MAATSCHAPPIJ

DIT IS MIJN ZAAK! Deze 50-plussers begonnen voor zichzelf

null Beeld Petronellanitta
Beeld Petronellanitta

Geen baas die in je nek hijgt, zelf de regels bepalen: steeds meer vrouwen beginnen een eigen bedrijf. Juist 50-plussers gaat dat goed af. “We hebben een enorme drive om nieuwe klanten binnen te slepen.”

null Beeld

Renée Korbee (57) studeerde ooit kunstgeschiedenis, maar werkte met name als administratieve kracht. In 2017 begon ze met een vriendin Art Connectors, een bedrijf dat kunstadvies geeft.

“Marja en ik kwamen elkaar tegen op een feestje en we bleken dezelfde ideeën te hebben over kunst en hoe je die toegankelijk maakt voor een breed publiek. Ons bedrijf richt zich op het toepassen van kunst in openbare ruimten, zoals scholen, theaters, winkelgebieden en parken. Maar ook fietstunnels en parkeergarages willen wij een andere sfeer geven, opvrolijken.

Vaak nemen we interviews af bij omwonenden of ondernemers: wat willen jullie, waar zit je niet op te wachten? In de winkelstraat van Noordwijk lieten we verlichte tegels leggen met de geschiedenis van het dorp erop afgebeeld: monumenten, personen en het verenigingsleven. Onze leeftijd is een voordeel. Al die jaren musea, exposities en kunstenaarsbezoek in binnen- en buitenland leverde ons een enorm bestand aan kunstenaars op. We hebben een enorme drive om nieuwe klanten binnen te slepen. Marja is goed op sociale media, vooral Instagram is belangrijk in ons vak. Ook is zij heel secuur, terwijl ik wat slordiger ben. Ik ben doortastend en vaak overenthousiast, zij is realistischer. Zo vullen we elkaar goed aan.

Als je een bedrijf start, moet je een lange adem hebben, vooral in ons vakgebied; soms zit er anderhalf jaar tussen de eerste afspraak en de uiteindelijke go. En je hoort vaker nee dan ja, daar moet je tegen kunnen. Afgelopen coronajaar was het even spannend, maar het werk van onze opdrachtgevers, vaak gemeenten of andere overheidsinstellingen, ging door. Sinds een paar jaar richten we ons ook op de meer luxe business. Zo maken we kunstvoorstellen op maat voor superjachten. Toen we voor het eerst over die werf liepen, knepen we elkaar in de arm: wat komen we toch op gave plekken!” artconnectors.nl

null Beeld

Suzanne Orie (51) begon vier jaar geleden met haar compagnon Ellen (online) meubelzaak 4x6 SOFA. Daarvoor werkte ze als inkoper bij o.a. Mexx en de Bijenkorf.

“Het eerste jaar dat we op de Woonbeurs stonden, merkten we meteen dat mensen enthousiast werden van ons concept. Zo’n kick! Een bank kopen leuk en aantrekkelijk maken met een overzichtelijk assortiment, dat was ons idee. Stijlvoller dan Ikea en maar een tíkje duurder.

Ellen en ik waren al sinds ons zevende dik bevriend. Hoewel het contact verwaterde, bleven we elkaar wel volgen. Ik werkte lang in de detailhandel, waarvoor ik veel moest reizen. Met de komst van mijn derde kind was dat niet meer te doen. Toen ben ik gaan freelancen bij online winkels om digitale ervaring op te doen. Ellen kwam langs en legde haar ‘bankenplan’ op tafel. Of ik wilde meedoen? Voordat ik het wist, zaten we bij de Kamer van Koophandel! Ellen had op dat moment nog een baan, dus zij werkte in de avonduren aan ons bedrijf. Inmiddels is ook zij fulltime voor 4x6 SOFA aan de slag.

Ellen is strategisch goed, ik ben meer de ondernemer. Ik kijk naar de korte termijn en snelle kansen. Dan zit je elkaar weleens in de haren, maar het is ook goed, want beide kanten heb je nodig in een bedrijf. Verder ben ik wat emotioneler, Ellen is meer rationeel. Qua smaak zitten we veelal op één lijn. Een tegenvaller vind ik de ‘randzaken’ waar minder mijn kracht ligt, zoals logistiek en boekhouding.

De coronacrisis zagen we als kans: we voerden Facetime-gesprekken met klanten, met als voordeel dat we ook bij de klant thuis konden kijken en we passend advies gaven. Toch zijn we zijn blij dat we weer mensen in de showroom mogen ontvangen. Ik heb nooit getwijfeld of ik te oud was voor dit avontuur, ik had juist veel zin om het over een andere boeg te gooien. Onze werknemers en freelancers zijn wel een stuk jonger. Dat werkt goed.” 4x6sofa.com

null Beeld

Mariska de Jong (49) begon in 2020 een eigen uitvaart-onderneming. Voor die tijd werkte ze in het onderwijs en de zorg.

“Twaalf jaar geleden verhuisde ik met mijn toenmalige man en zoon van Suriname naar Haarlem. Mijn diploma’s werden in Nederland ondergewaardeerd, maar in plaats van thuis te gaan zitten pruilen zag ik het als een kans om weer te gaan studeren. Ik deed een opleiding tot manager in de zorg en werkte vervolgens als locatiemanager in de kinderopvang.

Maar één sector bleef mij trekken: de uitvaartbranche. De dood heeft me altijd al geïnteresseerd. Als kind was ik misdienaar in de kerk in Suriname, stiekem bleef ik hangen als er begrafenissen waren. Ik keek naar de dragers, naar de rituelen. Ook het fotograferen van begraafplaatsen, in Nederland, maar ook van Italië tot Senegal, is een hobby. In 2019 zette ik mijn fascinatie om in een opleiding tot uitvaartverzorger, en daar ben ik dolgelukkig mee.

Mijn eerste uitvaart was die van een neef. Heftig en ingewikkeld, ook omdat ik hem moest repatriëren naar Suriname. Gelukkig liep het voorspoedig. Mijn clientèle komt tot nu toe uit mijn eigen netwerk, ik heb een grote vrienden- en kennissenkring. Mond-tot-mondreclame werkt toch het best. Daarbij kan ik aardig babbelen en zie ik er kleurrijk uit. Dat zijn aspecten die helpen als je ondernemer bent. Je moet in elk geval niet verlegen zijn en lef tonen.

Klantenbeheer en -behoud is ook erg belangrijk. Gelukkig voel ik de wensen van anderen goed aan. Bij een van mijn uitvaarten is dankzij de samenkomst een familieruzie beslecht. Dat was zo bijzonder om mee te maken.Denk niet dat je rijk wordt met dit beroep. Ik doe het ook niet voor het geld, maar vanuit bezieling en overtuiging. Ik wil de uitvaarttradities in Nederland een beetje opschudden, vrolijker maken. Een afscheid is niet alleen verdrietig, het is een viering van de persoon en diens leven.” dejonguitvaartverzorging.nl

null Beeld

Helen (63) en Martine Hissink (64) noemen zich The Mayo Sisters. In 2018 ontwikkelden ze een suikervrije, veganistische mayonaise.

Martine: “Weet je nog toen wij ons plan pitchten bij die grote distributeur? We werden zo hartelijk ontvangen. Twee van die oude mutsen met mayo, dat zagen ze niet vaak.”
Helen: “Onze leeftijd werkt alleen maar in ons voordeel. Soms zeggen mensen: ‘O, bestaan jullie echt?’ Ze denken dat het concept een marketingtruc is, haha.”

Martine: “We zijn begonnen als traiteur. Ik werkte ooit als expatbegeleider, Helen was beeldredacteur, maar haar werkgever stopte ermee. Helen, een waanzinnig goede kok, sloeg aan het cateren voor mijn clientèle. Toen bij mij om de hoek een pand te huur kwam, belde ik haar: laten we jouw catering professionaliseren.”

Helen: “Ik was meteen enthousiast. Voor ik het wist stonden we samen in de winkel. Meestal om en om, om niet te veel op elkaars lip te zitten. Na een tijdje werd de traiteur een zaak met kip en friet, op advies van Martines kinderen, zij zagen ons veel te hard werken en zeiden: ‘Mam, Leen, focus eens op één product.’”

Martine: “Dat werd dus verse mayonaise. We maakten het in onze zaak altijd al zelf, en suikervrij. Iedereen was er dol op.”

Helen: “Wij zagen de wereld veranderen, van vegetarisch naar zelfs veganistisch. Maar mayonaise zonder ei, dat kan toch niet? Wel dus. Samen met onze producent ontwikkelden we de eerste plantaardige mayonaise.”

Martine: “Vorig jaar gingen we samen met een zakelijke partner, sindsdien is het niet meer te houden. Onze producten worden nu verkocht in Zweden en Rusland en we zijn aan het praten met aanbieders in het Midden-Oosten.”

Helen: “We zijn nu twee nieuwe smaken en twee nieuwe vinaigrettes aan het uitwerken. Kortom: wordt vervolgd.” themayosisters.com

null Beeld

Fusina Verloop (56) werkte jarenlang als merchandiser in warenhuizen. In 2017 begon ze in Amsterdam een thuisrestaurant: ze kookt Hollandse pot voor toeristen.

“Toen ik in 2015 ontslag nam bij V&D had ik geen plan. Tijdens een paar dagen met vriendinnen in New York kreeg ik inspiratie voor mijn huidige bedrijf. Een kennis leidde ons rond in Brooklyn, hij vertelde over de wijk, liet leuke, niet-toeristische plekken zien en we mochten lekkere dingen proeven. Dit kan ook in Amsterdam, dacht ik, maar dan bij mij thuis. Ik houd van koken en mijn huisje aan de Amstel is perfect om mensen aan de keukentafel te ontvangen.

Ik besloot diners voor toeristen te organiseren en me te specialiseren in de Hollandse pot. Ik meldde me aan bij een platform dat bemiddelt tussen toeristen en Amsterdammers en al snel druppelden de eerste gasten binnen. Inmiddels ben ik bij vier platforms aangesloten. Ik draag een percentage af, maar dat is het meer dan waard, want mijn marketing. Verder geef ik foodtours. Dan ga ik met mensen langs bijzondere adresjes en laat ze van alles proeven, van haring tot stroopwafel.

Tijdens de lockdown ben ik online kooklessen gaan geven. Normaal gesproken krijg ik de meest interessante mensen aan tafel, van Italianen tot Russen. Ik heb ruimte voor acht mensen, maar als ik ‘bord op schoot’ doe, heb ik meer plek. Mijn gasten zijn doorgaans heel tevreden. Amerikanen zijn mijn grootste afnemers en Japanners zijn mijn favoriete gasten, zo geïnteresseerd en enthousiast. Ook brengen ze vaak een cadeautje mee, heel zoet.

Zelf ben ik opgegroeid met lekker eten. Op vakantie bestelde mijn vader voor ons lokale gerechten, kreeg ik gewoon rauwe octopus voorgeschoteld! Het bracht me de liefde voor eten bij, en waardering voor de lokale keuken. Dat ik daar ooit mijn werk van zou maken, had ik vroeger nooit durven dromen.”

Meer kans op succes
Ondernemen alleen voor jonge honden? Zeker niet. Amerikaans onderzoek aan de Northwest University laat zien dat de gemiddelde leeftijd van mensen met succesvolle (technische) start-ups 45 jaar is. 50-jarige ondernemers hebben zelfs twee keer zo veel kans op een succesvol bedrijf als 30-jarigen.

PODCASTS

  • De podcast van de ondernemer.nl vertelt alles over innovatie, marketing, personeel, financiën en actualiteiten.
  • How I built this is een inspirerende Amerikaanse podcastserie met interviews met vrouwelijke oprichters zoals Sara Blakely van Spanx (corrigerend ondergoed en panty’s).
  • 50 koffies is een vrolijke, enthousiasmerende podcast, speciaal voor en over vrouwelijke ondernemers.
  • How to fail, voor wie even moe is van de succesverhalen. Gênante, grappige en ontroerende faalverhalen.
null Beeld
  1. Verzamel goede mensen om u heen. In je eentje gaan ondernemen, wil niet zeggen dat je alles alleen moet doen. Zo laat Mariska zich af en toe helpen door haar zoon en gaven de kinderen van Martine waardevol advies.
  2. Besteed uit waar u niet goed in bent. Kijk naar Fusina, die geen marketing hoeft te doen omdat ze haar diensten aanbiedt aan vier verschillende platformen. Dat kost haar natuurlijk een percentage van de omzet, maar het levert genoeg clientèle op.
  3. Wacht niet af tot de ideale omstandigheden zich voordoen, dan is er altijd wel een excuus om het ondernemen uit te stellen. Zo had Suzannes compagnon nog een baan toen ze samen begonnen met ondernemen. Het belette hen niet de avonduren te besteden aan een nieuw avontuur.
  4. Stel de juiste prioriteiten. Natuurlijk is een logo belangrijk, net als een website of een fijn kantoor. Maar het allerbelangrijkste is het binnenhalen van klanten. Dat dit vanaf een zolderkamertje gebeurt terwijl de website op ‘coming soon’ staat, is helemaal prima.
  5. Verdiep u in sociale media, voor veel branches dé manier om klanten binnen te halen. Houd het bij media die bij het bedrijf passen (de kans is groot dat TikTok daar niet bij hoort). Online zijn veel tips en tricks te vinden over het gebruik van sociale media, maar een cursus ertegenaan gooien kan natuurlijk ook (zie Handige websites hiernaast).
  6. Maak gebruik van uw netwerk. Wie heeft er een goede accountant? Welke websitebouwer raden ze aan? Maar ook: wie zijn potentiële klanten?
  7. Wees niet bang om het ondernemingsplan te delen met anderen. Beter een open boek dan een gesloten vesting. Het is handig om met vrienden te sparren, andere perspectieven helpen om het product of de dienst te verbeteren.

HANDIGE WEBSITES

● Meer info over starten vanuit een uitkering, belangrijke verzekeringen, het schrijven van een ondernemingsplan, tips specifiek voor zzp’ers: trek gerust een dagje uit voor de website van de Kamer van Koophandel. kvk.nl

● Hetzelfde geldt voor de website van MKB Servicedesk of de variant voor zzp’ers: ZZP Barometer. mkbservicesdesk.nl, zzpbarometer.nl

● Van money-bootcamp tot websitemarketing, Platform 9 biedt allerlei cursussen voor ondernemers aan. platform9.nl

● Wat is een sluitend verdienmodel? Wat is design thinking? Hoe pas ik dit toe in mijn businessplan? Hoe moet ik pitchen? De Leyden Academy ontwikkelde Silver Starters, een gratis digitaal leerprogramma waar 50-plussers hun businessplan kunnen omvormen naar een bedrijf. leydenacademy.nl

● Sprout.nl biedt nieuws, evenementen en opleidingen voor ondernemers.

Dat kan beter

Nederland staat in de top 5 van de 10 beste landen voor vrouwelijk ondernemerschap. Toch gaat slechts 1,8% van al het durfkapitaal naar een bedrijf met een vrouwelijke oprichter.

  • Styling: Gwendolyn Nicole. Haar en make-up: Ronald Huisinga. M.m.v.: Ablaze Hair & Beauty Bar (kralenkraag), Armed Angels (top), Devotion (jurk), Groots! (broek, oorbellen), H&M (sandalen, broek), Made (Sully vloerkussen met rugleuning), Mango (pumps, laarzen), Max Mara (kaftan), thesouks.com (kussens, vloerkleed), Unisa (sandalen), Vanilia (top), vondelamsterdam.nl (leren jurk, bloes), Zara (sandalen, broek, broekpak). Productie: Marije Ribbers
Meer over

Op alle verhalen van Libelle rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven. Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@libelle.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden