50% korting op dagentree bij verschillende wellness resorts >

Zoek binnen:

Pieker je veel? Val zonder getob in slaap met deze tips

In bed, licht uit en dan… piekeren? Zorgen die overdag behapbaar lijken, worden in het donker groter en groter. Daarom geeft Libelle tips om te stoppen met piekeren.

  • Bouw activiteiten ’s avonds langzaam af
    Ga een uur voor het slapen niet meer achter de computer zitten en kijk geen tv meer.
  • Probeer je gedachten te sturen
    Durf te dromen over de fijne dingen die staan te gebeuren en laat negatieve gedachten los. Elke keer als ze zich opdringen, kunnen ze ook weer aan de kant geschoven worden. Besteed er geen aandacht aan.
  • Doe een paar ontspanningsoefeningen
    Piekeraars liggen vaak gespannen in bed. Doe eens een ontspanningsoefening: span het hele lichaam aan en ontspan daarna één voor één de ledematen. Eerst de linkerhand, dan de linkervoet, enzovoorts.
  • Vertraag je gedachten
    Probeer van een afstand naar de piekergedachten te kijken en vertraag die gedachten zo dat je langzaam in slaap valt. Probeer bewust in het moment te leven en niet bezig te zijn met wat gaat komen.
  • Doe eens aan lichttherapie
    Ga elke ochtend op een vast tijdstip voor een blauwe lamp zitten. Deze lamp maakt het verschil tussen nacht en dag groter. Hij onderdrukt actief melatonine ’s ochtends en zorgt dat er ’s avonds (bij duisternis) sneller melatonine wordt aangemaakt. Misschien stop je niet direct met piekeren, maar je gaat er vast wel sneller van slapen.
  • Beweeg overdag
    Zorg 2 tot 3 uur voor het slapengaan voor beweging: hieruit vloeit loomheid voort. Maar pas op: te kort voor bedtijd sporten is niet goed, omdat het lichaam dan nog adrenaline aanmaakt en daardoor wordt slapen juist bemoeilijkt.
  • Ontspan en neem een bad
    Neem voor het slapengaan een bad. Het lichaam komt sneller in ruststand als de huidtemperatuur stijgt.

LEES OOK:

Advertentie

De leukste artikelen van Libelle ontvangen in je mailbox? Meld je aan voor onze nieuwsbrief.

BEKIJK OOK DEZE VIDEO: Val je moeilijk in slaap? Dokter Rutger geeft tips.

 

Beeld: Getty Images

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien