PREMIUMLekker in je vel

25 tips voor huid, haar & lijf

null Beeld

De zomer is hét moment voor een extra dosis feelgood. Stap elke dag gezond en blijer door het leven met deze 25 tips voor huid, haar en lijf.

Anneloes Tas

Thuisoefening

Buikspieren
Door minstens drie keer per week tien minuten sit-ups te doen wordt je buik zichtbaar strakker. Ga comfortabel op de rug liggen met de knieën gebogen en de voeten plat op de grond. Til je bovenlichaam dan langzaam naar boven – hierbij voel je de buikspieren – en houd je voeten aan de grond. Houd de nek recht zodat je deze niet overbelast. Ook de fietsoefening heeft effect: ga op je rug liggen en maak met de benen in de lucht een snelle fietsbeweging. Hoe lager de stand van je benen, des te meer spanning op de buikspieren. Trap ‘het wiel’ minstens vijftien keer rond.

Proberen

Uit je comfortzone
Kijk eens kritisch in de spiegel. Heeft die vertrouwde make-up of haarkleur misschien zijn beste tijd gehad? Een nieuwe look kan soms wonderen doen. Dus draag je al jaren één soort rode lipstick, probeer dan eens donkerroze of juist een knalkleur als koraal of fuchsia. Test een nieuwe kleur het liefst bij een onopgemaakt gezicht, dan zie je in één oogopslag of-ie past bij jouw huidskleur en uitstraling. Hetzelfde geldt voor je haar. Misschien gebruik je al jaren een thuiskleuring om die paar grijze plukken weg te werken, maar kan advies van een kleurexpert een verrassende openbaring zijn. Met de jaren kan een mix van verschillende ton-sur-ton tinten voor meer diepte zorgen waardoor het haar ook optisch voller lijkt.

null Beeld

Liever voor je lijf

Zo trouw als we elke dag ons gezicht verwennen met smeersels, zo weinig aandacht besteden we vaak aan onze lichaamshuid. Met deze lief-voor-je-lijf rituelen wordt ook die stralend, zacht en sterk.

  • Koud afdouchen
    In de zomer kost dat minder moeite dan in de winter. Begin er vandaag mee en je bent er binnen enkele weken aan gewend. Koud water is goed voor de doorbloeding, boost je energie en de huid knapt ervan op. Douche sowieso niet vaker dan een keer per dag en niet langer dan vijf minuten: beter voor de huid én het milieu. Zet de timer op je telefoon aan voordat je onder de douche stapt.
  • Insmeren met olie
    De structuur van (droge) bodyolie lijkt op huidvet waardoor het goed wordt opgenomen. Zeker als je huid nog een beetje warm en vochtig is (na het douchen bijvoorbeeld), kunnen de waardevolle voedingsstoffen uit een olie goed intrekken. Olie bewaakt de huidbarrière en dus ook de huidconditie. Al na een week dagelijks smeren voel én zie je zeker verschil.
  • Borstelen
    Strijk een grove borstel in opwaartse streken over je (droge) lichaamshuid. Zo verwijder je dode huidcellen, net als bij een scrub. Ook stimuleert je de bloedsomloop en zelfs de lymfedrainage. Doe het twee tot drie keer per week, bijvoorbeeld vlak voordat je gaat douchen.
O.a bij The Body Shop € 14-, Loïs Lee € 49,- en Hema € 6-  Beeld
O.a bij The Body Shop € 14-, Loïs Lee € 49,- en Hema € 6-

Proberen

Minder suiker
Suiker zit in zo’n beetje álles en is dan ook lastig uit je voedingspatroon te bannen. Maar vanaf vandaag minderen met voedingsproducten met geraffineerde suikers is altijd een goed idee. Al snel ga je het effect merken: minder moe, meer energie en een mooiere huid.

null Beeld

Elke dag

Yotox
Gezichtsgym, ook wel face yoga of ‘yotox’ genoemd, lijkt misschien tijdrovend, maar dat valt in de praktijk best mee. Vijf minuutjes per dag is al genoeg, bijvoorbeeld tijdens het aanbrengen van je gezichtsverzorging. Zoek online op face yoga en je vindt allerlei oefeningen die je gezichtspieren versterken, van een Lion’s Breath (brullen als een leeuw) tot de Buddha Face (overdreven de wangen opblazen). Of volg eens een lesje bij een expert, zoals Angela Kuipers. yuyogaandlifestyle.com of @yuyogaandlifestyle op Instagram

Nieuw begin

Liever voor je haar
Leg de föhn weg en probeer eens de haarvriendelijkere hair plopping truc waarbij je het vochtige haar voorzichtig in een katoenen T-shirt of speciale droogdoek wikkelt. Knijp altijd eerst voorzichtig overtollig water uit het haar en wrijf het nooit ruw droog. Ga ook liever niet slapen met nat haar, door het woelen kan het sneller afbreken. Verder is dagelijks wassen nergens voor nodig. Na een warme zomerdag of het sporten kun je het prima met lauw water uitspoelen in plaats van elke keer shampoo te gebruiken.

null Beeld

Elke dag

Dubbele reiniging
Reinig vanaf nu elke avond je huid optimaal volgens het double cleansing-principe. Zeker in de zomer is dat extra belangrijk, omdat filterdeeltjes van zonnebrandcrème sterk hechtend zijn. Een dubbele reiniging start altijd met een reinigingsolie die je over een vochtige huid masseert. Zo worden alle restjes vuil, filter en talg/transpiratie losgeweekt. Gebruik daarna een verfrissende gel of mousse om er zeker van te zijn dat de huid brandschoon en zacht is.

Elixir Collection The Ritual of Hammam shampoo en conditioner, per stuk € 17,50 (rituals.com) Beeld
Elixir Collection The Ritual of Hammam shampoo en conditioner, per stuk € 17,50 (rituals.com)

Elke week

Haardetox
Stylingproducten, maar ook zout en zand na een dagje strand laten restjes achter op je haar en hoofdhuid. Milde shampoos wassen deze niet weg. Daardoor wordt de onzichtbare build up steeds groter en zit je uiteindelijk met slap haar dat moeilijk in model te brengen is. De oplossing is een wekelijkse opschoning van haar én hoofdhuid met een speciale ‘scalp scrub’. Het maakt het haar niet alleen schoner, maar ook sterker en voller én het valt beter in model. Masseer de scrub voor het wassen rustig over een vochtige hoofdhuid en door het haar. Vervolg na het uitspoelen met een (sulfaatvrije) shampoo en conditioner of masker.

Proberen

Gezonde detoxkuur
Dat we regelmatig moe en lusteloos zijn, slecht slapen en vaak last hebben van darmklachten komt mede doordat we te veel eten, stelt dr. Alejandro Junger. Hij was jarenlang cardioloog in een New Yorks ziekenhuis en geldt als de Cleanse Master van Californië en de Hollywood-sterren. Zijn beproefde detoxprogramma Clean is een uitgekiende manier om je lichaam op een gezonde manier op te schonen. Junger: “Detoxen is niet schadelijk als je het op de juiste manier doet, dus onder begeleiding en met toevoeging van belangrijke voedingstoffen.” Zijn programma duurt drie weken. Dit is volgens hem precies lang genoeg om alle afvalstoffen in het lichaam kwijt te raken, én om te breken met slechte gewoontes en te wennen aan nieuwe, goede gewoontes. Clean, Alejandro Junger € 11,49 (HarperCollins), cleanprogram.com

null Beeld

Thuisoefening

Mooie billen
Traplopen, fietsen of steppen zijn goed voor stevigere billen en dijen, maar nog beter is elke dag een setje squats. Start met tien of vijftien squats per dag en breid dit elke week met vijf stuks uit. Belangrijk: stop niet na zes weken, maar houd deze gewoonte erin om de zwaartekracht voor te blijven. Een squat maak je door de benen te buigen alsof je op een stoel gaat zitten. Duw de billen naar achteren en zak dan rustig naar beneden terwijl je je rug recht houdt. De knieën mogen niet voorbij de tenen komen. Ga daarna weer terug naar de startpositie.

Proberen

Mediteren
Mediteren klinkt simpel, maar veel mensen vinden het moeilijk om dagelijks een moment te nemen en die concentratie op te brengen. Gelukkig zijn er allerlei apps en boeken die kunnen helpen. Het Handboek Meditatie van Deepak Chopra is een praktische handleiding om je stap voor stap te begeleiden (€ 22,50, Kosmos Uitgevers). Blijf je het toch een uitdaging vinden, bezoek dan eens de Mind Spa van Rituals in Amsterdam. Hier kun je terecht voor een ‘Brain Massage’ of een halfuurtje in een ‘Breathing Bubble’ om met een begeleidende meditatie in korte tijd diepe rust te ervaren (v.a. € 14,50 voor een sessie van 20 minuten, rituals.com).

null Beeld

Nieuw begin

Affirmaties
Affirmaties zijn bepaalde woorden en zinnen die bij herhaling invloed kunnen hebben op je dagelijkse gevoel van welzijn. Door de komende zes weken dagelijks positieve dingen tegen jezelf te zeggen – hardop en met een krachtige stem – zou je niet alleen meer rust, maar ook meer zelfvertrouwen en positievere gedachten kunnen krijgen. Dat werkt uiteindelijk weer door naar een fit, energiek en vrolijk gevoel. voorpositiviteit.nl of dagaffirmaties.nl

Thuisoefening

Sterke borst
Sterkere borstspieren zorgen voor een wat strakkere borstpartij. Deze simpele oefening doe je gewoon achter je bureau of op de bank. Zet de handen tegen elkaar voor de borsten. Houd de ellenbogen op schouderhoogte en druk de handen tegen elkaar aan. Dan voel je meteen dat de borstspieren zich aanspannen. Herhaal deze oefening dagelijks zo’n vijftien keer.

Lancaster 365 Cellular Elixir € 77,-, Lancôme Advanced Génifique € 90,-, Shiseido Ultimune Power Infusing Concentrate € 103,- (douglas.nl) Beeld
Lancaster 365 Cellular Elixir € 77,-, Lancôme Advanced Génifique € 90,-, Shiseido Ultimune Power Infusing Concentrate € 103,- (douglas.nl)

Elke dag

Lief voor je huid
Breid je dagelijkse huidverzorging eens uit met een serum. Door een variant te kiezen die specifiek past bij jouw huid-issues (vale of vlekkerige huid, droge plekjes, rimpels, vermoeidheid) kun je na enkele weken al veranderingen merken. Breng twee keer per dag aan onder je dag- en nachtverzorging. Er zijn ook serums die zorgen voor een algemeen betere huidconditie en zijn daardoor ook heel geschikt om in de zomer onder je zonnecrème aan te brengen.

Elke week

Gezichtsmassage
Trakteer je gezicht minstens twee tot drie keer per week op een doe-het-zelfmassage. Zo’n vijf minuten vlak voor je gaat slapen is al genoeg om de conditie van de huid te verbeteren. Het is goed voor de doorbloeding, bevordert de afvoer van afvalstoffen en maakt gezichtsspiertjes losser waardoor gespannen gelaatstrekken verminderen. Op YouTube vind je onder de zoekterm ‘gezichtsmassage’ allerlei instructiefilmpjes. Verwarm voor een soepele massage een paar druppels gezichtsolie tussen de handpalmen en strijk ze over een licht vochtige huid. Bijvoorbeeld vlak na de reiniging, want dan worden de voedende extracten beter opgenomen.

null Beeld

Proberen

Beautyfood
Naast goede beautyproducten draagt ook je dagelijkse voeding bij aan een sterke, stralende huid.

  • Ruwe, droge huid
    Waarschijnlijk eet je te weinig gezond vet. Essentiële vetzuren haal je uit vette vissoorten zoals zalm, haring en makreel en uit noten zoals walnoten en macadamianoten. Ook lijnzaad(olie) is een goede bron. Als je deze voeding wekelijks voldoende eet, hoef je geen extra omega-supplementen te nemen.
  • Doffe teint
    Eet vaker groenten die rijk zijn aan carotenoïden, zoals wortels, bietjes en rode en gele paprika’s. Onderzoek laat zien dat de huid door deze natuurlijke bron van pigmenten een gezondere uitstraling kan krijgen dan door de zon.
  • Zwakke, onrustige huid
    Bessen (vooral bosbessen) zijn extreem rijk aan antioxidanten en fytonutriënten die bijdragen aan een goede gezondheid en ontstekingen remmen. Ook groene thee en geelwortel (kurkuma/koenjit) vallen in deze categorie. Kleine moeite om dagelijks een van de drie aan je voedings-patroon toe te voegen.
  • Onzuivere, vette huid
    Eet eens wat vaker gefermenteerde voedingsmiddelen zoals yoghurt, tempé en zuurkool. Deze ondersteunen de groei van goede bacteriën in de darmen en dragen bij aan een goede spijsvertering. De conditie van de darmen werkt zeker door naar de gezondheid van de huid.
null Beeld

Nieuw begin

Bewust ademen
Zit je veel ‘in je hoofd’ of heb je last van negatieve gedachten, probeer dan eens heel bewust een paar keer overdreven diep adem te halen. Adem hierbij minstens drie keer in door je neus en heel langzaam door je mond uit. Dit helpt ook tijdens een indutmoment einde middag, om je direct weer gefocust en energiek te voelen.

O.a. Royal Green en Daily Supplements (hollandandbarrett.nl) Beeld
O.a. Royal Green en Daily Supplements (hollandandbarrett.nl)

Elke dag

Meer vocht én vet
Voldoende water drinken is een must (anderhalf tot twee liter water of thee per dag), maar voldoende vet is net zo belangrijk. Goede vetten zijn niet alleen een bron van energie, maar zorgen er ook voor dat het lichaam bepaalde vitaminen als A, D, E en K beter kan opnemen. Met als resultaat een fit gevoel, een stralende huid en een goede gezondheid. Eet dus elke week noten, avocado en vette vissoorten, of neem elke dag een omega-supplement. Voor vegetariërs bestaan er ook plantaardige omega-supplementen op basis van algen in plaats van visolie.

null Beeld

Proberen

Vaker seks
Tijdens het vrijen maakt je lichaam de gelukshormonen endorfine en oxytocine aan. Daardoor ontspan je en slaap je beter. Ook draagt seks bij aan een lagere bloeddruk en krijgt de hartslag en de bloedcirculatie een boost, vergelijkbaar met een rondje fietsen. Doordat je als vrouw meer oestrogeen aanmaakt, krijg je er ook nog eens een mooiere huid van.

Paula’s Choice Skin Smoothing Retinol Body Treatment € 33,- (paulaschoice.nl) Beeld
Paula’s Choice Skin Smoothing Retinol Body Treatment € 33,- (paulaschoice.nl)

Thuisoefening

Strakke armen
Als je op het punt bent gekomen dat je liever jurkjes en shirts met een lange mouw draagt, is het tijd voor actie. Schaf gewichtjes aan (twee pakken suiker van een kilo werken ook prima) en je kunt thuis elke dag aan de slag met armoefeningen. Een van de makkelijkste: ga op de rug liggen, knieën gebogen, voeten plat op de grond. Neem in beide handen een gewicht en til de armen op richting plafond. Buig je armen en laat ze achter je hoofd zakken, tot de gewichtjes bijna de grond raken. Breng ze dan weer terug in de startpositie. Ook een aanrader is dagelijks je armen insmeren met een verstevigende bodycrème. Als je specifiek ruwe plekjes en hyperkeratosis (rode pukkeltjes en verdikking van de huid op de bovenarmen) wil aanpakken, kan ook een exfoliërend bodyproduct helpen.

Elke dag

Voldoende slaap
Maak er een gewoonte van om zeven tot acht uur per nacht te slapen. Juist ook in de zomer als je misschien geneigd bent langer op te blijven. Slaap herstelt alle lichaamsfuncties en versterkt het immuunsysteem. Behalve genoeg uren pakken is het net zo belangrijk om elke avond rondom hetzelfde tijdstip naar bed te gaan en ’s ochtends weer op te staan. Ook in het weekend, aldus de beroemde Amerikaanse slaapexpert Dr. Rebecca Robins. Want dit blijkt het gunstigst te zijn voor je bioritme en daarmee voor je algehele gezondheid. @drrebeccarobbins op Instagram

Biotona Barley Grass Raw Powder € 22,99 (hollandandbarett.nl) en Super Green Mix € 24,99 (yoursuper.eu) Beeld
Biotona Barley Grass Raw Powder € 22,99 (hollandandbarett.nl) en Super Green Mix € 24,99 (yoursuper.eu)

Elke dag

Haarboost
Koper, selenium, zink en vooral biotine kunnen bijdragen aan mooi en gezond haar. Ga wel voor goede capsules met werkzame doseringen, te vinden bij merken als Kerabelle en Skin For Skin. En heb geduld, het duurt meestal wel zo’n twee tot drie maanden voordat het effect zichtbaar is. Ook dagelijks een shotje tarwegras of gerstegrasscheuten, vol fytonutriënten en plantaardige proteïnen, kan bijdragen aan een betere haar- en huidconditie.

Styling: Ilona Jongepier. | Fotografie: Dana van Leeuwen

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden