50% korting op dagentree bij verschillende wellness resorts >

Zoek binnen:

Welke melk is het gezondst?

Vroeger was melk nog goed voor elk, maar die tijd is voorbij. Tenminste, als we het hebben over koemelk. Van soja- tot amandel- en kokosmelk: in de supermarkt stikt het van de varianten. Maar welke melk is nou het gezondst?

Twee diëtisten namen de verschillende ingrediëntenlijsten onder de loep en zetten de voor- en nadelen van de verschillende soorten melk op een rijtje.

Advertentie

  • Lactosevrije melk
    Lactosevrije melk heeft alle positieve eigenschappen van gewone koemelk, maar heeft een toegevoegd enzym dat lactose afbreekt. Lactose is een natuurlijke suiker die bij sommige mensen spijsverteringsproblemen oplevert. Het smaakt vrijwel hetzelfde als koemelk. Net als met koemelk is er een volle- en een halfvolle variant. Tenzij je ondergewicht hebt is het verstandig te kiezen voor halfvolle melk.
  • Amandelmelk
    Amandelmelk is heel erg populair. Het heeft de helft minder calorieën dan magere melk, maar ook een stuk minder proteïne. Suiker is het tweede ingrediënt op de lijst, wat amandelmelk ook meteen de zoetste variant maakt. Hoewel het naar noten smaakt, is het percentage amandel wat erin zit maar twee procent. Het grootste voordeel van deze melk is dat het vitamine E bevat. De diëtist raadt vanwege het hoge suikergehalte aan om de ongezoete variant te kopen.
  • Sojamelk
    Sojamelk komt qua hoeveelheid proteïne het dichtst in de buurt van gewone melk. Gewone sojamelk bevat veertig calorieën per glas en heeft een zoetige smaak. Het heeft geen slechte gevolgen voor het cholesterol omdat er weinig verzadigd vet in zit. De melk is geschikt voor mensen met een lactosevrij dieet en zit vol proteïne en calcium. Over sojamelk zijn de meningen nogal verdeeld. Tegenhangers zeggen dat het hormoon oestrogeen in soja nadelige gevolgen heeft voor de gezondheid, maar dat is niet wetenschappelijk onderbouwd.
  • Kokosmelk
    Kokosmelk bevat weinig calorieën (27 per glas), maar er zit er helaas ook weinig proteïne in. Kokosmelk bevat iets meer vet dan halfvolle melk.
  • Rijstemelk
    Rijstemelk zit vol proteïne, vitamine D2 en B12, bevat weinig vet maar ook heel weinig proteïne. Met 47 calorieën per glas levert rijstemelk ongeveer net zoveel energie als koemelk. De melk is niet geschikt voor kinderen onder de vijf jaar omdat rijst van nature kleine hoeveelheden arsenicum (wat ook wordt gebruikt als rattengif) bevat.
Bron: The Daily Mail Fotografie: Bart Brussee 

voor jou geselecteerd

Laat meer voor jou geselecteerd zien