Annie M.G. Schmidt: 1e rang voor €39 >

Zoek binnen:

Heftig: kijkers Onze Boerderij worden geconfronteerd met eigen koopgedrag

In Onze Boerderij duikt  Yvon Jaspers wekelijks het boerenleven in. Het doel? Laten zien hoe het er écht aan toe gaat bij een boerenbedrijf. Dat veel mensen hier geïnteresseerd in zijn, blijkt wel uit de kijkcijfers van afgelopen zondagavond: maar liefst 1,5 miljoen kijkers zaten aan de buis gekluisterd.

Voor kijkers was het een confronterende aflevering: Yvon Jaspers liet zien wat de keuzes van consumenten voor invloed hebben op het welzijn van de dieren. Zolang wij goedkoop vlees willen, zijn de leefomstandigheden van de dieren verre van ideaal.

Stro is te duur
Zo bracht Yvon een bezoekje bij varkenshouder Hennie, waar de presentatrice al snel valt over de leefomstandigheden van de beesten. De varkens liggen met hun biggetjes op de harde vloer tussen ijzeren stangen. ”Waarom kan er niet een beetje stro op de grond?,” vraagt ze aan boer Hennie. Dan komt de aap uit de mouw: ”Dat kost geld en dan moet en dan wordt de kostprijs van de big te hoog,” aldus Hennie.

Keiharde realiteit
Echt makkelijk is het voor Hennie het niet, om zijn bedrijf zo te laten zien. Toch is het wel de keiharde realiteit. Tegen mensen die schrikken van de beelden zou hij dan ook het volgende willen zeggen. “We produceren vlees waar een bepaalde prijs aan hangt. Maar wij proberen er zoveel mogelijk voor te zorgen dat de dieren een zo goed mogelijk bestaan hebben.”

Verdeelde reacties
Op Twitter wordt geschokt gereageerd op het verhaal van de varkenshouder. Sommige mensen begrijpen zijn keuzes wel, terwijl anderen vol ongeloof reageren.

De laatste nieuwtjes, tips en trends in je mailbox? Meld je aan voor de gezelligste nieuwsbrief van Nederland! 

Bron: Twitter. Beeld: ANP

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien