Nu 50% korting op 6-delige pannenset in verschillende kleuren!

Zoek binnen:

Elk jaar een kilo erbij

Door lichaamsbeweging verbranden we niet alleen vet, maar bouwen we ook spierweefsel op. Dat gebeurt overigens pas als ons lichaam merkt dat de spieren tekortschieten. Als reactie op inspanning worden ‘kapotte’ spiervezels hersteld én versterkt. Door met gerichte oefeningen bepaalde spiergroepen aan te pakken, wordt dat deel strakker. Bovendien heeft spieren opbouwen nóg een groot voordeel: spierweefsel verbruikt lekker veel brandstof, vetweefsel verbruikt helemaal niets. Hoe meer spierweefsel we hebben, hoe meer energie (lees calorieën) we dus sowieso verbruiken. Ook als we even helemaal niets doen.

Vier oorzaken
Inmiddels leven we in een tijd waarin de druk vanaf ons dertigste juist toeneemt: we werken aan onze carrière, krijgen kinderen en geven ons leven vorm. En juist dan zegt ons lichaam van nature dat het allemaal wel een tandje lager mag! Dit heeft vier veranderingen tot gevolg die elkaar ook nog eens versterken. Ten eerste hebben we de neiging om minder te bewegen. Daarnaast hebben we te weinig tijd, waardoor we ook qua eetgewoonten steeds vaker gemakkelijke maaltijden kiezen. Bovendien staan we bloot aan te veel stress én slapen we te weinig – beide slecht voor de lijn. Zie hier vier redenen waarom mensen dikker worden vanaf hun dertigste. Het goede nieuws: als je maar één van deze terreinen aanpakt, dan boek je al winst. Ook op de weegschaal!

Advertentie

Maak je druk, maak je dik!
Het is al langer bekend dat stress invloed heeft op ons gewicht, maar er is nog discussie over de manier waarop dat gebeurt. Sommige mensen gaan van stress namelijk juist meer eten, terwijl anderen nauwelijks een hap meer door hun keel krijgen. Er is echter aangetoond dat stress niet alleen overgewicht kan veroorzaken via het brein (meer eten), maar dat het ook een direct effect heeft op vetopslag. Ons lichaam reageert namelijk op drukke tijden door reserves aan te leggen. Wie gestrest is, kan dus beter geen vette of zoete dingen eten. Maar dat is waar ons lichaam om vraagt en waar veel mensen aan toegeven. We zullen onszelf dus in bescherming moeten nemen in tijden van liefdesperikelen of drukte, door geen chocolade of chips in huis te halen. Nog beter: voorkom stress en zorg voor een juiste balans tussen in- en ontspanning.

De beste afvalmethode
De beste afvalmethode is om je dagelijkse gewoonten eens goed onder de loep te nemen. Slaap en beweeg je genoeg? Is er voldoende tijd om goed voor jezelf te zorgen en hoe staat het met de hoeveelheid stress in je leven?

Vet verbranden
Als we in de loop der jaren steeds minder energie gaan verbruiken en ons eetpatroon niet aanpassen, blijft er steeds meer over om op te slaan. In vet dus. Dat gebeurt onder de huid en in de buikholte tussen de organen. Of het in de buik, benen of billen gaat zitten, verschilt per persoon, evenals hoe snel dat gebeurt. Maar waar het ook zit, om het vet weer kwijt te raken zullen we het moeten verbranden. Veel mensen denken dat ze bijvoorbeeld het vet op hun buik kunnen kwijtraken door hun buik te trainen, maar zo werkt het niet. Vet moet namelijk eerst in de lever worden omgezet in suikers voordat het verbrand kan worden. We verbruiken dus niet letterlijk vet, maar suikers. Die omweg via de lever betekent dat we niet kunnen beïnvloeden waar het vet precies vandaan komt. Door alleen onze buik te trainen zullen we op den duur wel buikvet kwijtraken, maar ook onze billen en heupen worden slanker. Het gebeurt gewoon over de gehele linie.

De noodzaak tot verandering

Er zijn helaas maar weinig mensen tot verandering te bewegen als ze nog niet direct problemen ondervinden van hun leefgedrag. We komen vaak pas in actie als we écht niet meer goed in ons vel
zitten, doodmoe zijn, alwéér een kledingmaat groter nodig hebben of gezondheids­problemen ondervinden. Om te veranderen, zijn drie dingen belangrijk: je moet het écht willen, je moet het gevoel hebben dat je het kunt, én het moet prioriteit hebben. Welke gewoonte we onszelf vervolgens ook af- of aanleren (minder eten, meer bewegen of beter slapen) we zullen het de rest van ons leven moeten volhouden. Want afvallen is één ding, goed voor onszelf blijven zorgen en op gewicht blijven is misschien wel het aller­moeilijkste wat er is.

Gewicht is geen doel op zich
Wanneer ons lichaam van slag raakt door te veel eten, te veel stress en te weinig slaap en beweging, raakt ook de hormoon­huishouding stevig ontregeld. En dat is goed te merken: de menstruatiecyclus krijgt meer impact, ons haar wordt dof en futloos en de conditie van onze huid holt achteruit. De periode rond ons dertigste, veertigste jaar is ideaal om dit soort dingen recht te zetten. Gewicht zou daarom eigenlijk geen apart doel moeten zijn, het gaat om het hele plaatje.

PS
Lukt het niet om die kilo extra per jaar te vermijden? Dan is er één troost: na ons vijfenzestigste neemt ons gewicht juist langzaam af.

Tekst: Denise Hoogland

beauty

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien