Dagelijks puzzelen voor slechts € 2,99 per maand >

Zoek binnen:

Wilskracht kun je trainen

Onze gedragsdeskundige Hanneke de Bruin geeft deze week tips om je ‘wilskrachtspier’ sterker te maken.

De meeste mensen denken dat iedereen kan afvallen als ze maar genoeg wilskracht hebben. Helaas is dit niet het geval. Het is weliswaar een belangrijke succesfactor, maar met doorzettingsvermogen alleen valt zelden iemand langdurig af. Wilskracht kan worden overvraagd en uitgeput waardoor we – ook al willen we zo graag – toch terugvallen in oud gedrag. 3 weetjes over wilskracht:

Advertentie

  1. Wilskracht is een spier. Onderzoekers vergelijken deze kracht met een spier die moet worden getraind om in conditie te blijven. Als je steeds een beroep doet op je doorzettingsvermogen raakt hij uitgeput en ga je alsnog voor de bijl.
  2. Wilskracht staat altijd onder spanning. Elke dag nemen we maar liefst 200 keer een beslissing die te maken heeft met ons eten en drinken. En bij al die eetbeslissingen wordt (onbewust) een strijd gevoerd tussen onze zelfbeheersing aan de ene kant en en onze impulsen aan de andere kant. Zelfs een ijzeren wilskracht is hier niet tegen bestand.
  3. Wilskracht kun je vergroten. Hoe vaker je doet wat je had voorgenomen te doen, hoe sterker jouw doorzettingsvermogen wordt. Elke keer dat jij gewenst gedrag in praktijk brengt, wordt jouw ‘wilskrachtspier’ sterker en wordt het makkelijker het gewenste gedrag uit te voeren.

Maak daarom de afspraken met jezelf  klein en simpel, zodat je vaker succesvol bent en je je ‘wilskrachtspier’ spaart voor de écht grote verleidingen.

hanneke_libelle Meer tips? Volg Hanneke op @WilMoetKan en Facebook

Tekst: Hanneke de Bruin. Foto Hanneke: Jeroen Toirkens. Beeld: iStock

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien