null Beeld

De 5 grootste misverstanden over gezond eten

Hele broden casino wit wegwerken is geen goed idee, maar met af en toe je tanden in een croissant zetten is niks mis. Diëtist Janet Helm zet de 5 grootste misverstanden over gezonde voeding op een rijtje. 

Susan Dalstra

Ons beeld van gezonde voeding wisselt zo ongeveer met de week. Een paar jaar geleden telde een boterham met kaas en een glas halfvolle melk nog als een prima lunch, nu is het volgens sommige voedingsexperts zo ongeveer het slechtste wat je je lichaam kunt aandoen. Natuurlijk is het allemaal niet zo zwart-wit en ligt de waarheid een stuk genuanceerder.

Voedingsdeskundige, trendwatcher en diëtist Janet Helm zette daarom de 5 grootste misverstanden over gezonde voeding op rij. Blijkt dat een bammetje met een plak Beemster nog helemaal zo slecht niet is.

1. Boter mag weer: niet echt

Boter wordt tegenwoordig neergezet als een soort superfood. Vooral de varianten met veel verzadigd vet als kokosolie en roomboter worden jubelend ontvangen, maar die lof is niet helemaal terecht. Alleen omdat iets minder slecht blijkt dan altijd werd gedacht, is het niet meteen gezond.

Boter wordt in onderzoek gelinkt aan de preventie van hart- en vaatziekten. Het klopt dat bij mensen die veel verzadigde vetten eten, minder vaak hartziektes werden vastgesteld. In het onderzoek is alleen niet gekeken naar wat de mensen daarnaast nog meer aten. Ze weten bijvoorbeeld niet of de groep die minder verzadigd vet eet, in plaats daarvan meer geraffineerde suikers binnenkrijgt en daarom iets sneller hartproblemen kreeg in vergelijking met de verzadigde vetten-groep. Als het verzadigd vet wordt vervangen door onverzadigde vetten als olijfolie en noten, is het risico op hart-en vaatziekten juist weer kleiner.

Uit het jaarlijkse gezondheidsrapport van de Amerikaanse overheid blijkt dat mensen juist teveel verzadigd vet binnenkrijgen, vooral de groep ouder dan 50. Het is ook weer niet niet nodig om de boter of kokosolie linea recta de kliko in te gooien, maar geloof niet dat deze producten het toonbeeld van gezond zijn.

2. Vermijd geraffineerde granen: niet helemaal

Wit brood, pasta en pizzabodems zijn inderdaad niet zo goed voor je. Het advies luidt dan ook om geraffineerde granen te vervangen voor de volkoren variant. Probeer dan ook echt zoveel mogelijk volkoren producten te eten, maar voel je niet schuldig als je een keer in een stuk stokbrood of een croissant hapt. Alles met mate natuurlijk, maar geraffineerde granen zijn niet zo giftig als ze tegenwoordig worden afgeschilderd. De meeste geraffineerde granen hebben weinig vezels, maar daarentegen wel weer ijzer, vitamine B en foliumzuur.

3. Vers is het beste: niet altijd

Natuurlijk is het goed om verse, lokale seizoensproducten te eten. Het is nog beter als je je groente en fruit koopt op een boerenmarkt. Maar laten we realistisch blijven: dat lukt niet altijd. Het belangrijkst is dat je groente en fruit binnenkrijgt in welke vorm dan ook. Onderzoek toont keer op keer aan dat bevroren groente net zo voedzaam zijn als verse. Bovendien gaan er ook vitamines verloren als je je verse groente en fruit te lang laat liggen. Als vers fruit in je huis de neiging heeft te rotten voordat je eraan toe komt het op te eten, kun je net zo goed kiezen voor (ongezoete) bevroren blauwe bessen of fruit dat op water staat.

4. Alleen door de buitenste paden van de supermarkt lopen: niet nodig

Dit advies wordt vaak gegeven omdat in de buitenste gangpaden de meeste versproducten liggen. Best een handige tip, ware het niet dat er ook in het midden van de supermarkt ook een hoop producten liggen die je zonder schuldgevoel in de boodschappenkar kan gooien. Wat dacht je bijvoorbeeld van volkoren pasta, bruine rijst, quinoa, noten, bonen, bevroren groente en gedroogd fruit? Zonde om die gangen over te slaan. Bovendien is tegenwoordig niet meer iedere supermarkt zo opgebouwd, dus neem dit advies niet te serieus. Die Bounty’s en Marsen naast de kassa zijn veel gevaarlijker als je met een knorrende maag staat af te rekenen.

5. Ga voor de gezonde optie: niet altijd

Een veganistische salade klinkt heel gezond, maar kan net zoveel calorieën bevatten als een bordje pasta. Die salade is een prima gezonde optie, maar niet als je onder het credo ‘het is toch gezond’ veel meer eet dan normaal. En dat is toch wat veel mensen geneigd zijn te doen. Onderzoek gepubliceerd in het magazine International Journal of Obesity wijst uit dat mensen van de gezonde voeding veel grotere porties binnenkrijgen omdat ze denken dat er minder calorieën in zitten – terwijl het aantal calorieën vaak gelijk is aan de minder gezonde optie. Zodra op een verpakking staat dat er weinig vet in zit, eten mensen meer omdat het schuldgevoel minder groot is. Gewoon luisteren naar je lichaam is daarom altijd nog de beste optie.

Bron: The Huffington Post. Beeld: iStock

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden