Italiaans leren tassen van € 329,- voor € 79,95

Zoek binnen:

Waarom déze campagne van Rode Kruis Vlaanderen voor veel ophef zorgt

Meestal komen goede doelen met de meest prachtige, aangrijpende of ontroerende reclames. Alles om extra donateurs te werven. Maar de nieuwe campagne van het Rode Kruis Vlaanderen schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat.

In de video zien we een westerse man met een flinke buik met zijn rug tegen een sterk vermagerd Afrikaans kindje zitten. “Er is een oplossing voor elk probleem”, begint een kinderstem in de video. “Zelfs voor het grootste probleem: de wereldwijde buikgroei. Een direct gevolg van de opwarming van de aarde.”

Advertentie

Een buik voor een buik

“Terwijl onze buiken groter worden door een overvloed aan eten, dreigen de buiken van 41 miljoen mensen in zuidelijk Afrika groter te worden door een tekort aan gezond eten”, gaat de stem verder. De oplossing? “Als wij nu iets minder geld aan eten uitgeven, kunnen zij er iets meer aan uitgeven. Dan raken we beide van onze buik verlost.” De campagne ‘een buik voor een buik’ valt bij heel veel mensen compleet verkeerd.

Niet de juiste manier

“Oei, dit is kwetsend. Alsof je als obesitaspatiënt persoonlijk aansprakelijk gesteld kunt worden voor de opwarming van de aarde en de hongersnood in Afrika”, reageert een kijker onder de video op YouTube. Ook op het Instagramaccount van de organisatie regent het boze reacties. “Dit is niet de manier om de aandacht op dit wereldprobleem te vestigen”, schrijft een dame onder de video. “Wat slaan jullie de plank hier gigantisch mis. Dus het is mijn fout als dikke vrouw dat een kind een dikke buik heeft van het ondervoed zijn?”, aldus weer iemand anders.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Rode Kruis-Vlaanderen (@rodekruisvlaanderen) op

Spijt

Het Rode Kruis komt op Facebook met een reactie. De organisatie betreurt dat veel mensen met overgewicht zich geviseerd voelen en dat spijt ze. “Natuurlijk vinden wij curvy mensen niet de oorzaak van het probleem dat we hier aankaarten”, begint het Rode Kruis haar reactie. “We kozen voor een campagne die de aandacht van mensen trekt, maar niet is absoluut niet de bedoeling om mensen met overgewicht te stigmatiseren. Onze campagne is puur een visuele metafoor van de rijkdom hier ten opzichte van de 41 miljoen mensen in zuidelijk Afrika die kreunen onder een tekort aan eten.”

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Rode Kruis Vlaanderen. Beeld: screenshot uit de video

Lees meer

Zo ziet deze week (18 t/m 24 februari) eruit volgens je numeroscoop

Numeroscoop

Premium

Ben jij benieuwd wat jou deze week te wachten staat? Bekijk dan elke week hier je numerologische weekvoorspelling.

Numerologie is een studie over de getallen in je leven. Het is een eeuwenoude wiskundige wetenschap die gebaseerd is op het idee dat het hele universum een systeem is dat te ontrafelen valt naar basiselementen: nummers. Gebeurtenissen en persoonlijkheden ontwikkelen zich niet in het wilde weg, maar hebben samenhang en betekenis. De getallen helpen ons om onszelf en de wereld om ons heen beter te begrijpen.

Numerologie werkt met cycli van steeds 9 jaar en kan

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien