Word abonnee

Kies nú voor een abonnement met korting

Abonneer nú met korting

Zoek binnen:

Sterren Scrollen: Katja Schuurman knuffelt met dochtertje & Marieke Elsinga danst op tafel

Wat doen de sterren vandaag? De online redactie gaat scrollend de dag door en zet de leukste kiekjes van bekend Nederland op een rijtje.

Advertentie

Rik van de Westelaken

Het 21e avontuur van Wie is de Mol? zit erop! Na weken speculeren weten fans dan eindelijk wie de Mol is. En daar staat ook presentator Rik van de Westelaken even bij stil, met een foto van de finale-uitzending. “Bedankt voor de enthousiaste reacties” schrijft hij.

Katja Schuurman

Trotse moeder Katja deelt een zoet en zonnig kiekje met haar kleine dochtertje Coco Loulou. Het meisje werd in augustus geboren en is alweer gegroeid als kool.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Katja Schuurman (@katjaschuurman)

Natasja Froger

In huize Froger is het knutseltijd! Natasja deelt op Instagram een gezellig filmpje waarin ze met haar kleindochter aan het knutselen is geslagen. Het doet haar denken aan haar eigen jeugdjaren, schrijft ze erbij. “Voor mij was het al even geleden maar zo leuk om dit samen met Kaycee te doen. En dat trotse hoofd als het af is!”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Natasja Froger (@natasjafroger)

Marieke Elsinga

Marieke Elsinga is verhuisd! Zij en haar partner zijn gaan samenwonen, en om dat te vieren danst ze op tafel. De kast is echter minder blij, schrijft ze grappend bij de foto. “Op de (omgekeerde) tafel dansen, want we zijn verhuisd! Al moet Kieks nog even wennen. Al d’r eten uitgekotst… Geluk bij een ongeluk dat de nieuwe bank er nog niet is!”

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Marieke Elsinga (@mariekeelsinga)

Kim Feenstra

Trotse moeder Kim Feenstra heeft zichzelf en haar zoontje Brooklyn in matchende outfits gestoken, wat ze natuurlijk met haar volgers deelt op Instagram. Allebei dragen ze sportieve sneakers en een legging van hetzelfde merk en de volgers van het model smelten bij de lieve foto.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Kim Feenstra (@k2im)

Miljuschka Witzenhausen

Zin om de keuken in te duiken deze zondag en wat lekkers te bakken? Op Instagram deelt Miljuschka een zalig recept voor een zomerse limoen cheesecake waar het water je al van in de mond loopt door ernaar te kijken. Bakkers klaar? Bakken maar!

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Miljuschka (@miljuschka)

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Instagram. Beeld: Brunopress

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Opgeblazen gevoel: dit zijn de oorzaken en zó komt je buik weer tot rust

Of het nu door fruit, een driegangendiner of een borrelavondje komt: een opgeblazen gevoel in de buik kan erg vervelend zijn, vooral als het echt pijn doet. Maar maak je geen zorgen, je kunt er makkelijk weer vanaf komen. 

Advertentie

Wat is een opgeblazen buik?

Bij een opgeblazen buik heb je last van een verstoring van de spijsvertering of is er een hogere aanwezigheid van gas in het maag- en darmstelsel. Door lucht die je inslikt of vanwege extra gasvorming door bepaalde voedingsmiddelen, zit er soms meer gas in je maag- en darmstelsel aanwezig dan normaal. Dit merk je doordat je buik gaat rommelen, uitzet en hard wordt. Dit wordt ook wel een opgeblazen buik genoemd.

Wat zijn de oorzaken van een opgeblazen gevoel?

Iedereen heeft weleens een opgeblazen gevoel in de buik. Vaak ervaren mensen keer op keer hetzelfde soort vervelende gevoel. De verschijnselen die erbij horen zijn misselijkheid, winderigheid en overmatig boeren laten. Meestal is er geen reden voor paniek. Over het algemeen zijn de oorzaken van een opgeblazen gevoel niets om je zorgen over te maken. Vooral als het wordt geassocieerd met eten, het niet steeds erger wordt en binnen dag of twee weer weggaat.

Een opgeblazen gevoel kan veroorzaakt worden door:

  • Te veel eten
  • Te snel eten
  • Het eten van veel vetrijk voedsel
  • Een opeenhoping van gas in de maag en darmen (komt vaak door het eten van bepaalde voedingsmiddelen, waaronder kruisbloemige groenten zoals bloemkool, broccoli en kool)
  • Maagproblemen
  • Constipatie
  • Stress
  • Alcohol
  • Roken
  • Voeding
  • Medicijngebruik
  • Aandoeningen als het prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Zó komt je buik weer tot rust

Als je eenmaal last hebt van een opgeblazen gevoel, kun je hier niet veel meer tegen doen. Een goede manier om je lichaam rust te geven en je spijsvertering te stimuleren is een kop warm water met wat citroen of een kopje thee (met citroen). Verder is het gewoon rustig aan doen en wachten tot het over is. Luister ook goed naar je lichaam. Zit die broek te strak? Doe hem dan even open. Probeer te ontspannen, voor je het weet is dat vervelende gevoel weer weg.

Hoe kun je een opgeblazen gevoel voorkomen?

In dit geval geldt echt: voorkomen is beter dan genezen. Aangezien je er dus op dat moment weinig tegen kunt doen, is het belangrijk om het probleem vooraf aan te pakken. Heb je regelmatig last van je buik? Dan ligt het waarschijnlijk aan je voedingspatroon. Slechts een paar kleine aanpassingen en wat meer beweging kunnen al genoeg zijn om dit vervelende gevoel tegen te gaan.

Dit kan helpen:

1. Drink voldoende water
Als je te weinig water drinkt, gaan je nieren vocht proberen vast te houden wat kan leiden tot een opgeblazen buik.

2. Beweeg voldoende
Dit kan helpen gas sneller door je lichaam te transporteren.

3. Eet genoeg vezels
Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang, wat een opgezette buik kan voorkomen. Probeer ook de hoeveelheid vet en suiker te verminderen.

3. Meer kauwen
Probeer bij iedere hap zeker vijftien keer op je eten te kauwen. Zo neem je alle voedingsstoffen op en heb je minder last van dat vervelende opgeblazen gevoel.

4. Drink niet te veel koolzuurhoudende dranken
Dit spreekt voor zich.

5. Matig je cafeïne-inname
Drink ook niet te veel koffie. Cafeïne zorgt ervoor dat voedsel de maag te snel verlaat, waar door je ook last kan krijgen van opgezwollen buik. Je lichaam heeft tijd nodig al het eten te verteren.

Het verschil tussen een opgeblazen buik en buikpijn

Buikpijn is een term die gebruikt wordt als verzamelnaam voor alle pijntjes en klachten rondom je buik. Toch is er een belangrijk verschil tussen een opgeblazen gevoel en buikpijn.

Ga daarom goed na of je last hebt van een opgeblazen gevoel door te veel eten of bepaalde voedingsmiddelen. Zo niet, dan kan het een medisch probleem zijn. Vaak komt de pijn dan onverwachts en in de vorm van steken. In dat geval heb je ernstige buikpijn door een medisch probleem. Ga bij twijfel langs de huisarts.

Dit kun je het beste doen tegen een prikkelbare darm – dokter Rutger legt het uit:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Medical news today, Zorgwijzer. Beeld: Getty Images

Opgeblazen gevoel

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Opgeblazen gevoel: dit zijn de oorzaken en zó komt je buik weer tot rust

Of het nu door fruit, een driegangendiner of een borrelavondje komt: een opgeblazen gevoel in de buik kan erg vervelend zijn, vooral als het echt pijn doet. Maar maak je geen zorgen, je kunt er makkelijk weer vanaf komen. 

Advertentie

Wat is een opgeblazen buik?

Bij een opgeblazen buik heb je last van een verstoring van de spijsvertering of is er een hogere aanwezigheid van gas in het maag- en darmstelsel. Door lucht die je inslikt of vanwege extra gasvorming door bepaalde voedingsmiddelen, zit er soms meer gas in je maag- en darmstelsel aanwezig dan normaal. Dit merk je doordat je buik gaat rommelen, uitzet en hard wordt. Dit wordt ook wel een opgeblazen buik genoemd.

Wat zijn de oorzaken van een opgeblazen gevoel?

Iedereen heeft weleens een opgeblazen gevoel in de buik. Vaak ervaren mensen keer op keer hetzelfde soort vervelende gevoel. De verschijnselen die erbij horen zijn misselijkheid, winderigheid en overmatig boeren laten. Meestal is er geen reden voor paniek. Over het algemeen zijn de oorzaken van een opgeblazen gevoel niets om je zorgen over te maken. Vooral als het wordt geassocieerd met eten, het niet steeds erger wordt en binnen dag of twee weer weggaat.

Een opgeblazen gevoel kan veroorzaakt worden door:

  • Te veel eten
  • Te snel eten
  • Het eten van veel vetrijk voedsel
  • Een opeenhoping van gas in de maag en darmen (komt vaak door het eten van bepaalde voedingsmiddelen, waaronder kruisbloemige groenten zoals bloemkool, broccoli en kool)
  • Maagproblemen
  • Constipatie
  • Stress
  • Alcohol
  • Roken
  • Voeding
  • Medicijngebruik
  • Aandoeningen als het prikkelbare darmsyndroom (PDS)

Zó komt je buik weer tot rust

Als je eenmaal last hebt van een opgeblazen gevoel, kun je hier niet veel meer tegen doen. Een goede manier om je lichaam rust te geven en je spijsvertering te stimuleren is een kop warm water met wat citroen of een kopje thee (met citroen). Verder is het gewoon rustig aan doen en wachten tot het over is. Luister ook goed naar je lichaam. Zit die broek te strak? Doe hem dan even open. Probeer te ontspannen, voor je het weet is dat vervelende gevoel weer weg.

Hoe kun je een opgeblazen gevoel voorkomen?

In dit geval geldt echt: voorkomen is beter dan genezen. Aangezien je er dus op dat moment weinig tegen kunt doen, is het belangrijk om het probleem vooraf aan te pakken. Heb je regelmatig last van je buik? Dan ligt het waarschijnlijk aan je voedingspatroon. Slechts een paar kleine aanpassingen en wat meer beweging kunnen al genoeg zijn om dit vervelende gevoel tegen te gaan.

Dit kan helpen:

1. Drink voldoende water
Als je te weinig water drinkt, gaan je nieren vocht proberen vast te houden wat kan leiden tot een opgeblazen buik.

2. Beweeg voldoende
Dit kan helpen gas sneller door je lichaam te transporteren.

3. Eet genoeg vezels
Vezels zijn belangrijk voor een goede stoelgang, wat een opgezette buik kan voorkomen. Probeer ook de hoeveelheid vet en suiker te verminderen.

3. Meer kauwen
Probeer bij iedere hap zeker vijftien keer op je eten te kauwen. Zo neem je alle voedingsstoffen op en heb je minder last van dat vervelende opgeblazen gevoel.

4. Drink niet te veel koolzuurhoudende dranken
Dit spreekt voor zich.

5. Matig je cafeïne-inname
Drink ook niet te veel koffie. Cafeïne zorgt ervoor dat voedsel de maag te snel verlaat, waar door je ook last kan krijgen van opgezwollen buik. Je lichaam heeft tijd nodig al het eten te verteren.

Het verschil tussen een opgeblazen buik en buikpijn

Buikpijn is een term die gebruikt wordt als verzamelnaam voor alle pijntjes en klachten rondom je buik. Toch is er een belangrijk verschil tussen een opgeblazen gevoel en buikpijn.

Ga daarom goed na of je last hebt van een opgeblazen gevoel door te veel eten of bepaalde voedingsmiddelen. Zo niet, dan kan het een medisch probleem zijn. Vaak komt de pijn dan onverwachts en in de vorm van steken. In dat geval heb je ernstige buikpijn door een medisch probleem. Ga bij twijfel langs de huisarts.

Dit kun je het beste doen tegen een prikkelbare darm – dokter Rutger legt het uit:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Medical news today, Zorgwijzer. Beeld: Getty Images

Opgeblazen gevoel

Lees meer

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit is voor íedereen het beste moment om te poepen

Het is vandaag Nationale Poepdag en: als je moet, gá dan ook. Het is het beste om dagelijks een vast moment te hebben om te poepen. Uiteraard verschilt het tijdstip per persoon, maar er is wel een overeenkomst.

Je kunt namelijk het beste gaan poepen binnen een halfuur na het opstaan. Waarom? Als je slaapt, verwerken je darmen wat je de dag ervoor hebt gegeten. Als je weer in beweging komt, is dat het ideale moment om dat ‘afval’ zo snel mogelijk te lozen.

Advertentie

Tips

Wil het allemaal niet zo lukken met die ‘nummer 2’ op jouw vaste tijdstip? Misschien heb je dan wat aan de volgende tips:

  1. Kom in beweging. Dat brengt je metabolisme op gang en daarmee ook je darmen.
  2. Klassieker: drink een kopje koffie.
  3. Eet zo veel mogelijk vezels, bijvoorbeeld uit groenten en fruit. Dat is goed voor een regelmatige stoelgang.
  4. Probeer een vast eet- en slaappatroon te ontwikkelen, dan komt er ook regelmaat in je toiletbezoek.

Heb je last van aambeien? Dokter Rutger vertelt hoe aambeien ontstaan, wat de symptomen zijn en natuurlijk ook: wat je ertegen kunt doen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Cosmopolitan. Beeld: Getty Images.

beste moment poepen pin

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien

Dit is voor íedereen het beste moment om te poepen

Het is vandaag Nationale Poepdag en: als je moet, gá dan ook. Het is het beste om dagelijks een vast moment te hebben om te poepen. Uiteraard verschilt het tijdstip per persoon, maar er is wel een overeenkomst.

Je kunt namelijk het beste gaan poepen binnen een halfuur na het opstaan. Waarom? Als je slaapt, verwerken je darmen wat je de dag ervoor hebt gegeten. Als je weer in beweging komt, is dat het ideale moment om dat ‘afval’ zo snel mogelijk te lozen.

Advertentie

Tips

Wil het allemaal niet zo lukken met die ‘nummer 2’ op jouw vaste tijdstip? Misschien heb je dan wat aan de volgende tips:

  1. Kom in beweging. Dat brengt je metabolisme op gang en daarmee ook je darmen.
  2. Klassieker: drink een kopje koffie.
  3. Eet zo veel mogelijk vezels, bijvoorbeeld uit groenten en fruit. Dat is goed voor een regelmatige stoelgang.
  4. Probeer een vast eet- en slaappatroon te ontwikkelen, dan komt er ook regelmaat in je toiletbezoek.

Heb je last van aambeien? Dokter Rutger vertelt hoe aambeien ontstaan, wat de symptomen zijn en natuurlijk ook: wat je ertegen kunt doen:

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Bron: Cosmopolitan. Beeld: Getty Images.

beste moment poepen pin

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien