Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

‘Married at first sight’-expert Tila Pronk: "Opnemen in coronatijd was een hele puzzel"

Vanaf dinsdag 5 januari kunnen we weer genieten van een nieuw seizoen Married at first sight. Universitair docent sociale psychologie Tila Pronk neemt opnieuw de rol van expert op zich. Een rol met veel verantwoordelijkheid.

Wij belden Tila en vroegen wat we van dit nieuwe seizoen kunnen verwachten.

Advertentie

Wat is jouw rol in het programma?
“Het matchen van de kandidaten en daarna het begeleiden van de stellen. Vooral aan dat begeleiden hebben we dit jaar nóg meer aandacht besteed. We wilden de kandidaten in het proces dat volgt na het jawoord zo goed mogelijk ondersteunen.”

Wat kunnen we van het nieuwe seizoen verwachten?
“Heel veel romantiek, drama en onverwachte plottwisten. Het wordt heel erg spannend en verrassend, dat mag ik wel verklappen.”

Zijn er ook veranderingen ten opzichte van eerdere seizoenen?
“We hebben één nieuw onderdeel toegevoegd en dat is het koppelsweekend. Dit weekend vindt in de laatste week van het liefdesexperiment plaats. In dit weekend komen alle stellen die getrouwd zijn samen en zo leren ze ook elkaar kennen. Het idee hiervan is dat de koppels ook elkaars verhalen horen. Ze delen natuurlijk dezelfde ervaring en hopelijk halen ze daar steun uit. Het is nogal een rollercoaster waarin ze zitten, dus we hopen dat ze op deze manier hun hart bij elkaar kunnen luchten.”

Vond jij dat dit tot nu toe ontbrak in het programma?
“Nou, we proberen het programma sowieso elk jaar beter en rijker te maken. We willen de kandidaten zo goed mogelijk begeleiden in hun zoektocht naar liefde en binnen hun huwelijk. We zien dat de stellen vaak worstelen met dezelfde problemen, dus we hoopten dat we ze met het koppelsweekend herkenning zouden bieden. Die herkenning kan geruststellend werken. Dan zien ze: o, wacht eens even, de problemen waar wij tegenaan lopen, zijn misschien ook wel normaal als je meedoet aan zo’n groot avontuur. Ik denk dat het daarom een mooie toevoeging is.”

Van de matches uit voorgaande seizoenen zijn er helaas meer uit elkaar dan nog samen. Hoe denk je dat dit komt?
“Ja, dat is natuurlijk een beetje de million dollar question, haha! Wij als experts maken de matches heel zorgvuldig, en wat we vaak zien is dat de koppels ook heel goed begrijpen waarom ze aan elkaar gematcht zijn. Zij zien de overeenkomsten en de potentie ook. Maar niet elk koppel haalt ‘het einde’. Ik denk dat het programma daarin gedeeltelijk een rol speelt: het is natuurlijk geen normale situatie waarin de stellen belanden. Dat de camera ze de hele tijd volgt, is al heel intensief. Daarnaast vinden ze het vaak lastig wanneer het programma stopt en ze het ineens zelf moeten rooien. En naast het programma is er natuurlijk de onvoorspelbaarheid van de liefde. Dat zullen veel mensen herkennen: je ziet de potentie, maar waarom werkt het nou niet? Soms is het gevoel gewoon niet sterk genoeg, en dat kan heel frustrerend zijn, maar dat is ook een beetje de magie van de liefde. Ook denk ik dat we tegenwoordig een stuk kritischer zijn. Dat geldt voor iedereen in de samenleving. Mensen stellen heel hoge eisen aan een partner. In het programma proberen we die verwachtingen te managen. Zo vertellen we dat de perfecte partner niet bestaat en dat moeilijke momenten er ook bij horen. Maar toch zijn sommigen nog te veel op zoek naar een sprookje.”

Toch melden zich elk jaar ontzettend veel mensen aan voor Married at first sight. Waarom willen zo veel mensen dit?
“Ja, dat is ook een lastige vraag waarop geen eenduidig antwoord is. Er zijn natuurlijk altijd mensen die mee willen doen omdat ze die camera zo interessant vinden. Die proberen we eruit te filteren, want we willen echt alleen kandidaten die oprecht de liefde zoeken en die daar klaar voor zijn. Daar hebben we ook uitgebreide tests voor. We willen kijken of de deelnemers niet nog worstelen met persoonlijke problemen of een vers gebroken hart. Zo weten we dat de kandidaten die meedoen allemaal met elkaar gemeen hebben dat hun zoektocht naar de liefde oprecht is. Vaak willen mensen ook meedoen omdat ze echt gefrustreerd zijn over hoe daten vandaag de dag gaat. Online daten en swipen vinden ze maar een gedoe en in het dagelijks leven komen ze ook niemand tegen. Dat is nu extra aan de orde, want het nieuwe seizoen werd al opgenomen in coronatijd. Als het dan niet lukt om als vrijgezel iemand te ontmoeten, dan kun je natuurlijk out of the box denken en meedoen aan Married at first sight.” 

Wat gaan we er als kijker van merken dat het seizoen is opgenomen in coronatijd?
“Dat ga je zeker merken. Je ziet dat er zo veel mogelijk anderhalve meter afstand wordt gehouden, je ziet dat de testdagen anders zijn, je ziet dat het allemaal veel minder massaal is. Dus ja, we moesten ons echt flink aanpassen. Dat was best een gedoe, want als mensen gaan trouwen, wil je niet dat ze anderhalve meter afstand van elkaar moeten houden. Dus er is ook gewoon heel veel getest. Ook wij zijn getest en ook de crew. We moesten daar voortdurend rekening mee houden, dus dat was een hele puzzel.”

De kandidaten van Married at first sight leggen al hun hoop op liefdesgeluk bij jullie neer. Hoe is het voor jou om zo’n verantwoordelijkheid te dragen?
“Dat vind ik best wel heftig, ja. Het is wel echt een hele eer en een verantwoordelijkheid die wij heel serieus nemen. Wij, maar ook de crew en de productie, zijn echt oprecht heel erg betrokken bij de kandidaten. We willen echt de best mogelijke matches maken. Daar zijn we heel zorgvuldig in. Maar als ik aanwezig ben bij zo’n huwelijk, dan heb ik soms het gevoel alsof ik voor God heb gespeeld. Dan denk ik: deze twee mensen hadden elkaar anders nooit ontmoet en nu gaan ze samen deze grote verbintenis aan. Dat vind ik inderdaad een enorme verantwoordelijkheid en heel spannend, maar ook een grote eer. De kandidaten zijn zo gemotiveerd om er iets van te maken en ze stellen zich zo kwetsbaar op. Dat vind ik geweldig om te zien. En het is ook mooi om te zien dat, mocht het toch mislopen tussen de stellen, de kandidaten dan toch vaak heel veel aan het programma hebben gehad en een mooie persoonlijke groei hebben gemaakt. Het is nooit voor niks geweest.”

Married at first sight is vanaf dinsdag 5 januari elke maandag en dinsdag om 20.30 uur te zien op RTL 4.

Iedere dag de best gelezen berichten van Libelle in je mailbox? Meld je aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: RTL/Nander de Wijk

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Meer dan 120.000 handtekeningen petitie Amphia Ziekenhuis tegen massa-evenement radio

Meer dan 120.000 mensen hebben de petitie ondertekend die dokter Rogier Crolla van het Amphia Ziekenhuis in Breda zaterdag startte. Met de actie willen ze voorkomen dat het proefevenement ‘538 Oranjedag’ zaterdag 24 april doorgaat, waarbij 10.000 feestvierders worden verwacht.

De arts vindt het proefevenement minachtend richting de zorgmedewerkers van het Bredase ziekenhuis dat 400 meter bij het feestterrein op het Chasséveld vandaan staat. De petitie was na 24 uur al zó populair, dat zondagochtend de petitie-website overbelast was.

Advertentie

Petitie Amphia Ziekenhuis

De commerciële radiozender Radio 538 organiseert ‘538 Oranjedag’ in het kader van de testevenementen waar minister Hugo de Jonge in coronatijd het openbare leven op gang wil brengen. Maar volgens het ziekenhuis is de werkdruk momenteel weer ontzettend hoog en is dat dus geen goed idee.

De arts schrijft dan ook namens ‘verontruste zorgverleners, patiënten op steeds langer wordende wachtlijsten, hun naasten en anderen’. De zorgmedewerkers willen dat het ‘pseudo-experiment’ gecanceld wordt. “Het vieren van een feest met 10.000 man op 400 meter van een door Covid overbelast ziekenhuis is een slag in het gezicht van patiënten en zorgverleners”, valt er te lezen op de pagina van de petitie. De handtekeningen voor de petitie onder de naam ‘Met 538 de zorg geminacht’ lopen nog steeds op.

Woordvoerder van het Amphia Mark van Hassel licht nog toe: “Hij heeft dit op persoonlijke titel opgezet, maar het onderstreept nog eens extra de zorgen die leven onder onze zorgmedewerkers. Die zorgen hebben wij gisteren vanuit onze organisatie ook al duidelijk uitgesproken.”

Reactie Radio 538

Op de vraag of nu de hoop bestaat dat het proefevenement van Fieldlab wordt afgelast, legt Van Hassel de bal bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor dat besluit.

Maar als het aan Radio 538 ligt, gaat het Fieldlab-proefevenement rond Koningsdag in Breda vooralsnog gewoon door. Wel betreurt de zender de ophef die is ontstaan, laat een woordvoerder van Talpa weten. “Fieldlab Evenementen brengt adviezen uit aan het kabinet om te kunnen werken aan de terugkeer van veilige en verantwoorde evenementen met een verhoogde bezoekerscapaciteit, daar werken we graag aan mee. Zolang Fieldlab Evenementen en de landelijke overheid achter dit experiment staan, zijn wij vereerd om het op een verantwoorde manier uit te voeren.”

Tegelijk was de animo voor de toegangsbewijzen voor het evenement ook enorm: meer dan 1 miljoen mensen probeerden een ticket te bemachtigen.

In december 2020 heeft Libelle de ‘Aldipress Mercur Cover van het Jaar’ gewonnen. Libelle werkte voor de winnende cover samen met het Amphia Ziekenhuis in Breda. Vrouwen van diverse afdelingen dachten mee over de redactionele invulling en deelden hun ontroerende verhalen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: ANP

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Meer dan 120.000 handtekeningen petitie Amphia Ziekenhuis tegen massa-evenement radio

Meer dan 120.000 mensen hebben de petitie ondertekend die dokter Rogier Crolla van het Amphia Ziekenhuis in Breda zaterdag startte. Met de actie willen ze voorkomen dat het proefevenement ‘538 Oranjedag’ zaterdag 24 april doorgaat, waarbij 10.000 feestvierders worden verwacht.

De arts vindt het proefevenement minachtend richting de zorgmedewerkers van het Bredase ziekenhuis dat 400 meter bij het feestterrein op het Chasséveld vandaan staat. De petitie was na 24 uur al zó populair, dat zondagochtend de petitie-website overbelast was.

Advertentie

Petitie Amphia Ziekenhuis

De commerciële radiozender Radio 538 organiseert ‘538 Oranjedag’ in het kader van de testevenementen waar minister Hugo de Jonge in coronatijd het openbare leven op gang wil brengen. Maar volgens het ziekenhuis is de werkdruk momenteel weer ontzettend hoog en is dat dus geen goed idee.

De arts schrijft dan ook namens ‘verontruste zorgverleners, patiënten op steeds langer wordende wachtlijsten, hun naasten en anderen’. De zorgmedewerkers willen dat het ‘pseudo-experiment’ gecanceld wordt. “Het vieren van een feest met 10.000 man op 400 meter van een door Covid overbelast ziekenhuis is een slag in het gezicht van patiënten en zorgverleners”, valt er te lezen op de pagina van de petitie. De handtekeningen voor de petitie onder de naam ‘Met 538 de zorg geminacht’ lopen nog steeds op.

Woordvoerder van het Amphia Mark van Hassel licht nog toe: “Hij heeft dit op persoonlijke titel opgezet, maar het onderstreept nog eens extra de zorgen die leven onder onze zorgmedewerkers. Die zorgen hebben wij gisteren vanuit onze organisatie ook al duidelijk uitgesproken.”

Reactie Radio 538

Op de vraag of nu de hoop bestaat dat het proefevenement van Fieldlab wordt afgelast, legt Van Hassel de bal bij de mensen die verantwoordelijk zijn voor dat besluit.

Maar als het aan Radio 538 ligt, gaat het Fieldlab-proefevenement rond Koningsdag in Breda vooralsnog gewoon door. Wel betreurt de zender de ophef die is ontstaan, laat een woordvoerder van Talpa weten. “Fieldlab Evenementen brengt adviezen uit aan het kabinet om te kunnen werken aan de terugkeer van veilige en verantwoorde evenementen met een verhoogde bezoekerscapaciteit, daar werken we graag aan mee. Zolang Fieldlab Evenementen en de landelijke overheid achter dit experiment staan, zijn wij vereerd om het op een verantwoorde manier uit te voeren.”

Tegelijk was de animo voor de toegangsbewijzen voor het evenement ook enorm: meer dan 1 miljoen mensen probeerden een ticket te bemachtigen.

In december 2020 heeft Libelle de ‘Aldipress Mercur Cover van het Jaar’ gewonnen. Libelle werkte voor de winnende cover samen met het Amphia Ziekenhuis in Breda. Vrouwen van diverse afdelingen dachten mee over de redactionele invulling en deelden hun ontroerende verhalen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Beeld: ANP

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dít wordt de prijs voor een testbewijs om horeca, evenementen en musea te bezoeken

Een wijntje drinken op het terras, een museum bezoeken of naar een evenement? Vanaf juli kan dat met een negatief testbewijs. Volgens De Jonge gaat dat de terugkeer naar ons oude leven versnellen. Het ministerie heeft nu een inschatting gemaakt van de prijs van zo’n testbewijs.

Kost dat? Onszelf vanaf juli maximaal 7,50 euro. De overheid schat de kosten van de testbewijzen rond de 30 euro, maar zal vanaf juli driekwart bijdragen, dus 22,50 euro per sneltest. Volgens een woordvoerder van het departement staat die prijs nog niet vast.

Advertentie

Tijdelijke maatregel

Zo’n negatief testbewijs is dan 40 uur geldig. Demissionair minister Hugo de Jonge wilde de testbewijzen 48 uur geldig maken, maar het OMT adviseerde 24 uur. Volgens De Jonge was dat niet haalbaar, en dus komen ze uit op 40 uur.

Het is een tijdelijke maatregel om ervoor te zorgen dat sectoren zoals horeca en de evenementenbranche eerder voor publiek open kunnen gaan. Zo zouden we weer veilig op het terras kunnen gaan zitten bijvoorbeeld. De komende tijd wordt gewerkt aan de infrastructuur om het toegangstesten mogelijk te maken door heel Nederland.

Mogelijk is de vaccinatiegraad tegen die tijd al zo hoog, dat bepaalde activiteiten ook zonder testbewijs veilig te bezoeken zijn. De Gezondheidsraad liet eerder al weten dat er per situatie gekeken moet worden of het rechtvaardig is om een negatieve testuitslag te vereisen.

Horeca niet blij met prijs testbewijs

De horeca is op z’n zachtst gezegd niet blij, zo meldt De Telegraaf. De krant peilde bij verschillende horecaondernemers hoe zij op de sneltestplannen reageren. Volgens Koninklijke Horeca Nederland-directeur Dirk Beljaarts is 7,50 voor de doorsnee consument die even plaatsneemt op het terras voor een kop koffie wellicht een reden om de horeca links te laten liggen. “Dit mag niet voor een tweedeling gaan zorgen.”

Dít zijn de veelvoorkomende langdurige klachten door corona:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: ANP, Telegraaf, Rijksoverheid. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dít wordt de prijs voor een testbewijs om horeca, evenementen en musea te bezoeken

Een wijntje drinken op het terras, een museum bezoeken of naar een evenement? Vanaf juli kan dat met een negatief testbewijs. Volgens De Jonge gaat dat de terugkeer naar ons oude leven versnellen. Het ministerie heeft nu een inschatting gemaakt van de prijs van zo’n testbewijs.

Kost dat? Onszelf vanaf juli maximaal 7,50 euro. De overheid schat de kosten van de testbewijzen rond de 30 euro, maar zal vanaf juli driekwart bijdragen, dus 22,50 euro per sneltest. Volgens een woordvoerder van het departement staat die prijs nog niet vast.

Advertentie

Tijdelijke maatregel

Zo’n negatief testbewijs is dan 40 uur geldig. Demissionair minister Hugo de Jonge wilde de testbewijzen 48 uur geldig maken, maar het OMT adviseerde 24 uur. Volgens De Jonge was dat niet haalbaar, en dus komen ze uit op 40 uur.

Het is een tijdelijke maatregel om ervoor te zorgen dat sectoren zoals horeca en de evenementenbranche eerder voor publiek open kunnen gaan. Zo zouden we weer veilig op het terras kunnen gaan zitten bijvoorbeeld. De komende tijd wordt gewerkt aan de infrastructuur om het toegangstesten mogelijk te maken door heel Nederland.

Mogelijk is de vaccinatiegraad tegen die tijd al zo hoog, dat bepaalde activiteiten ook zonder testbewijs veilig te bezoeken zijn. De Gezondheidsraad liet eerder al weten dat er per situatie gekeken moet worden of het rechtvaardig is om een negatieve testuitslag te vereisen.

Horeca niet blij met prijs testbewijs

De horeca is op z’n zachtst gezegd niet blij, zo meldt De Telegraaf. De krant peilde bij verschillende horecaondernemers hoe zij op de sneltestplannen reageren. Volgens Koninklijke Horeca Nederland-directeur Dirk Beljaarts is 7,50 voor de doorsnee consument die even plaatsneemt op het terras voor een kop koffie wellicht een reden om de horeca links te laten liggen. “Dit mag niet voor een tweedeling gaan zorgen.”

Dít zijn de veelvoorkomende langdurige klachten door corona:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: ANP, Telegraaf, Rijksoverheid. Beeld: Getty Images

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien