Center Parcs: samen uitwaaien aan de Zeeuwse kust

Zoek binnen:

Waarom déze campagne van Rode Kruis Vlaanderen voor veel ophef zorgt

Meestal komen goede doelen met de meest prachtige, aangrijpende of ontroerende reclames. Alles om extra donateurs te werven. Maar de nieuwe campagne van het Rode Kruis Vlaanderen schoot bij veel mensen in het verkeerde keelgat.

In de video zien we een westerse man met een flinke buik met zijn rug tegen een sterk vermagerd Afrikaans kindje zitten. “Er is een oplossing voor elk probleem”, begint een kinderstem in de video. “Zelfs voor het grootste probleem: de wereldwijde buikgroei. Een direct gevolg van de opwarming van de aarde.”

Advertentie

Een buik voor een buik

“Terwijl onze buiken groter worden door een overvloed aan eten, dreigen de buiken van 41 miljoen mensen in zuidelijk Afrika groter te worden door een tekort aan gezond eten”, gaat de stem verder. De oplossing? “Als wij nu iets minder geld aan eten uitgeven, kunnen zij er iets meer aan uitgeven. Dan raken we beide van onze buik verlost.” De campagne ‘een buik voor een buik’ valt bij heel veel mensen compleet verkeerd.

Niet de juiste manier

“Oei, dit is kwetsend. Alsof je als obesitaspatiënt persoonlijk aansprakelijk gesteld kunt worden voor de opwarming van de aarde en de hongersnood in Afrika”, reageert een kijker onder de video op YouTube. Ook op het Instagramaccount van de organisatie regent het boze reacties. “Dit is niet de manier om de aandacht op dit wereldprobleem te vestigen”, schrijft een dame onder de video. “Wat slaan jullie de plank hier gigantisch mis. Dus het is mijn fout als dikke vrouw dat een kind een dikke buik heeft van het ondervoed zijn?”, aldus weer iemand anders.

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door Rode Kruis-Vlaanderen (@rodekruisvlaanderen) op

Spijt

Het Rode Kruis komt op Facebook met een reactie. De organisatie betreurt dat veel mensen met overgewicht zich geviseerd voelen en dat spijt ze. “Natuurlijk vinden wij curvy mensen niet de oorzaak van het probleem dat we hier aankaarten”, begint het Rode Kruis haar reactie. “We kozen voor een campagne die de aandacht van mensen trekt, maar niet is absoluut niet de bedoeling om mensen met overgewicht te stigmatiseren. Onze campagne is puur een visuele metafoor van de rijkdom hier ten opzichte van de 41 miljoen mensen in zuidelijk Afrika die kreunen onder een tekort aan eten.”

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

Bron: Rode Kruis Vlaanderen. Beeld: screenshot uit de video

Lees meer

Dagboek Maud 24: “Mam, doe niet zo gek, dat is gevaarlijk!”

Maud - Libelle

Premium

De psycholoog heeft Maud geadviseerd haar moeder meer te stimuleren om haar uit haar depressie te trekken.

Natuurlijk ga ik proberen om mama uit haar depressie te halen. Ik wil haar laatste levensfase zo aangenaam mogelijk maken. Als me dat mijn laatste beetje vrije tijd kost, dan is dat maar zo. Gevolg is wel dat ik constant ruzie heb met Koen. Terwijl ik aan mama voordoe hoe ze een appel schilt en de tafel dekt, stoort hij me de hele tijd met onnozele vragen als: “Weet je of we nog koffiepads hebben?” “Hoe laat komt de post meestal?” “Op welke dag

Lees Verder >>

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien