Interview

BRIDGET maasland: “Ik verlies mezelf te snel in relaties”

null Beeld Feriet Tunc
Beeld Feriet Tunc

Presentatrice Bridget Maasland (47) zit niet stil. Ze is bezig met drie ­programma’s én ze rondde afgelopen jaar een regieopleiding af. “Volgens mijn psycholoog maken vrouwen hun beste werk doorgaans ná de overgang. Dus ik zit te wachten.”

Caspar PistersFeriet Tunc

En óf Bridget Maasland plannen heeft, deze kerst: met zoon Mees (13) trekt ze eropuit. De natuurweelde van Noorwegen staat op het programma. “We zoeken de sneeuw en de kou op, compleet met slee en sledehonden”, vertelt de 47-jarige presentatrice. Na een druk jaar is kerst voor Bridget een periode om tot rust te komen. “Ik ben dol op de sfeer van kerst: samen met mijn zoon de boom optuigen, tradities, lekker koken met z’n allen. Er zit vaak ook wel wat druk omheen, van die bezoekjes die dan leuk móeten zijn. Maar al met al vind ik het een leuke tijd. Met mijn ouders heb ik verschillende winkels gehad, vroeger kleding en nu interieur. Tijdens de feestdagen vond ik het altijd heerlijk om in de zaak te staan, een enkele keer doe ik dat nog weleens.”

We zitten in een Amsterdamse eetgelegenheid, min of meer om de hoek bij Bridget. Afgezien van dit interview en de bijbehorende fotoshoot is het vandaag een relaxed dagje voor de presentatrice. RTL Boulevard is vaste prik, ze presenteerde make-overprogramma Hotter than my daughter voor de tweede keer, en ze doet als deelnemer mee aan Het perfecte plaatje, bij RTL4. Bridget: “Eerlijk gezegd was ik het overzicht even kwijt, de afgelopen maanden. Van die dagen waarop ik om vijf uur ’s ochtends de deur uitga, om elf uur ’s avonds thuiskom en denk: wat morgen? Nu is er gelukkig weer wat rust in de tent.”

null Beeld

Meer Bridget

Snoep verstandig, eet een appel’; via deze reclame maakt Nederland voor het eerst kennis met Bridget Maasland, dan vijf jaar oud, geboren in Den Haag. Het blijkt later de opmaat voor een rijke tv-carrière. Bij muziekzender TMF leert ze de kneepjes van het vak, daarna gaat ze aan de slag bij jongerenzender BNN waar ze programma’s ­presenteert als De nationale IQ test en Katja vs Bridget. Bij RTL heeft ze een vaste plek achter de desk bij RTL Boulevard en nam ze het ­programma Hotter than my daughter over van Gordon. In 2006 poseerde ze voor ­mannenblad Playboy. De ­opbrengsten gingen naar haar stichting Dutchpuppy.

Maak je betere foto’s sinds je deelname aan Het perfecte plaatje?

“Het is serieus het leukste programma waaraan ik ooit heb meegedaan. We zijn al sinds maart met opnames bezig, dus het is een lang traject. Ik doe niet snel mee aan dit type programma, juist het wedstrijdelement staat me tegen. Die psychologische druk onderling vind ik een beetje naar, maar dit stond boven aan mijn lijstje. Het is heel intensief en ik leer echt over een vaardigheid die mijn interesse heeft. Tijdens corona ben ik afgestudeerd aan de Amsterdamse Filmschool, ik deed de regieopleiding voor film en tv-series. Ook iets wat ik al lang wilde.”

Je bent volop in ontwikkeling?

“Stilstaan is voor mij geen optie, ik ga door. Soms moet ik daarvoor bijleren. Ik heb een eigen productiehuis gehad, destijds sprong ik in het diepe en leerde ik door te doen. Met regie durfde ik dat niet. Een soort faalangst stak de kop op. Ik hoorde de mensen al denken: ‘Bridget Maasland regisseur? Denkt ze dat ook te kunnen?’ Blijkbaar ben ik daar toch gevoelig voor.”

Wat voor films zou je willen maken?

“Ik houd erg van Franse films, met personages die authenticiteit hebben. De film Les petit mouchoirs vind ik fantastisch, over een groep vrienden die elk jaar op vakantie gaat. Er gebeurt iets noodlottigs, waardoor het verhaal een twist krijgt. Ik kan me voorstellen dat ik met vrienden op vakantie ben en het precies zo gaat. Dat realistische spreekt me aan.”

Plaats ik je in de filmhuishoek?

“Soms duik ik een filmhuis in en dompel ik me helemaal onder. Dan kijk ik drie films achter elkaar. Maar uiteindelijk ben ik ook een commercieel meisje, dus het zal wel iets op dat snijvlak worden. Voorlopig ben ik vooral blij dat ik de opleiding heb afgerond, er staan nog geen projecten in de steigers.”

null Beeld

In een interview vertelde je dat je in de overgang zit en dat vrouwen doorgaans ná de overgang hun beste werk maken.

“Ja, dat zei mijn psycholoog. In die fase ben je als vrouw onafhankelijk en zelfstandig. Je hebt je leven op de rit, en dan komt vaak pas je meesterwerk.” Ze lacht: “Dus ik zit te wachten.”

Resoneerde die gedachte bij je?

“Ik vond dat wel prettig, ja. Ik zit nu in het voorstadium van de overgang, alles wordt minder. Dat duurt zo’n vijf jaar. Ik neem hormonen, ik smeer, ik probeer alles te doen om me daar een beetje goed doorheen te slaan. Mijn moeder had het er destijds erg moeilijk mee. Soms nog steeds, en ze is in de zeventig. Ik dacht: het is klaar nu, voor de natuur ben ik niks meer waard. Mijn psych zei: dat is helemaal niet waar. Je weet nu pas wie je bent, waar je staat, je verdient je eigen geld. Toen ik het zo bekeek, vond ik het minder erg. Ja, verval en ellende, maar ik krijg er wel iets voor terug.”

Niets meer waard, dat is ook wel een fatalistische manier van denken?

“Ik ben vrij fatalistisch. Dat herken ik. Ik ben blij dat ze mij een andere kant heeft kunnen doen inzien. Ze is wat ouder en heerlijk duidelijk: ‘Daar moet je mee ophouden, probeer het nou eens zo. En waarom zou je altijd...’ Jeetje, wat een ­eyeopeners. Ik had dat echt nodig.”

Wat zijn dingen die je hebt opgepikt?

“Waar ik het meest aan heb in het dagelijks leven is dat ik problemen niet op elkaar moet stapelen, maar naast elkaar moet plaatsen. Vaak gaat er veel tegelijk mis. Als je er een stapel van maakt, wordt het één groot ding waar je niet overheen kunt kijken. Zet je de afzonderlijke issues naast elkaar, dan houd je overzicht. En wat prettig was om te horen: ik mag mijn privéleven privé laten zijn. Ik zit al zesentwintig jaar in het vak en al die tijd sta ik in de etalage, zoals zij het verwoordde. Mijn werk en ­privéleven liepen nogal door elkaar. Omdat ik dacht: ik ben bekend, ik móet veel delen. Dat hoeft dus helemaal niet, want dan ben ik de hele dag kwetsbaar en kan iedereen me neermaaien. Of me ophemelen, dat gebeurt ook. Eigenlijk wil ik al die dingen niet.”

null Beeld

Je trekt liever zelf je conclusies of je het wel of niet goed doet?

“Ja, in plaats van dat een ander dat voor mij doet. Voor mijn werk vind ik in de belangstelling staan leuk. Privé heb ik er nul ­behoefte aan.”

Denk je dat mensen het onderscheid kunnen maken?

“Als het duidelijker is voor mezelf, draag ik dat uit en wordt het ook duidelijker voor anderen.” Aan aandacht had Bridget de afgelopen tijd geen gebrek. Ze vertelt erover in de podcast Dit komt nooit meer goed van Roos Schlikker en Malou Holshuijsen. De aflevering is getiteld Bridget Maasland & ‘De Zanger’. Haar kortstondige relatie met De Zanger – ze laat zijn naam graag buiten dit artikel – wordt in 2020 uitvoerig door de media en showrubrieken behandeld. (In het kort: terwijl Bridget denkt dat hij vrijgezel is, blijkt hij nog steeds met zijn ex te zijn. Fans beschuldigen Bridget ervan dat zij hem en zijn toch-niet-ex uit elkaar probeert te drijven.) Reacties op sociale media leiden uiteindelijk tot dreigbrieven aan haar adres en zelfs inbraak en vernielingen. Het raakt Bridget diep en ze neemt een psycholoog in de arm om met de gekte te kunnen omgaan.

Deze mate van in de spotlight staan had je nog nooit meegemaakt?

“Een tsunami van mensen die iets vinden, het was onvoorstelbaar. Er viel een last van me af nadat ik mijn kant van het verhaal deelde in die podcast. Nu is het klaar, ik hoef het er niet meer over te hebben. Ik wilde één keer duidelijk maken: mensen kunnen er zo naast zitten. Ze hebben geen idee hoe ik me echt voelde, in hoeveel angst ik heb geleefd, hoe verdrietig ik was. Denk alsjeblieft na voordat je iets roept over iemand. Ik krijg veel positieve reacties, mensen die me schijven: ik heb ook weleens iets onaardigs over je gezegd en geschreven, dat spijt me. Als ik er een paar heb kunnen overtuigen, is het goed. Ik kan het nu loslaten.”

Hoe kijk je nu terug op de affaire?

“Als een totale midlifecrisis. Bang om alleen over te blijven. Als iemand je alle aandacht geeft, denk je: o, ik ben toch wat waard. En er dan vol instinken. Achteraf denk ik: wat? Dat was zo raar, wat was er met me aan de hand?”

null Beeld

Je grapte aan het begin van ons gesprek tussen neus en lippen dat je niet goed bent in relaties. Is dat echt een idee dat je gaandeweg hebt opgepikt?

“Ik heb het idee dat ik mezelf er te snel in verlies. Als een kameleon. Ik buig snel naar wat ik denk dat de ander van mij wil en dan raak ik mezelf kwijt. Dat hoeft helemaal niet, ik ben leuk genoeg. Ik heb niet zozeer het gevoel dat ik slecht ben in relaties, maar als ik verliefd ben is er geen land met me te bezeilen. Het zou helpen als iemand mij het gevoel geeft dat ik als mezelf goed genoeg ben. Ik ben heel, heel zorgzaam. Dat is het laatste wat mensen van mij verwachten.”

Op het pleasende af?

“Ja, absoluut. Helemaal niet prettig.”

Ben je er al iets beter in geworden?

“Ik denk het wel. Ik blijf het zorgzame type dat alles uit haar handen laat vallen voor een ander, ik probeer daar tegenwoordig wel bij te blijven nadenken. Maar ja, ik ben nu niet verliefd, dus dat kan ik nu makkelijk zeggen. Het zou goed voor me zijn om weg te blijven bij de echte haantjes. Iemand mag mij ook weleens verzorgen. En dat mag ik ook weleens toelaten.”

Sta je, nu je het middelpunt van zo’n ­mediastorm bent geweest, anders ­achter de desk van RTL Boulevard?

“Als iets me niet aanstaat, trek ik aan de bel. Dat heb ik altijd al gedaan. Ik weet dat bij Boulevard altijd wederhoor wordt gepleegd, er wordt nooit iets zomaar uit de lucht gegrepen. We weten het zeker, anders brengen we het niet. Ik trek wel die lijn, misschien meer dan ooit. Sommige ­dingen gaan ons niets aan.”

null Beeld

Heb je het idee dat er een afstand zit tussen wie je bent en het beeld dat over je bestaat?

“Volledig.”

Kun je beschrijven waar dat in zit?

“Dat is lastig, omdat iedereen zich een eigen beeld vormt. Ik lees de dingen die over me voorbijkomen zo min mogelijk, ik weet niet wat mensen denken en waarom.”

Maar je reageert net best resoluut. Dus je hebt er vast een gevoel bij?

“Jawel, maar het lijkt dan alsof ik een ander ervan wil overtuigen dat ik een heel leuke, zachte moeder ben. Wat er ook gebeurt, dat is het allerbelangrijkst in mijn leven. Ik weet dat en mijn zoon weet dat. Ik ben een hardwerkende vrouw en moeder die net als ieder ander weleens keuzes maakt waarvan je denkt: moet dat nou? Maar ik heb niet het idee dat ik me aan wie dan ook hoef te verantwoorden.”

‘Ze is zo’n leuke moeder’, dat is nou nooit eens het bericht dat viral gaat.

“Nee, terwijl als je het aan mijn zoon vraagt, dat altijd de kop boven het verhaal zou zijn. Moeder zijn vind ik het allermooiste wat er is. Het is allesomvattend en ik wil er de allerbeste in zijn. In mijn werk haal ik het beste uit mezelf, als moeder wil ik dat nog een factor extra. Het kost me totaal geen moeite. Als ik een lange dag heb, kook ik ’s ochtends al zodat Mees het ’s avonds alleen maar hoeft op te warmen. Ik zorg ervoor dat hij genoeg liefde krijgt en in zichzelf gelooft. Zelfvertrouwen is belangrijk voor een kind. Mees heeft een pittig jaar achter de rug. Zijn bonusmoeder is overleden, hij ging naar de middelbare school in een moeilijke tijd, een nieuwe omgeving waaraan hij moest wennen. Het is fijn dat we het einde van het jaar samen doorbrengen en vooruit kunnen kijken naar het nieuwe jaar. Ik hoop dat komend jaar een beetje blijft zoals nu. Het is rustig en dat is ook weleens lekker.” ■

voor het laatst...

In Wanneer heb je voor het laatst… op Libelle TV geeft Bridget antwoord op prangende ­vragen.

  • Styling: Geryanne Katerberg. Haar en make-up: Jedidjah Kuijten. m.m.v.: Asos (jurk), Sam Edelman (schoenen), Sieraden (Sif Jakobs), Drykorn via P.I.L. Fashion (jas), Knit-ted (trui), Livera (pantoffel) Met dank aan: Morgan & Mees Amsterdam
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden