null Beeld Getty Images/iStockphoto
Beeld Getty Images/iStockphoto

De Dag Nadat – ik slachtoffer werd van phishing

Hier kun je lezen hoe het verder ging nadat Leonie (33) in een nepmail van de bank trapte en er honderden euro’s van haar rekening werden afgeschreven.

Online redactie LibelleGetty Images/iStockphoto

"Het is allemaal goed gekomen. Ik heb aangifte gedaan bij de politie en die is doorgestuurd naar de bank. Zo heeft de bank het geld kunnen terughalen en een paar weken later stond het weer op mijn vaders rekening. Ik weet één ding zeker, dit overkomt me nooit meer. Ik heb me zo rot gevoeld, ik was vooral boos op mezelf. Een paar weken na dit voorval kreeg ik nog zo’n mailtje. Dat heb ik niet eens meer geopend. Ik dacht: ‘Als de bank me wil spreken, dan bellen ze maar'."

Opgelicht?

"Gelukkig ben ik geen wantrouwiger persoon geworden, maar ik merk wel dat ik beter oplet met internetbetalingen. Zo had ik laatst online kaartjes besteld voor het Arsenaal in Vlissingen. Toen die kaartjes er na twee dagen nog niet waren, sloeg de schrik me om het hart. Ik zou toch niet weer zijn opgelicht? Ik heb direct gebeld en gelukkig waren de kaartjes gewoon onderweg."

Geblokkeerd

"Mijn vader heeft vijf dagen zonder geld gezeten, omdat zijn rekening en pas waren geblokkeerd. Dat was vervelend, want hij moest geld lenen voor boodschappen. Maar goed, na vijf dagen had hij alweer een nieuwe pas. De bank heeft ons goed geholpen. Ook ons contact is inmiddels ook een stuk beter, dus gelukkig is alles weer bij het oude."

De beste berichten van Libelle in je mailbox ontvangen? Meld je nu aan voor de nieuwsbrief!

Interview: Lieneke van der Fluit. Beeld: Istock.

Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden