigen het programma zo slecht dat ze het liever nooit meer zien en wordt het zelfs ‘minachting voor de kijker’ genoemd.

Zó veel kilo is Edsilia Rombley afgevallen

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: Omroep Max, Twitter. Beeld: Omroep Max.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Kijkers 'Deze quiz is voor jou' gunnen zwaar getroffen weduwe Miranda (55) de winst

Zondagavond speelden BN’ers in Deze quiz is voor jou voor Miranda (55). Dochter Laura gaf haar op omdat haar moeder veel verdriet en tegenslag heeft gekend.

BN’ers Viktor Brand en Evelien de Bruijn nemen het op tegen Marije Knevel en haar Wie is de mol?-collega Remco Veldhuis in de quiz. Dat laatste duo wint en haalt in de finale een prachtig bedrag voor Miranda op.

Advertentie

Miranda

Laura heeft haar moeder Miranda opgegeven voor Deze quiz is voor jou, en dat is niet zomaar. Ze heeft het ontzettend zwaar gehad: zo kwam haar zoon (en vader in spe) Maurice in 2007 in Bergen op een Halloweenfeest om het leven door zinloos geweld, en vervolgens overleed haar man Gerrit aan leverkanker.

Badkamer

In de periode dat haar zoon overleed, was haar man Gerrit net begonnen aan de verbouwing van de badkamer. Gerrit werd ziek van verdriet toen zijn zoon Maurice overleed. Daarna werd hij letterlijk ziek en is de badkamer nooit meer afgekomen. Dochter Laura legt uit: “Het is een ravage: het is vies, kapot en oud. Echt rampzalig. Ze had een spaarpotje, maar ons gezin had hulp nodig om het overlijden van Maurice te verwerken. De traumatoloog kostte een hoop geld en bleek achteraf niet te worden vergoed door de verzekering.”

Mooie prijs

Gelukkig weet het team van Marije Knevel en Remco Veldhuis een lekker bedrag voor Miranda vrij te spelen. Ze winnen maar liefst € 45.575,-. Wanneer Miranda te horen krijgt dat ze in Deze quiz is voor jou zit én zo’n mooie prijs heeft gewonnen, raakt ze ontzettend geëmotioneerd.

Reacties

Kijkers van Deze quiz is voor jou laten op Twitter weten dat ze Miranda deze winst én een prachtige nieuwe badkamer ontzettend gunnen.

Linda de Mol: “Ik heb James Bond laten schieten voor Sinterklaas”

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

1

Bron: SBS, Twitter. Beeld: still SBS.

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien